سفارشات 35413111-051
فراخوان مسابقات آثار چاپی تا پایان شهریورماه اعلام می‌شود

رئیس بخش مسابقات تخصصی آثار چاپی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ، گفت: در کمیته مسابقات چاپی تمام تصمیمات به صورت گروهی گرفته می‌شود و در تلاش هستیم تا پایان شهریورماه، فراخوان بخش مسابقات چاپی را اعلام کنیم.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد حسین رحیمی یگانه، با اشاره به زمان اعلام فراخوان مسابقات آثار چاپی، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فراخوان شرکت در مسابقات آثار چاپی تا پایان شهریورماه اعلام می‌شود. همچنین در چهاردهمین دوره جشنواره صنعت چاپ، فراخوان به شکل جدید و جامع‌تری توزیع خواهد شد تا اطلاعات کامل‌تری از شرکت‌کنندگان و آثارشان در دست داشته باشیم.

وی با اشاره به تغییرات این دوره مسابقات آثار چاپی نسبت به دوره‌های گذشته، گفت: تمام نکات امنیتی در مسابقات رعایت شده است و اسامی داوران تا پایان مسابقات اعلام نخواهد شد. همچنین تمام آثار کدگذاری خواهند شد تا با توجه به اسم و رسم چاپخانه یا چاپخانه‌دار، کاری انتخاب نشود و تمام انتخاب‌ها بر اساس کیفیت بالای محصول باشد.

رئیس بخش مسابقات تخصصی آثار چاپی، ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که بارها محل انتقاد بوده است تعداد بالای برگزیدگان است. در این دوره از جشنواره اصلاحاتی در این بخش اعمال خواهد شد تا ارزش مقام برگزیدگان را افزایش دهیم. در نظرسنجی‌های صورت گرفته افراد زیادی معتقد بودند که تعداد بالای برگزیدگان از ارزش مقام برگزیدگان کاسته است. امیدوارم که با بررسی‌های دقیق و اهداف مشخص، برنامه‌ای تنظیم شود که تا سال‌های سال قابل استفاده باشد. 

رحیمی یگانه درباره زمان اعلام اسامی برگزیدگان، افزود: زمان دقیق اعلام اسامی برگزیدگان مسابقه هنوز قطعی نشده است اما تمام تلاشمان این است که اسامی برگزیدگان در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اعلام شوند.

توجه به صنعت چاپ می‌تواند اوضاع اقتصادی جامعه را بهبود ببخشد
علی بوذری، پژوهشگر صنعت چاپ با اشاره به نقش صنعت چاپ در زندگی مردم، اظهار کرد: امروز نه تنها حوزه فرهنگ بلکه تمام جامعه به صنعت چاپ نیاز دارند و به نوعی کارشان با این صنعت گره خورده و نشانه‌های حضور صنعت چاپ در تمام مراحل زندگی مردم مشاهده می‌شود.

این پژوهشگر با اشاره به گردش مالی بالای صنعت چاپ دنیا، گفت: امروز صنعت چاپ در کشورهای پیشرفته از گردش مالی مناسبی برخوردار است، در نتیجه توجه به این صنعت می‌تواند اوضاع اقتصادی جامعه را بهبود ببخشد.

بوذری با اشاره به تفاوت‌های صنعت چاپ در ایران و کشورهای دیگر، گفت: ساختار فرهنگی و نیازهای هر کشور به محصولات چاپی متفاوت است. به عنوان مثال، در کشور آلمان هر فارغ‌التحصیل مقطع دکتری موظف است پایان‌نامه خود را در قالب کتابی چاپ کند و برای کتابخانه‌های دانشگاهی سراسر کشور ارسال کند، در حالی که در کشور ما چنین رویه‌ای برقرار نیست. ما باید صنعت چاپ ایران را با گذشته‌اش مقایسه کنیم و ببینیم نسبت به صد سال گذشته چه میزان پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و یا در زمینه ورود تکنولوژی‌های جدید صنعت چاپ چه اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری هر ساله مسابقات آثار چاپی، گفت: برگزاری مسابقات در هر حوزه باعث تلاش و کوشش اهالی آن صنف می‌شود اما نباید از مسابقات آثار چاپی انتظار داشت که به تنهایی باعث افزایش کیفی محصولات صنعت چاپ شود. هدف از برگزاری مسابقات صنعت چاپ این است که ما وضعیت این صنف را ارزیابی کنیم و ببینیم که محصولات استان‌های مختلف در چه سطحی از کیفیت قرار دارد.

