سفارشات 35413111-051
رئیس دانشکده چاپ: ضعف در منابع آموزشی صنعت چاپ مشهود است

رئیس مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) با بیان این‌که در صنعت چاپ، دو نوع آموزش با عناوین «آکادمیک» و «فنی ـ حرفه‌ای» وجود دارد، گفت: متاسفانه در آموزش «آکادمیک» با ضعف منابع آموزشی مواجه هستیم.

محمدحسن فکری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این باره اظهار کرد: آموزش نوع نخست (آموزش‌ آکادمیک) در صنعت چاپ را مراکزی مانند مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) بر عهده دارند و در دروس آکادمیک خود ارائه می‌کنند. 

وی توضیح داد: این نوع آموزش‌ها بسیار نوپا هستند بنابراین، ضعف منابع آموزشی آنها و مدرسان آنها کاملا مشهود است. البته ناگفته نماند که مراکز مجری همچون مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران در تلاش‌اند که این کمبودها را جبران کنند اما باید تمهیدات جدی برای جبران این خلاء‌ها اندیشیده شود؛ به طور مثال حداکثر مدرک موجود در زمینه چاپ در این مراکز، کارشناسی است. ما در این حوزه به ارتقای مقطع تحصیلی تا کارشناسی ارشد نیازمندیم. 

رئیس مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) گفت: اگر این اتفاق مهم در عرصه چاپ بیفتد، آن موقع است که می‌توان مطمئن شد که مدرسان می‌توانند به ارتقای این صنعت کمک کنند. 

فکری با اشاره به نوع دوم آموزش‌ها در صنعت چاپ کشور، اظهار کرد: آموزش‌های فنی ـ حرفه‌ای یا مهارتی، نوع دیگر آموزش‌های این صنعت است که سازمان فنی ـ حرفه‌ای عهده‌دار آن است. در این نوع آموزش‌ها، باید از چاپخانه‌ها نیازسنجی صورت بگیرد تا براساس نیاز چاپخانه‌ها، آموزش‌های ویژه مهارتی ارائه شوند اما متاسفانه باید بگویم که این نوع آموزش‌ها به‌ندرت در چاپخانه‌ها اجرا می‌شوند. 

وی با اشاره به جای خالی پژوهش در صنعت چاپ کشور، گفت: پژوهش در صنعت چاپ می‌تواند به تصمیم‌گیری در سطح کلان کشور کمک کند. با پژوهش می‌توان به نقاط قوت و ضعف خود در صنعت چاپ پی بُرد و در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف گام برداشت. 

نویسنده کتاب «تولید کتاب» با اشاره به نقش برگزاری جشنواره صنعت چاپ در ارتقای جایگاه صنعت چاپ در کشور، اظهار کرد: جشنواره صنعت چاپ یک حرکت نمادین برای زنده نگه داشتن صنعت چاپ در اذهان عمومی به شمار می‌آید. این جشنواره، عموم مردم را با ضرورت آگاهی از صنعت چاپ و اهمیت آن در کشور آشنا می‌کند. 

فکری توضیح داد: جشنواره ملی صنعت چاپ هر ساله در کشور ما برگزار می‌شود. این جشنواره در بخش‌های متعددی مانند جشن کارگری صنعت چاپ، مسابقات برترین‌های محصولات چاپی و تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ برپا می‌شود. 

رئیس مرکز آموزش علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران ادامه داد: امسال در جشنواره ملی صنعت چاپ، بخش علمی ـ پژوهشی اضافه شده است؛ در این بخش آثاری که به صورت علمی و به شکل کتاب، مقاله یا پژوهش دانشگاهی ارائه شده‌اند، جمع‌آوری و داوری می‌شوند و از میان آنها برترین‌ها انتخاب می‌شوند. 

وی در پایان سخنانش، گفت: بخش علمی ـ پژوهشی جشنواره ملی صنعت چاپ می‌تواند به تشویق فعالان این صنعت برای ارائه آثار مکتوب فاخر کمک کند. 

جشن خانواده صنعت چاپ عصر امروز شنبه (22 شهریور) در تالار وحدت برگزار می‌شود.


22 شهريور 1393 ساعت 8:20
خبرگزاری کتاب ایران