سفارشات 35413111-051
چاپ نیازمند تسهیلات بانکی کم‌بهره است/ بالاتر از مدیرکل کسی در ارشاد دغدغه چاپ ندارد

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور با بیان اینکه خروجی جلسات شورای سیاست‌گذاری چاپ مورد غفلت و بی‌توجهی واقع شده است، تأکید کرد و گفت: صنعت چاپ کشور، نیازمند تأمین اعتبارات و تسهیلات بانکی کم بهره است.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران درباره وضعیت صنعت چاپ و مشکلات پیش روی آن، بیان داشت:  صنعت چاپ با توجه به نقش میان بخشی که دارد یکی از صنایع اصلی و استراتژیک یا به عنوان تکمیل کننده، شناساننده و پیش‌برنده برای تمامی صنایع است و هیچ محصول صنعتی، کشاورزی، فرهنگی بی‌نیاز از چاپ نیست و ضمن ایجاد ارزش افزوده در تمام کالاها به ویژه برای صادرات غیر نفتی می‌تواند نقش بسزایی را داشته باشد.

بی‌توجهی به خروجی جلسات شورای سیاست‌گذاری چاپ در ارشاد

وی اضافه کرد: یکی از اتفاقی که در سال 90 افتاد، تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ بود که متأسفانه آن نیز منحل شد. مشکلی که چاپ دارد این است که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، و بالاتر از مدیرکل این وزارتخانه، کسی دغدغه چاپ را ندارند، با تشکیل شورای سیاست‌گذاری برای اولین بار هر ماه جلساتی با حضور معاونت فرهنگی تشکیل می‌شد.

شجاع به فارس گفت: از برنامه‌های شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ می‌توان به «نزدیکی دولت و بخش خصوصی از جهت کار کارشناسی»، «نهادینه شده قوانینی که قرار بود، تصویب شود»، «ترسیم چشم‌انداز صنعت چاپ به صورت کلان و راهبردی»، «ارائه شناخت واقعی از حوزه چاپ به مسئولان و نهادهای حکومتی»، «ارائه پیشنهاد لوایح قانونی به کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «جذب دانشگاهیان و نخبگان صنعت چاپ در کارگاه‌های تخصصی»، اشاره کرد.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف ما «جلوگیری از عملکرد سلیقگی مدیران بعدی در وزارت ارشاد» و «بررسی و هدایت سرمایه‌گذاری از جهت ماشین‌آلات و هم از جهت تقسیم‌بندی جغرافیایی در کشور»، بود که متأسفانه این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منحل شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور گفت: در آن زمان در حدود 20 ماه، 20 جلسه با معاونت فرهنگی آقای علی اسماعیلی داشتیم که متأسفانه با تغییر معاونت و مدیرکل، تمام زحمات و خروجی آن جلسات کنار گذاشته شد و شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ تعطیل شد.

گردش مالی صنعت چاپ در جهان بیش یک هزار میلیارد دلار است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت چاپ در کشورمان مورد بی‌مهری قرار گرفته است، گفت: ما اگر صنعت چاپ را با صنعت توریسم مقایسه کنیم، صنعت توریسم با توجه به اینکه در رأس آن معاون رئیس جمهور قرار دارد، حدود 500 میلیارد دلار در سطح جهان گردش مالی دارد، ولی صنعت چاپ بیش از یک هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد یعنی دو برابر صنعت توریسم. و گردش مالی چاپ در حوزه کتاب فقط حدود 7 درصد است و 93 درصد آن مربوط به چاپ تجاری، صنعتی، تبلیغات و مطبوعات است، برای نمونه در سال 2011 در کشور آمریکا صنعت چاپ بعد از اسلحه و کشاورزی با حدود 220 میلیارد دلار، به عنوان جایگاه سوم اقتصاد این کشور قرار دارد.

به گفته وی، در کشور ژاپن با 105 میلیارد دلار در آلمان با 40 میلیارد دلار و در کشور چین با 62 میلیارد دلار و 6/11 درصد نرخ رشد ناخالص داشته است. در هندوستان 2/8 نرخ رشد ناخالص و 16 میلیارد دلار گردش مالی داشته است.

شجاع بیان کرد: این رقم‌هایی که عرض می‌کنم در حوزه‌هایی مانند صنعت فضایی، پزشکی، الکترونیک، ارتباطی، اتومبیل‌سازی، بهداشتی و آرایشی، غذایی، نساجی، پوشاک، کاشی و سرامیک و شیشه نقش دارد و تمام این صنایع به چاپ نیازمند هستند.

وی افزود: امروزه در دنیا ارتباط بین کالا و مشتری را چاپ و بسته‌بندی تعیین می‌کند، و شما وقتی به یک سوپرمارکت تشریف می‌برید در وهله نخست، ظاهر کالا که شامل چاپ و بسته‌بندی است شما را جذب می‌کند و کیفیت درون بسته‌بندی در درجه دوم به مشتری ثابت می‌شود.

صنعت چاپ نیازمند تأمین اعتبارات و تسهیلات بانکی کم بهره است

این کارشناس حوزه چاپ در پاسخ به این پرسش که راه حل شما برای برطرف کردن مشکلات این صنعت چیست، گفت: نخست، پیش‌بینی تشکیلات و سازمانی متناسب با اهداف صنعت چاپ و جایگاه ممتازی که در منطقه و جهان دارد. دوم اینکه تأمین اعتبارات و تسهیلات بانکی مکفی در خصوص نوسازی و بازسازی صنعت چاپ به منظور دستیابی به اهداف باشد که حتی در قانون چهارم و پنجم توسعه کشور نه صراحتاً به نام صنعت چاپ بلکه به عنوان بستری مناسب جهت افزایش کیفیت تولیدات صنعتی و فرهنگی، در ان اشاراتی شده است به هم در خصوص بسته‌بندی مواد غذایی.

وی اضافه کرد: امکان استفاده از تسهیلات ارزش و وام‌های کم بهره در خصوص ایجاد ظرفیت‌ها و شهرک‌های جدید با کاربرد منطقه ویژه برای صنعت چاپ، معافیت‌های مالیاتی با هدف کاهش هزینه‌ها و ترغیب بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه.

شجاع ادامه داد: اگر دولت به این موارد توجه کرده و اهمیت دهد می‌تواند تحولی را در صنعت چاپ ایجاد کند. البته از نیازها و نواقص زیادی هم رنج می‌بریم که از جمله آن می‌توان به «حوزه‌های آموزش و مهارت فنی»، «پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در فضای تولید قطعات داخلی و حرکت به سمت خودکفایی صنعتی در حوزه چاپ و در فرآیند علمی شدن و تحول دانشی»، اشاره کرد.


۱۳۹۳ شنبه ۸ شهريور ساعت 15:19

www.ipina.ir