بوذری، کاهش شمارگان کتاب را یکی از دلایل کاهش تولید کارهای چاپی دانست و اظهار کرد: باید دلایل حذف کتاب از سبد خرید خانواده‌های ایرانی که منجر به کاهش شمارگان کتاب شده را بررسی کرد تا بتوانیم راهکاری مناسب ارایه دهیم زیرا تا زمانی که مطالعه کتاب در اولویت‌های مردم نباشد ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که صنعت چاپ پیشرفت کند.

برگزاری مسابقات آثار چاپی موجب بالا رفتن اعتبار چاپخانه‌داران شده است
سعید بهنام‌جو، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ با اشاره به فعالیت خود در چاپ رول، اظهار کرد: این روزها وضعیت چاپ رول مناسب است و با یک سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانیم بازار خوبی را تصاحب کنیم. در واقع مشکل اصلی چاپ رول سرمایه‌گذاری است زیرا این بخش از صنعت چاپ نیاز به نوسازی دارد.

وی ادامه داد: به شخصه معتقدم که ارایه تسهیلات کم‌بهره از سوی دولت می‌تواند موتور صنعت چاپ را دوباره روشن کند و باعث پیشرفت این صنعت شود.

مدیر مجتمع سلطان چاپ با اشاره به فواید جشنواره ملی صنعت چاپ گفت: خوشبختانه برگزاری مسابقات آثار چاپی در سال‌های گذشته به بالا بردن اعتبار چاپخانه‌ها کمک کرده است. به همین دلیل تمام چاپخانه‌ها در تلاش هستند تا با برگزیده شدن در مسابقات، به اعتبار چاپخانه‌های خود بیفزایند.

این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران این صنعت را اشتغال‌زا دانست و افزود: امروز صنعت چاپ و بسته‌بندی بسیار توسعه یافته است و اگر خواهان پیشرفت در این حوزه هستیم باید خود را به سرعت به‌روز کنیم. در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری روی صنعت چاپ می‌تواند به ایجاد اشتغال نیز کمک کند، البته برای رسیدن به این اهداف باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد. 

بهنام‌جو درباره فعالیت‌های انجام شده در یک سال گذشته، اظهار کرد: دولت یازدهم در یک سال گذشته ثبات را به صنعت چاپ هدیه کرد. با تدبیر مسوولان دولت یازدهم این صنعت رو به توسعه است و هر روز نسبت به روز گذشته بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: صنعت چاپ نیاز به معرفی دارد زیرا همه این طور برداشت می‌کنند که چاپ تنها به تولید کتاب محدود می‌شود و شامل حوزه‌های دیگر نمی‌شود درحالی که صنعت چاپ امروز به 50 بخش مختلف تقسیم می‌شود.

عضو شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ با اشاره به بازار صنعت چاپ، گفت: امروز بازار صنعت چاپ با سایر صنایع متفاوت است زیرا صنعت چاپ با یک بازار 70 میلیونی در ارتباط نیست و بازاری 200 میلیونی دارد. در بخش چاپ رول با کمی برنامه‌ریزی این پتانسیل وجود دارد که بازار کشورهای همسایه را در اختیار بگیریم.

بهنام‌جو درباره فعالیت‌های اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران اظهار کرد: اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران قصد دارد که با حضور در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا و شناسایی بازارهای هدف، فرصت مناسبی را برای اهالی صنعت چاپ کشور ایجاد کند زیرا افراد حاضر در اتحادیه به دلیل اطلاعات بالای مدیریتی، ارتباط خوبی را با کشورهای خارجی برقرار کرده‌اند.

جشن خانواده صنعت چاپ شنبه (22 شهریورماه) در تالار وحدت برگزار می‌شود. 

14 شهريور 1393 ساعت 19:30
خبرگزاری کتاب ایران