سفارشات 35413111-051
اهداء قرآن طلاکوب به وزیر ارشاد در مشهد / تجلیل از هنرمندی که 50 بار قرآن را کتابت کرده است

صبح امروز در مراسمی قرآن طلاکوب علی بهدانی که در دوازدهمین جشنواره خوشنویسی رضوی از آن رونمایی شد به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهداء شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که در هتل فرهنگ و هنر مشهد برگزار شد گفت: جای خوشبختی است که در این مناسبت و دهه کرامت و در آستانه میلاد امام رضا(ع) در مشهد هستم و اهداء این قرآن را در چنین مناسبتی به فال نیک می‌گیرم.

وی افزود: هنر خوشنویسی از هنرهای قدسی است که در ایران سابقه طولانی داشته و به تدریج تکامل یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هنرمندان خوشنویس ایران چه در حوزه خط نستعلیق یا خط ثلث، به تدریج همراه با معرفت اسلام هنرشان تکامل یافته، به طوری که امروز ما با هزاران هنرمند در این عرصه روبرو هستیم.

علی جنتی تصریح کرد: خوشنویسان عالمانی هستند که همراه با معرفت، معارف قرآنی و روایت و همچنین اشعار را بر کاغذ نقش می‌بندند.

وی در ادامه افزود: خوشنویسان بسیاری در این کشور داریم که فقید و عالمان بزرگی بودند.

وی با اشاره به حضور خود در جشنواره خوشنویسی قزوین افزود: در اختتامیه جشنواره خوشنویسی که در استان قزوین برگزار شد، بیش از 900 تابلو عرضه شد و بسیاری از خوشنویسان کشور نیز در این جشنواره حضور داشتند، عمدتا خوشنویسان خودشان را در خدمت فرهنگ قرآن و معرفت اسلامی قرار داده‌اند و آثار فاخری را در این راستا عرضه کرده‌اند.

وی ضمن تقدیر از تلاش استاد علیرضا بهدانی گفت: نگارش قرآن با وضو در نیمه شب منجر به آن شده که هنر ایشان ماندگار شود، همانطور که استاد فرشچیان نیز تابلوی عصر عاشورا را با وضو خلق کردند که این حالت معنوی قطعا در ماندگاری و فاخر بودن اثر تاثیر شگرف داشته است.

علی جنتی تاکید کرد: این قرآن نفیس به موزه قرآن که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر راه اندازی آن هستند اهدا خواهد شد.

در ابتدای این مراسم سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: امسال در دوازدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی که از سری برنامه‌های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بود و با محوریت خراسان رضوی برگزار شد قرآن نفیس علیرضا بهدانی توسط استاد امیرخانی رونمایی شد.

وی با اشاره به اینکه بهدانی درخواست کردند این قرآن را به وزیر ارشاد اهدا کنند گفت: امروز فرصت مناسبی است که در حضور هنرمندان و خبرنگاران این قرآن تقدیم وزیر ارشاد شود.

وی در خصوص استاد بهدانی گفت: علیرضا بهدانی متولد سال 1350 است و رشته هنری او خطاطی و نقاشی است. وی اولین نگارنده قران به خط‌های شکسته و معلا است که کتابت بزرگترین قرآن جهان با خط طلا نیز از آثار او ست.

وی در ادامه افزود : کتابت قرآن معلا در سال 1378، کتابت قرآن شکسته نستعلیق در سال 75 ، کتابت نخستین نهج البلاغه معلا در سال 1392، بزرگترین نقاشی خط جهان، کتابت بزرگترین و کوچکترین قرآن طلا در سال 1390 و نیز 15 هزار تابلو و 50دیوان شعر از آثار وی است که آثار این هنرمند به موزه آستان قدس رضوی، کربلای معلا، مالزی و موزه هنرهای معاصر اهدا شده است.

در ادامه استاد علیرضا بهدانی گفت: من کار کتابت قرآن را از سال 1372 و در سن 22 سالگی آغاز کردم، چون در این زمان مدرک ممتاز را دریافت کرده بودم و بر همین اساس شور و انرژی خاصی در من برای خوشنویسی وجود داشت.

50 بار قرآن را کتابت کرده‌ام
بهدانی در ادامه افزود: در همین راستا استادم جناب آقای حیدری به این نیروی من جهت داد و مرا به کتابت قرآن تشویق کرد که تا این لحظه به برکت این کتاب آسمانی توانسته‌ام 50 بار آن را کتابت کنم.

وی در ادامه بیان کرد: این قرآن به خط نسخ بوده و اندازه و ابعاد آن 70 در 80 است و برای هر صفحه‌اش حدود یک میلیون تومان هزینه‌ شده است.

در ادامه مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهداء لوح از بهدانی تجلیل کرد.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) امشب پایان می‌یابد
بعد از برگزاری هفته‌های رضوی و جشنواره‌های متعدد در نقاط مختلف کشور، اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) امشب همزمان با شب میلاد مسعود آن امام همام در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان عظیم‌ترین جشنواره فرهنگی، هنری و ولایی کشور است که هر ساله به مناسبت میلاد فرخنده حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارشان امام علی‌بن موسی الرضا(ع)، از یکم تا یازدهم ذی‌القعده (دهه کرامت) با مدیریت بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

امسال نیز دوازدهمین دوره این جشنواره در بخش‌های استانی، ملی و بین‌الملل برگزار شد.

بخش استانی، ‌برنامه‌های کودک و نوجوان، هفته‌های فرهنگ رضوی و برنامه‌های ویژه نظیر بزرگداشت امامزادگان و قدمگاه‌های امام رضا(ع) را شامل می‌شد.

برای بخش ملی که در 31 استان کشور برگزار شد، هفت موضوع کلی شامل علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری، سینمایی، کودک و نوجوان، مطبوعاتی و رسانه‌های دیجیتال در نظر گرفته شده بود.

در بخش بین‌الملل نیز 75 نقطه از چهار قاره جهان شامل کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، آرژانتین، اسپانیا، اندونزی، امارات، الجزایر، انگلستان، ایتالیا، بوسنی، برزیل، ژاپن، روسیه، سوئد، فرانسه، هند،‌ نیجریه و... مشارکت فعال داشتند.

15 شهريور 1393 ساعت 16:24

خبرگزاری کتاب ایران