سفارشات 35413111-051
آمادگی شورای شهر تهران برای تعامل با اهالی صنعت چاپ

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران از آمادگی این شورا برای حل مشکل چاپخانه‌داران و اهالی چاپ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مسجد جامعی درباره تاریخچه راه‌اندازی جشنواره صنعت چاپ در دوره حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این جشنواره برای ایجاد یک فعالیت جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فاصله زمانی میان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه و هفته کتاب در آبان‌ماه ایجاد شد. 

وی افزود: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره این بود که ابعاد و توانایی‌های صنعت چاپ به جامعه شناسانده شود. همچنین این جشنواره فرصتی برای تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای دیگر به منظور  استفاده از ظرفیت‌های آنها برای توسعه صنعت چاپ بود. 

مسجد جامعی با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در صنعت چاپ، اظهار کرد: نگاه سنتی که چاپ را فقط محدود به کتاب و نشریات می‌بیند، تغییر یافته است. باید فضایی مهیا شود تا متخصصان نیز وارد این حوزه شوند و استادان خارجی و داخلی نیز کارگاه‌هایی را با این موضوع برگزار کنند. 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به آمادگی شورای شهر تهران برای تعامل با اهالی صنعت چاپ، گفت: اهالی صنعت چاپ امکان فعالیت در سطح شهر را دارند و جزو صنایع مزاحم شهری نیستند بنابراین می‌توانند فعالیت‌های خود را گسترش دهند. از قدیم نیز این صنایع در کنار مردم به فعالیت می‌پرداختند و از این نظر همواره در کنار مردم حضور داشته‌اند. 

مسجد جامعی ادامه داد: کارگران حوزه چاپ نیز بیشتر کارگر فرهنگی محسوب می‌شوند تا کارگر صنعتی؛ بنابراین، مشکلی برای فعالیت‌های آنها وجود ندارد. شورای شهر و شهرداری این توانایی را دارد تا با چاپخانه‌داران برای حل مشکلات آنها وارد تعامل شود. البته در این راه، اهالی صنف باید خود به منافع و برنامه‌های خود آگاه باشند و مطالبات خود را مطرح کنند. 

چاپ و نشر مکمل یکدیگر هستند

 شاهین روحانی، کارشناس صنعت چاپ نیز درباره برگزاری جشنواره صنعت چاپ، گفت: جشنواره صنعت چاپ هر ساله روح تازه‌ای را در صنعت تزریق می‌کند و صنعتگران چاپ در جشنواره احساس می‌کنند که آثار آنها دیده می‌شوند. 

داور پنج دوره از مسابقات تخصصی آثار چاپی در توضیح فواید این مسابقات، گفت: یکی از فواید برگزاری مسابقات چاپی این است که چاپخانه‌داران کارهای رقیبان خود را می‌بینند و با مقایسه کار خود با دیگران، متوجه می‌شوند که در چه جایگاهی قرار دارند. 

روحانی، صنعت نشر را مکمل چاپ خواند و اظهار کرد: دلیل عدم تحرک صنعت چاپ بی‌رونق بودن صنعت نشر است. این دو صنعت به هم وصل هستند و نقش مکمل را برای یکدیگر دارند و در صورت تضعیف یکی، دیگری نیز ضعیف می‌شود. 

روحانی اظهار کرد: آینده صنعت چاپ در ایران درخشان است زیرا هم صنعتگران موفقی داریم و هم بازار خوبی در اطرافمان است اما باید مراقب باشیم که این پتانسیل از بین نرود. 

وی درباره موقعیت سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ، اظهار کرد: خوشبختانه دولت یازدهم گام‌های مثبتی برای حذف تحریم‌ها برداشته اما تا زمانی که تحریم‌ها به شکل کامل رفع نشود، سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارند. 

این کارشناس صنعت چاپ، ورود ماشین‌آلات دسته دوم با کیفیت را مناسب دانست و افزود: در حال حاضر عده‌ای به دلیل این‌که شرکت‌های درجه یک جهان به ما ماشین نمی‌دهند از تجهیز چاپخانه خود منصرف شده‌اند یا روی به واردات ماشین‌آلات بی‌کیفیت آورده‌اند اما معتقدم که ماشین‌آلات دسته دوم درجه یک نیز می‌توانند به ما کمک کنند و نیاز کشور را با هزینه‌ای کمتر برطرف کنند. 

وی ادامه داد: صنعت چاپ در صورت وجود رونق اقتصادی رشد می‌کند زیرا رونق اقتصادی بستر لازم برای پیشرفت هر صنعتی است. 

 جشن خانواده صنعت چاپ شنبه (22 شهریورماه) در تالار وحدت برگزار می‌شود.


15 شهريور 1393 ساعت 8:30
خبرگزاری کتاب ایران