سفارشات 35413111-051
سهم "صنعت چاپ" در اولویتهای سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی کشور؛ صفر!

در خبرها به نقل از حسین ایوبی مهریزی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده بود: بنا به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت فهرست اولویت‌های سرمایه‌گذاری حوزه صنعت و معدن در سال 93 تهیه شده و فهرست این اولویت‌ها به تفکیک گروه‌های صنعتی و معدنی مطرح شده است.

در خبرها به نقل از حسین ایوبی مهریزی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده بود: بنا به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت فهرست اولویت‌های سرمایه‌گذاری حوزه صنعت و معدن در سال 93 تهیه شده و فهرست این اولویت‌ها به تفکیک گروه‌های صنعتی و معدنی مطرح شده است. به‌طوری ‌که در گروه اکتشاف معدنی 4 مورد، گروه استخراج معادن 2 مورد، فلزات و مصنوعات فلزی 21 مورد و گروه کانی‌های غیرفلزی 37 اولویت سرمایه‌گذاری تعیین شده است.

در بخش پتروشیمی و پالایشگاه 19 مورد، شیمیایی 6 مورد، پلیمری 20 مورد، سلولزی 15 مورد، غذایی 6 مورد، دارویی 7 مورد و برق، الکترونیک و ماشین‌سازی و تجهیزات نیز به ترتیب 5 و 13 مورد و همچنین در بخش خودرو و نیرو محرکه 14 مورد و بخش نساجی و پوشاک هم 12 اولویت در نظر گرفته شده است.

اگر در این میان نامی از صنعت چاپ و بسته‌بندی به چشم نمی‌خورد اصلاً جای تعجب و شگفتی نیست، چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت از اساس خود را متولی این دو صنعت مهم و حیاتی نمی‌داند و از ابتدا بنای مدیریت این صنایع را نداشته است.

برای درک این مهم کافی است سری به پرتال وزارت صنعت بزنید تا این موضوع برای شما نیز آشکار شود که صنعت چاپ و بسته‌بندی در هیچیک از تقسیم‌بندی‌های صنایع زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت دیده نشده است.

مجموعه صنایع تحت پوشش، حمایت و نظارت این وزارتخانه به پنج گروه: صنایع فلزی، برق و الکترونیک، صنایع نساجی و پوشاک، صنایع غیرفلزی، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات و صنایع خودرو و نیرو محرکه تقسیم شده‌اند و آنگونه که انتظار می‌رفت صنایع چاپ و بسته‌بندی باید زیرگروه یکی از پنج شاخۀ فوق و بویژه زیرگروه شاخه صنایع غیرفلزی قرار گیرد.

اما وقتی به زیرگروه‌های صنایع غیرفلزی نیز توجه می‌کنیم، از صنایعی همچون: غذایی کشاورزی، غذایی غیر کشاورزی، دارویی و بهداشتی، شیمیایی، پلیمر و سلولزی برمی‌خوریم و دریغ از درج نام صنایع چاپ و بسته‌بندی در این تقسیم‌بندی‌ها.

با این اوصاف جای تعجب نیست اگر دو صنعت مهم کشور در فهرست اولویت‌های سرمایه‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیستند، چرا که این وزارتخانه این دو بخش را صنعت نمی‌داند و لابد در حوزه صنف برای آنان وظایفی تعریف کرده است.

نکته مهم اینجاست که در شرح وظایف هجده‌گانه صنایع غیرفلزی به بند هفدهم برمی‌خوریم که به صراحت به مشارکت در تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری اشاره می‌کند و صد البته وقتی بخشی از صنعت مورد غفلت واقع شد و از گردونۀ صنایع حذف شد، چگونه می‌تواند مدعی سهم خود از اولویت‌های سرمایه‌گذاری کشور باشد.

به نظر می‌رسد 35 سال غفلت از صنایع چاپ و بسته‌بندی که نقش بی‌بدیلی در توسعۀ صادرات غیرنفتی و ایجاد ارزش افزوده در سایر صنایع بویژه حوزه‌هایی نظیر غذایی، کشاورزی، دارویی، بهداشتی و ... دارد کافی است و بیش از این چشم‌پوشی و غفلت جایز نیست. باید بین دو حوزۀ فرایند تولید و محتوای این صنایع که از دو جنس کاملاً متفاوت صنعتی و فرهنگی هستند تمایز جدّی قایل شد و هریک از بخش‌های یادشده را به متولی اصلی آن در دولت واگذار کرد.


۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ شهريور ساعت 17:28
www.ipina.ir