سفارشات 35413111-051
برگزاری نمایشگاه آثار چاپی در روز جشن ملی صنعت چاپ/ کارگران صنعت چاپ نیاز به آموزش تخصصی دارند

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نمایشگاه آثار چاپی در روز برگزاری جشن ملی صنعت چاپ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمودرضا برازش با اشاره به برگزاری چهاردهمین جشن صنعت چاپ در  22 شهریور اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جشن ملی صنعت چاپ، برپایی نمایشگاهی از آثار چاپی برگزیدگان سال‌های گذشته است. 

وی ادامه داد: این نمایشگاه همزمان با جشن صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در این مراسم می‌توانند از آثار برگزیده سال‌های گذشته بازدید کنند. 

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم با حمایت از واحدهای برگزیده بتوانیم شرایط را برای یک فضای رقابتی سالم فراهم کنیم. 

کارگران صنعت چاپ نیاز به آموزش تخصصی دارند

 غلامرضا فرقانی، پیشکسوت صنعت چاپ اظهار کرد: صنعت چاپ امروز روزهای خوبی را سپری نمی‌کند اما باید همه دست به دست هم دهیم و از این صنف حمایت کنیم زیرا بهبود وضعیت صنعت چاپ تنها به دولت مربوط نمی‌شود. 

وی ادامه داد: ما یک صنف هستیم و اگر قوی عمل کنیم می‌توانیم مشکلات را خودمان حل کنیم و نیازی به کمک‌های دولت نباشد اما متاسفانه وحدت لازم وجود ندارد. 

این کارگر چاپخانه با اشاره به گذراندن دوره اپراتوری در کشور آلمان، افزود: در گذشته هر دستگاهی که به کشور وارد می‌شد کارگران برای آموزش و تعمیر به کشور شرکت سازنده دستگاه می‌رفتند و آموزش کامل می‌دیدند در حالی که اکنون این‌گونه نیست و این به ضرر صنعت چاپ کشور است. 

وی ادامه داد: امروز باتوجه به این‌که ماشین‌آلات پیشرفته شده‌اند، بازده چاپخانه‌ها پایین آماده و این به‌دلیل نبود تخصص و علم لازم میان کارگران است. 

فرقانی با اشاره به جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: تجلیل از پیشکسوتان و چاپخانه‌دارانی که آثار ارزشمند تولید می‌کنند کار بسیار خوبی است اما نباید فراموش کنیم که اگر کارگران نبودند هیچ کدام از این کارها به مسابقات نمی‌رسید. 

وی افزود: کارگران صنعت چاپ عمر خود را پای این صنعت فرهنگی گذاشتند و خیلی از آنها بخاطر تنفس مرکب و الکل خیلی زود زمین‌گیر شده‌اند. ضروری است که در چنین جشنواره‌هایی از آنها هم تجلیل شود. امیدوارم که این صنعت با حمایت‌های صنف و دولت به روزهای خوب گذشته بازگردد. 

جشنواره صنعت چاپ هدفمند پیش‌ می‌رود 

بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران توجه به صنعت چاپ را امری ضروری دانست و گفت: از سال گذشته دولت متوجه اهمیت صنعت چاپ شده است و برگزاری جشنواره نیز به همین دلیل است. خوشبختانه جشنواره صنعت چاپ با اهداف مشخصی به مسیر خود ادامه می دهد که این نشان از تدبیر مسئولان دارد. 

وی ادامه داد: هدفمندی در هر حوزه‌ای باعث می‌شود تا کارها بر اساس یک سری اصول خاص جلو رود اما این هدف‌ها بعد از مدتی باید گسترش یابد تا شاهد پیشرفت در آن حوزه باشیم. به شخصه اعتقاد دارم که جشنواره صنعت چاپ با یک هدف عالی و مشخص جلو می‌رود اما می‌توان برنامه‌های جدیدی مانند تجلیل از صادرکننده برتر را نیز به آن اضافه کرد. با افزودن چنین بخش‌هایی به جشنواره انگیزه و رقابت در بخش صادرات پدید می‌آید. 

بابک عابدینی با اشاره به وضعیت صنعت چاپ کشور، اظهار کرد: با توجه به این‌که سایر صنایع به چاپ وابسته هستند و در رکود به سر می‌برند، صنعت چاپ نیز با کمبود کار مواجه است و حجم تولید مانند گذشته نیست. 

وی ادامه داد: یکی از راه‌های حمایت دولت از صنعت چاپ کاهش تعرفه‌های موجود است. باتوجه به شرایط حاکم بر بازار، پرداخت این هزینه‌ها برای چاپخانه‌داران کمی سنگین است و باید تغییراتی در میزان تعرفه‌ها داده شود. 

چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ ایران، شنبه (22 شهریور) با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر در تالار وحدت برگزار می‌شود. 


19 شهريور 1393 ساعت 18:32
خبرگزاری کتاب ایران