سفارشات 35413111-051
بیانیه اتحادیه چاپخانه داران تهران بمناسبت روز ملی صنعت چاپ

 اتحادیه چاپخانه داران تهران به مناسبت 11 شهریور ماه روز ملی صنعت چاپ بیانیه ای منتشر نموده که شرح کامل آن در ادامه م یخوانید. این در حالی است که این روز در هیچ یک از برنامه های تلویزیون اشاره ای به آن نشده است و تنها در ساعات پایانی این روز تنها وت نها شبکه خراسان جنوبی با یک زیر نویس بسیار کوچک به آن اشاره نمود.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛امیدواریم که ساله های آنیده بیشتر از همیشه به این صنعت بزرگ و استراتژیک پرداخته شود.

 چند سالی است که یازدهم شهریور ماه به عنوان روز ملی صنعت چاپ ایران شناخته می‌شود. اینکه وجه تسمیه یازدهم شهریور چه بوده است و مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد با چه دلیل یا دلایلی چنین مناسبتی را در نظر گرفته‌اند، محل بحث و بررسی است.

اما دلیل این کار هر چه باشد و مسئولان با هر انگیزه و علتی که چنین اقدامی را به ثمر رسانده باشند، مهم آن است که یازدهم شهریور ماه، فرصتی برای اهالی صنعت چاپ ایران است. فرصتی که می‌تواند در این بستر به تبیین خاست‌ها و خواست‌های خود بپردازند و در مسیر رشد و تعالی گام بردارند.

امسال، اما روز ملی صنعت چاپ، رنگ و بوی دیگری دارد. نه از آن جهت که مسئولان امر فعالیت و برنامه خاص و ویژه‌ای متمایز از برنامه‌های سال‌های گذشته برای این روز تدارک دیده‌اند، که امسال سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» است. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به حق سال جاری را به چنین نامی مزین فرمودند. این نامگذاری به طور قطع فصل‌الخطابی خواهد بود به تمامی دست‌اندرکاران و اهتمام و تأکید به تولید و اقتصاد و فرهنگ به ویژه صنایع فرهنگی کشور. و آیا می‌توان هیچ صنعتی را مشابه یا حتی نزدیک به صنعت چاپ در ارائه خدمات فرهنگی قلمداد کرد؟ به جد و با تکیه بر آمارهای علمی و پژوهش‌های کارشناسی، می‌توان ادعا کرد که هیچ صنعتی در دنیا و ایران اسلامی نمی‌تواند از این منظر با صنعت چاپ برابری و هم‌آوردی کند.

اما با تمام این اوصاف متأسفانه صنعت چاپ ایران با بحران‌ها و بیماری‌های مزمنی دست به گریبان است. عدم اجرای معافیت‌های مالیاتی واحدهای فرهنگی که در فرآیند تولید کتاب نقش دارند (بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم)، عدم ارائه تسهیلات قابل اعتنا به فعالان و کارآفرینان صنعت چاپ کشور، نبود آمار مشخص و دقیق در حوزه‌های مختلف صنعتی و فرهنگی مرتبط با صنعت چاپ و نهایتاً سرگردانی این صنعت بین دو وزارتخانه محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت، که این موارد، تنها بخشی از مشکلات و موانع توسعه و پیشرفت و تعالی این هنر ـ صنعت مظلوم است.

 

با عنایت به آن‌چه گفته شد در بررسی چگونگی اقدامات مقتضی برای این روز، اگر به صورت حداقلی هم نظر کنیم، یازدهم شهریور ماه، مجالی است که فعالان این صنعت تحت یک نام واحد و همه برای اعتلای صنعت چاپ کشور به یاد یکدیگر باشند. و در خاطر داشته باشند که موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها در توسعه و پیشرفت کشور سهمی بسیار ایفا می‌کند. سهمی که بدون شک در حوزه‌های مختلف صنعتی و اقتصادی تأثیرات شگرف و شگفتی بر جای خواهد گذاشت.

امید است دولتمردان مسمی به «دولت تدبیر و امید» در سایه تدابیر دوراندیشانه، در جان این صنعت امیدی تازه بیافرینند. باشد که روزها و ماه‌ها و سال‌های آتی روزگاری خوش‌تر را برای هنرمندان و صنعت‌گران عرصه چاپ فراهم آورد.

در پایان، با آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، روز ملی صنعت چاپ، روز همدلی، همگرایی و هم‌افزایی فعالان این صنعت است. اتحادیه چاپخانه‌داران تهران بر خود لازم می‌داند که فرارسیدن این روز را به همگان و به ویژه فعالان صنعت چاپ کشور در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف تبریک و شادباش عرض نموده و توفیق روز افزون تمام این عزیزان را از درگاه حضرت احدیث مسئلت نماید.


نوشته شده در تاریخ ۱۲ / ۰۶ / ۱۳۹۳ در ساعت : ۱۱ : ۱۳ 
آژانس خبری چاپ و بسته بندی