سفارشات 35413111-051
صنعت چاپ می تواند محور دیپلماسی فرهنگی باشد

سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش صنعت چاپ در حوزه فرهنگ گفت: صنعت چاپ امروز نقش تاثیرگذاری در پیشبرد اهداف فرهنگی دارد زیرا این صنعت می تواند به عنوان محور دیپلماسی فرهنگی عمل کند.

به گزارش پایگاه اطلاع  رسانی صنعت چاپ ایران، سید عباس صالحی در نشست خبری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه اظهار کرد: باید فضایی در چاپ و نشر ایجاد شود که کارها به خارج از تهران نیز منتقل شود تا سایر استان ها نیز فضا برای فعالیت داشته باشند،  امروز چاپ و نشر می تواند محور دیپلماسی فرهنگی باشد.

وی افزود: معاونت فرهنگی باتوجه به اهمیت چاپ و نشردر اقتصاد و فرهنگ قصد دارد در کشورهایی که بستر فراهم باشد حضور پیدا کند، همچنین در برنامه های جدید دفتر مطالعات و بررسی خانه کتاب مقرر شده است که بررسی های زیر ساختی را برای توسعه چاپ و نشر ایجاد کنیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت هایش در باب صنعت چاپ اظهار کرد: صنعت چاپ یکی از صنایع پربازده در جهان است و می تواند تاثیر خوبی را بر اقتصاد و فرهنگ داشته باشد اما متاسفانه تا امروز توجه خاصی به این صنعت نشده است.

حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن صنعت چاپ

در ادامه نشست، محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 11 شهریور ماه، روز ملی صنعت چاپ گفت: باعث خوشحالی است که امسال روز ملی صنعت چاپ در دهه کرامت قرار گرفته و استان ها و نهاد های مختلفی برای این روز برنامه ریزی کرده اند، یکی از این برنامه ها در روز 22 شهریورماه و در تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ و در حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد. امسال انتخاب پیشکسوتان توسط کمیته انتخاب پیشکسوتان و بعد از چندین جلسه بررسی انجام شد.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه های جشنواره ملی صنعت چاپ اظهار کرد: پس از انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ از سوی دکتر صالحی، تمرکز بر برگزاری کشوری این جشنواره بود تا به شکلی باشکوه تر برگزار شود.

وی ادامه داد: طی صحبت هایی که در شورای سیاستگذاری جشنواره صنعت چاپ انجام شد به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر تهران، این جشنواره در 10 استان دیگر نیز برگزار شود.

مسابقات آثار چاپی اصلاح خواهد شد

برازش در توضیح زمان برگزاری مسابقات آثار چاپی گفت: طبق بررسی مسابقات صنعت چاپ در نقاط مختلف دنیا مقرر شد که اصلاحاتی در برگزاری این مسابقه صورت گیرداما فراخوان آن به زودی اعلام خواهد شد، هدف ما این است که برگزیدگان این مسابقه در مراسمی در دهه مبارک فجر یا همزمان با برگزاری نمایشگاه بین الملی چاپ و بسته بندی تهران اعلام شود.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه های این دفتر اظهار کرد: کتابخانه های تخصصی صنعت چاپ که پیش از این قول راه اندازی آن را داده بودیم به زودی در 10 استان افتتاح خواهد شد تا شاهد وجود منابع تخصصی برای اهالی صنعت چاپ باشیم.

وی افزود: البته در کنار اقدامات انجام شده برنامه هایی نظیر کمک به فضای آموزشی صنعت چاپ، تجهیز چاپخانه ها و جمع آوری آماری کامل از چاپخانه ها را خواهیم داشت. همچنین کمیته رسیدگی به تخلفات بعد از مدت ها شروع به فعالیت کرده است.

بیان برنامه های دفتر امور چاپ برای خبرنگاران

برازش با اشاره به تور یک روزه خبرنگاران از چاپخانه های استان تهران گفت: روز سه شنبه 11 شهریورماه به مناسبت روز ملی صنعت چاپ تور یک روزه ای را با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهیم کرد و در آن مراسم به صورت کامل فعالیت های دفتر امور چاپ و نشر را بیان خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت هایش اظهار کرد: تمام صنایع با چاپ هویت پیدا می کنند و همگی به این صنعت مرتبط هستند، هیچ صنعتی را پیدا نمی کنید که از روز نخست زندگی تا آخرین روز زندگی با انسان در ارتباط باشد. در واقع صنعت چاپ یک صنعت کم نظیر است که باید برای پیشرفت آن تلاش کرد زیرا اگر این صنعت پیشرفت نکند سایر صنایع نیز نمی توانند رشد خود را نمایش دهند.


۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور ساعت 16:39

www.ipina.ir