سفارشات 35413111-051
از یک طرف می‌گوییم چاپخانه‌ها بی‌کارند، از آن‌طرف سیل واردات داریم / رونمایی از خط اسکن اسناد ملی با حضور اصحاب فرهنگ و قلم

محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برنامه تور بازدید از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه در صنعت چاپ مشکلات زیادی داریم و همین مشکلات باعث شده‌اند تا اغلب چاپخانه‌ها بیکار شوند و از طرف دیگر سیل واردات بیشتر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تور بازدید خبرنگاران به همراه مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز (11 شهریور) مصادف با روز ملی صنعت چاپ برگزار شد. 

برازش در بازدید از شرکت چاپ و نشر بانک ملی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شاید چند سال پیش وقتی حرف از چاپ زده می‌شد، فقط کتاب و نشریات به ذهن می‌آمد، اما در چهار دهه اخیر با توجه به تحولی که رخ داده، هر روز سهم بخش کتاب و نشریات در این صنعت کمتر و بخش‌های دیگر صنعت چاپ توسعه پیدا می‌کنند. 

وی با اشاره به بخش‌های مختلف صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ امروزه مباحث مختلفی مانند تبلیغات و بسته‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند که از آن میان می‌توان به تابلوهای تبلیغاتی، چاپ روی فلز، چاپ روی مقوا و مواد دارویی اشاره کرد. 

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند، اگر چاپ و بسته‌بندی درستی نداشته باشند، حق آنها به درستی ادا نمی‌شود؛ امیدواریم بتوانیم صنعت چاپ را در جهان مطرح و جایگاه آن را ارتقا دهیم. 

برازش اظهار کرد: صنعت چاپ برخلاف برخی دیدگاه‌ها، فقط به کتاب و نشریات محدود نمی‌شود. سهم کتاب و مطبوعات فقط یک ششم کل صنعت چاپ است، بنابراین سایر مباحث صنعت چاپ بسیار حساس هستند که باید به آنها توجه شود. در اداره کل چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاشیم با تفویض برخی اختیارات در صنعت چاپ به استان‌ها، بیشتر به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در صنعت چاپ و بسته‌بندی بپردازیم. 

وی گفت: در طول یکی دو هفته اخیر حساسیت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر این موضوع که در مجموعه چاپ و بسته‌بندی کشور متاسفانه گروه‌های کارشناسی مشاور وجود ندارد بیشتر شده است؛ این دفتر می‌کوشد در جذب این گروه‌ها اقدامات شایسته‌ای انجام دهد. 

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان با بیان این‌که صنعت چاپ مشکلات زیادی دارد که باید در راستای حل آنها گام برداریم تصریح کرد: از یک‌طرف می‌گوییم چاپخانه‌ها بیکارند، از طرف دیگر با سیل واردات رو‌به‌رو هستیم؛ باید با اندیشیدن تمهیدات جدی به تولید داخلی بپردازیم.

بازدید از چاپخانه بانک ملی
خبرنگاران حوزه صنعت چاپ به همراه مسئولان دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از بخش‌های مختلف شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران بازدید کردند. از جمله این بخش‌ها می‌توان به موزه و نمایشگاه دستگاه‌های چاپ قدیمی، بخش‌های قبل از چاپ، هنگام چاپ و بعد از چاپ، بخش صحافی، مراحل تولید کتاب و پاکت، واحد روزنامه، واحد تصویربرداری از اسناد و واحد تولید کارت اشاره کرد. 

در شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، نمایشگاهی از کتاب‌های نفیس تولید شده توسط این شرکت برپا شده بود که مدیرکل دفتر چاپ وزارت ارشاد به همراه خبرنگاران حوزه صنعت چاپ از آن بازدید کردند.

