سفارشات 35413111-051
برپایی جشن ملی صنعت چاپ با حضور وزیر ارشاد

جشن ملی صنعت چاپ با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه (22 شهریور) در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این جشن که به مناسبت روز ملی صنعت چاپ برگزار می‌شود، نمایندگان مجلس، معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان حوزه چاپ، چاپخانه‌داران، پیشکسوتان و کارآفرینان برتر در این جشن حضور خواهند داشت. 

همچنین در این جشن، از پیشکسوتان عرصه چاپ تجلیل و کلیپ تصویری کوتاهی از فعالیت آنها در حوزه چاپ پخش خواهد شد. 

با مصوبه شورای سیاستگذاری، جشن خانواده صنعت چاپ علاوه بر تهران در ده استان دیگر نیز برگزار می‌شود. 

استانداردهای داوری مسابقات باید همسطح با معیارهای جهانی باشد 
محمود ابراهیمی، عضو شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ درباره بخش‌های مختلف صنعت چاپ، اظهار کرد: صنعت چاپ از نظر کارکردی به دو بخش «بسته‌بندی» و «نشر» تقسیم می‌شود؛در بخش بسته‌بندی به دلیل وجود کار و تکنولوژی لازم، وضعیت مناسب است اما در حوزه نشر به دلیل کاهش شمارگان کتاب، وضعیت چندان مناسب نیست و به حمایت نیاز دارد. 

وی ادامه داد: وضعیت صنعت چاپ در بخش نشر، به شمارگان کتاب گره خورده و تا زمانی که این آمار تغییر نکند، وضعیت مناسب نخواهد شد. البته امیدواریم که با توجه به اقدامات مناسب دولت یازدهم مانند کنترل قیمت کاغذ، فضای کسب و کار دوباره رونق گیرد. 

این عضو شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ درباره فواید برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ، گفت: برگزاری جشنواره در صورتی مفید است که بتواند باعث تغییر در حرکت صنعت چاپ شود و این تغییر ایجاد نمی‌شود مگر با توجه ویژه مسئولان به این صنعت. برای تحقق این امر نیز ابتدا باید اهالی صنعت چاپ فعال‌تر از پیش ظاهر شوند تا مسئولان به اهمیت صنعت چاپ پی‌ببرند. 

وی افزود: باید از نمایندگان تمامی صنایع مرتبط با چاپ در جشنواره صنعت چاپ دعوت شود تا با مشاهده پیشرفت این صنعت، صنف خود را به استفاده از صنعت چاپ داخلی ترغیب کنند تا دیگر شاهد چاپ محصولات چاپی در خارج از کشور نباشیم. 

ابراهیمی با اشاره به برگزاری هرساله مسابقات آثار چاپی، اظهار کرد: اگر بتوانیم استاندارهای شفافی برای حضور آثار در مسابقات تعریف کنیم، می‌توانیم به پیشرفت صنعت چاپ امیدوار باشیم. در چنین شرایطی شرکت‌کنندگان ضمن مشارکت در یک مسابقه کشوری با استانداردهای جهانی چاپ نیز آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند تا این استاندارها را در محصولات چاپی خود رعایت کنند. 

مدیر چاپخانه «واژه‌پرداز اندیشه» در بخش پایانی صحبت‌هایش، گفت: صنعت چاپ امروز نیاز به نوسازی دارد چراکه هر روز پیرتر می‌شود، اما دولت به تنهایی از پس این کار برنمی‌آید و بخش خصوصی نیز در این مسیر باید دولت را همراهی کند تا مشکلات صنعت چاپ به سرعت برطرف شوند. 

تسهیلات کم‌بهره، راه نجات صنعت چاپ است

 عبدالکریم کمالی، مدیر چاپخانه «صنعت» شیراز با اشاره به وضعیت چاپخانه‌های استان فارس، اظهار کرد: متاسفانه چاپخانه‌های شهرستان‌ها امروز با کمبود کار مواجه هستند زیرا کاغذ و مواد اولیه در شهرستان‌ها گران است و کارهای چاپی به تهران و اصفهان می‌رود. 

وی ادامه داد: البته اگر شرایطی فراهم شود و کارهای چاپی داخل استان بمانند، می‌توانیم شاهد رشد و ترقی صنعت چاپ شیراز باشیم. 

مدیر چاپخانه «صنعت» شیراز با اشاره به مسابقات آثار چاپی، گفت: باید شرایط مسابقات، کمی تغییر کند و آثار را با توجه به ماشین تولیدکننده بررسی کرد و به آن نمره داد. در این صورت همه شرکت‌کنندگان می‌توانند شرایط حضور در مسابقه را پیدا کنند و سطح کیفی خود را بسنجند. 

وی افزود: شهر شیراز پایتخت شعر و ادب ایران است و تعداد زیادی شاعر و نویسنده در این استان حضور دارند اما متاسفانه به دلیل نبود امکانات مناسب چاپی، کتاب‌هایشان را در سایر استان‌ها به چاپ می‌رسانند. خوشبختانه بستر برای رشد صنعت چاپ شیراز وجود دارد اما نیاز به حمایت‌های دولت داریم. 

این چاپخانه‌دار شیرازی در پایان سخنانش، افزود: صنعت چاپ با نوسازی جان می‌گیرد اما نه با وام‌هایی با سود بالا. پرداخت چنین وام‌هایی با درآمد امروز چاپخانه‌ها سازگاری ندارد و چاپخانه را به سمت تعطیلی می‌کشاند. 

جشن ملی صنعت چاپ با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه (22 شهریور) از ساعت 15 تا 17 در تالار وحدت برگزار می‌شود. 


17 شهريور 1393 ساعت 9:19
خبرگزاری کتاب ایران