سفارشات 35413111-051
برنامه صنعت چاپ یکی از موفق ترین برنامه های رادیو اقتصاد است

مدیر گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد:
برنامه صنعت چاپ یکی از موفق ترین برنامه های رادیو اقتصاد است. این روزها برنامه صنعت چاپ که هر چهارشنبه از ساعت 18 تا 19 از شبکه رادیو اقتصاد پخش می شود به تریبونی برای اعضای صنف تبدیل شده تا نظرات، دیدگاه ها و موضوعات مورد بحث را در این برنامه دنبال کنند، همین موضوع بهانه ای شد تا به سراغ مسوولان این شبکه برویم تا بیشتر با نحوه فعالیت این برنامه آشنا شویم.
امیر کشانی، مدیر گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد گفت: خوشبختانه برنامه صنعت چاپ رادیو اقتصاد در ماه های گذشته مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کرده و به جرات می توان گفت که یکی از موفق ترین برنامه های رادیو اقتصاد است.

این روزها برنامه صنعت چاپ که هر چهارشنبه از ساعت 18 تا 19 از شبکه رادیو اقتصاد پخش می شود به تریبونی برای اعضای صنف تبدیل شده تا نظرات، دیدگاه ها و موضوعات مورد بحث را در این برنامه دنبال کنند، همین موضوع بهانه ای شد تا به سراغ مسوولان این شبکه برویم تا بیشتر با نحوه فعالیت این برنامه آشنا شویم.

برای اولین مصاحبه به سراغ امیر کشانی، مدیر گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد رفتیم، کشانی با اشاره اهداف فعالیت رادیو اقتصاد اظهار کرد: امروز تعریف کلمه صنعت کمی تغییر کرده است  چراکه در شرایط موجود هر فعالیتی را که جنبه خدماتی داشته باشد صنعت می نامند، از این رو گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد سعی کرده تا با پرداختن به اکثر صنایع، دغدغه های افراد حاضر در این صنایع را بیان کند و پلی میان مردم و مسوولان باشد.

وی ادامه داد: در برنامه های رادیو اقتصاد سعی داریم تا با ایجاد موضوعات چالشی به حل مشکلات صنایع بپردازیم، و خدا را شکر تا این لحظه در بسیاری از این برنامه ها بحث ها منجر به برگزاری چندین جلسه نشست  های خارج از رادیو شده که این گواه موثر بودن این برنامه ها را نشان می دهد.

مدیر گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد با اشاره به مخاطبان این شبکه گفت: شنوندگان رادیو اقتصاد اکثرا شنوندگانی تخصصی هستند چرا که این شبکه به موضوعات روز صنایع می پردازد و طبیعتا چنین برنامه هایی به مخاطب تخصصی نیاز دارد، در حال حاضر حدود 2 درصد از افراد جامعه برنامه های رادیو اقتصاد را دنبال می کنند که با توجه به تخصصی بودن این شبکه این آمار قابل قبول است.

وی ادامه داد: برای حمایت از فعالان و کارگران زحمتکش صنایع مختلف بخش جدیدی را با نام باشگاه کارآفرینی تشکیل دادیم که تا به امروز قریب به پنج هزار نفر در آن عضو شده اند و ثبت نام برای عموم آزاد است. از جمله برنامه های باشگاه کارآفرینی کلاس های آموزشی، کارگاه های عملی و برگزاری همایش است تا بتوانیم در کنار کار رسانه ای به رشد  صنایع نیز بپردازیم.

کشانی در توضیح چگونه طراحی برنامه صنعت چاپ تصریح کرد: با گذشت مدتی از پخش برنامه اقتصاد فرهنگی متوجه شدیم که این برنامه بخش های متنوعی دارد و نیاز است که هر بخش در یک برنامه مجزا پیگیری شود و به این صورت از دل این برنامه چندین برنامه مانند صنعت نشر، صنعت چاپ، صنعت بسته بندی و صنعت گردشگری به وجود آمد.

وی در پایان با اشاره به موفقیت های یکساله برنامه صنعت چاپ گفت: به جرات می توان گفت که برنامه صنعت چاپ یکی از موفق ترین برنامه های رادیو اقتصاد است چرا که ضمن آشنا کردن اهالی صنعت چاپ  با رادیو اقتصاد توانسته مخاطب قابل قبولی را نیز جذب کند.

فرزانه صادقیان، سردبیر برنامه صنعت چاپ رادیو اقتصاد دومین فردی بود که به سراغش رفتیم، صادقیان با اشاره ای به چگونگی راه اندازی این برنامه اظهار کرد: در سال 91 برنامه صنعت نشر را روی آنتن داشتم  وبعد از گذشت یک سال در برخی از برنامه ها نیم نگاهی هم به صنعت چاپ می کردیم، با برگزاری چند برنامه با موضوع صنعت چاپ به این نتیجه رسیدم که این صنف چقدر مظلوم است زیرا با بررسی رسانه های مختلف متوجه شدم که جز چند سایت تخصصی این حوزه  هیچ حرفی از صنعت چاپ در هیچ رسانه و خبرگزاری زده نمی شود و گویا چاپ حلقه گم شده فرهنگ است.

وی ادامه داد: بعد از بررسی های خود به این نتیجه رسیدم که باتوجه به جایگاه مهم صنعت چاپ و رسالت رادیو اقتصاد باید برنامه مجزایی را برای صنعت چاپ تهیه کنیم و اینگونه بود که از آذرماه سال 92 برنامه صنعت چاپ روی آنتن رفت.