از بنگاه چاپ ملی تا چاپخانه‌ای عظیم
رضا منصوری، رئیس شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران نیز در این بازدید، در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه تاسیس این شرکت اظهار کرد: شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران بدون تردید یکی از بزرگترین و مجهزترین چاپخانه‌های امنیتی در سطح خاورمیانه است. 

وی با اشاره به سرفصل‌های خدمات و ماموریت‌های این شرکت افزود: شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، به‌عنوان یک موسسه عظیم در زمینه اسناد و اوراق ملی، نه تنها در کمیت بلکه در کیفیت استثناء و بدون رقیب است. 

رئیس شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران با بیان اینکه این شرکت بیش از چهار هزار کالای امنیتی تولید می‌کند، گفت: بانک ملی ایران از بدو تولد، چند دستگاه جانبی تهیه کرده بود تا اینکه به تدریج با استقرار شعبه‌های مختلف، سال 1310 دو دستگاه از آلمان خریداری و همزمان دو کارشناس نیز از این کشور استخدام کرد. 

منصوری ادامه داد: به دلیل توسعه کالاهای امنیتی در کشور، سال 1315 نیاز به یک چاپخانه تخصصی احساس شد. از سال 1315 تا 1318 به کمک تیم کارشناسی از فرانسه، در خیابان فردوسی بنگاه چاپ ملی تاسیس شد؛ در آن زمان حق نشر اسکناس به بانک ملی واگذار شد. 

رئیس شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران اظهار کرد: از همان ابتدای تاسیس چاپخانه تا پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از فعالیت‌های حکومتی، دولتی، نظامی و سیاسی به این شرکت سپرده شد؛ بعد از آن به دلیل وقوع برخی تحریم‌ها، فعالیت این چاپخانه دچار وقفه شد. در سال 1370، سیستم حروفچینی سنتی این شرکت مدرنیزه شد؛ در آن دوران از دانش روز دنیا بهره‌مند و در نتیجه این چاپخانه را به دستگاه‌های مجهز و مدرن مجهز کردیم. 

وی افزود: تا سال 1379 پیشرفت‌های خوبی در این شرکت حاصل شد تا اینکه به یاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانستیم مجوز نشر نیز دریافت کنیم. سال 1380 به عنوان نخستین چاپخانه کشور، گواهینامه مدیریت کیفیت را از کشور انگلستان دریافت کردیم. در این راستا، ماموریت خود را  برای افزایش رضایت مشتری و کاهش ضایعات قرار دادیم و به مرور به تولید کارت‌های ملی توفیق پیدا کردیم. 

رونمایی از خط اسکن اسناد ملی
منصوری گفت: از سال 1383 به بعد وقفه‌ای در توسعه فعالیت‌هایمان رخ نداد. امروز افتخار آن‌ را داریم که آخرین خط تولید این چاپخانه تحت عنوان «اسکن اسناد تاریخی» را رونمایی کنیم. 

رئیس شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران با بیان اینکه رعایت الگوهای امنیتی برای جلوگیری از جعل، از مهمترین ماموریت‌های این شرکت محسوب می‌شود تصریح کرد: هیچ چیزی برای ما ناراحت‌کننده‌تر از دریافت اسناد جعلی نیست؛ وظیفه داریم برای آسوده خاطر بودن جامعه، راه‌هایی را برویم تا امنیت حاصل شود؛ به همین دلیل از روش‌های خاصی در قبل از چاپ، هنگام چاپ و بعد از چاپ استفاده می‌کنیم. 

خبرنگاران حوزه صنعت چاپ، اکنون در حال بازدید از بخش‌های مختلف چاپخانه «مسعود مارک» هستند. این خبرنگاران پس از این در چاپخانه «رسام‌نگار» حضور می‌یابند و از بخش‌های مختلف آن بازدید خواهند کرد. 

گزارش مشروح بازدید از دو چاپخانه نامبرده، متعاقبا در ایبنا منتشر خواهد شد.


11 شهريور 1393 ساعت 17:11
خبرگزاری کتاب ایران