سردبیر برنامه صنعت چاپ رادیو اقتصاد در توضیح پیشرفت های یکساله این برنامه گفت: در تیرماه سال 93 تصمیم گرفتیم که برای هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه همکاری را با گروه ترنج داشته باشیم چرا که جلال ذکایی، مدیرعامل این گروه هم چاپ را می شناخت و هم به دلیل سال ها مدیریت در دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانست ارتباط خوبی را با مسوولان دولتی برقرار کند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های ایجاد این برنامه معرفی صنعت چاپ به مسوولان بود، علاوه بر این قصد داشتیم فرصتی ایجاد شود تا توانمندی های صنعت چاپ به سایر صنایع نیز معرفی شود. خدا را شاکریم که امروز برنامه صنعت چاپ علاوه بر شنوندگان تخصصی ، شنودگان عام نیز دارد که به شکل جدی این برنامه را دنبال می کنند و در اکثر صحبت هایی خود از جذابیت حوزه های مختلف این صنعت می گویند، به هر حال خوشحالیم که در این مدت کم توانستیم یک ارتباط خوب را با مخاطبان برقرار کنیم.

صادقیان که سابقه سردبیری برنامه رادیویی صنعت نشر را نیز دارد با اشاره به پتانسیل های صنعت چاپ اظهار کرد:  صنعت چاپ دارای چنان جایگاه رفیعی است که اگر چندین برنامه متنوع در رسانه های مختلف نیز برای آن بسازنند باز هم کم است. متاسفانه اهالی این صنف چندان دغدغه ای برای حضور فعال در رسانه ملی  ندارند و حتی ایجاد این برنامه نیز با پیگیری رادیو اقتصاد به سرانجام رسید.

وی در پایان گفت: صنعت چاپ امروز جزو مشاغل کارآفرین قرار دارد و یکی از اهداف رادیو اقتصاد این است که باتوجه به این پتانسیل، مشاغل و بخش های گوناگون این صنعت را به مردم معرفی کند تا همه متوجه نقش مهم و کلیدی صنعت چاپ شوند.

در پایان این گزارش به سراغ جلال ذکایی، مدیرعامل گروه ترنج وحامی برنامه رادیویی صنعت چاپ رفتیم، ذکایی با اشاره به فعالیت های گروه ترنج گفت: در حال حاضر گروه ترنج در سه حوزه آموزش، پژوهش و اطلاع رسانی فعالیت های خودش را متمرکز کرده که در حوزه  آموزش  شاهد برگزاری سمینارهای آموزشی با همکاری نهادهای بین المللی هستیم  و تا به امروز چندین سمینار را نیز برگزار کردیم. در حوزه اطلاع رسانی نیز می توان به برگزاری نمایشگاه های متعدد و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران به عنوان تنها خبرگزاری رسمی صنعت چاپ کشور اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش بیشتر رویکرد ما بر اساس سفارش هایی است که از بخش های دولتی و غیردولتی دریافت می کنیم و سعی داریم که در این راستا قدم هایی برداریم تا بتوانیم نیازهای این صنعت را برطرف کنیم.

مدیرعامل گروه ترنج در توضیح چگونگی همکاری این واحد چاپی با رادیو اقتصاد اظهار کرد: از سال گذشته به عنوان کارشناس در برنامه صنعت چاپ رادیو اقتصاد حضور داشتم تا چند ماه پیش که پیشنهاد برگزاری مشارکتی این برنامه به من داده شد و من نیز قبول کردم و تفاهم نامه ای امضا شد تا از اول شهریورماه برنامه صنعت چاپ با مشارکت رادیو اقتصاد و گروه ترنج برگزار شود.

وی ادامه داد: خدا رو شکر برنامه مسیر صحیحی را طی کرده و باتوجه به حجم تلفن ها و پیامک های دریافتی، این طور برداشت می شود که  این برنامه در حال جذب مخاطبان تخصصی است. خوشبختانه یکی از ویژگی های برنامه های رادیو اقتصاد جذب مخاطب از  فعالان تجارت، بازرگانی، اقتصاد و صنعت است و از این جهت پخش بحث های حوزه چاپ می تواند بسیار مفید و پر سود باشد.

ذکایی با اشاره به سایر مخاطبان رادیو اقتصاد  گفت: بخش دیگری از مخاطبان این رادیو مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس هستند و معمولا می بینیم که در سخنرانی هایشان رگه هایی از فعالیت ها و بحث های رادیو اقتصاد به چشم می خورد که این فرصت مناسبی را برای بیان دغدغه ها ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در برنامه صنعت چاپ قصد داریم تا به بیان نوآوری های این صنعت بپردازیم البته امیدواریم که شرکت های بزرگ چاپی و کارآفرینان این صنف با حضور در این برنامه و تبلیغ فعالیت های خود بتوانند زمینه را برای گسترش کار خود فراهم کنند چراکه ما آماده همکاری با تمام اهالی صنعت چاپ هستیم.

مدیرکل اسبق دفتر امورچاپ  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در توضیح نتایج عملکرد این برنامه اظهار کرد: هنوز زمات بررسی نتایج عملکرد این برنامه نرسیده چراکه تا به امروز سه برنامه پخش شده  و با پخش سه برنامه نمی توان بازخوردهای این برنامه را بررسی کرد. در واقع باید کمی صبر کنیم تا این برنامه هم میان مخاطبان رادیو اقتصاد و هم بین اهالی صنعت چاپ شناخته تر شود.

ذکایی در پایان گفت: ما برای بهتر برگزار شدن این برنامه پیشنهاد کردیم که موضوعات مورد بحث را خود اهالی صنعت چاپ مطرح کنند چراکه بیش از هرکسی مشکلات را می شناسند البته باید موضوعاتی مطرح شود که برای مخاطبان عمومی نیز جذاب باشد، با تمامی صحبت های مطرح شده امیدوارم این برنامه بتواند صدای اهالی مظلوم صنعت چاپ را به گوش مسوولان برساند.

منبع :ipina.ir