سفارشات 35413111-051
90 درصد بازار لوازم التحریر در انحصار چین

مدیر اجرایی اولین نمایشگاه تخصصی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و مهندسی با بیان اینکه حمایت دولت از تولید لوازم التحریر در هشت سال گذشته به صدور مجوز برگزاری این نمایشگاه در سال جاری خلاصه شده گفت: 90 درصد بازار نوشت افزار در دست واردکنندگان چینی است و ما فعلا توان رقابتی زیادی با آنها نداریم.

علی‌اصغر زحمتکش، مدیر اجرایی اولین نمایشگاه تخصصی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و مهندسی اظهار داشت: این نمایشگاه پس از هشت سال دوندگی و تلاش فعالان صنف لوازم التحریر در نهایت با همکاری دو شرکت بخش خصوصی شامل شرکت‌های آزاده و آدونیس ایجاد شد و چیدمان آن نیز به صورتی است که 75 درصد از تولیدات داخلی و 25 درصدی از محصولات وارداتی رقیب محصولات داخلی در آن در معرض دید قرار داده شده‌اند.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی حاضر در این نمایشگاه شامل 30 شرکت هستند که به طور عمده نوشت افزار و لوازم جانبی به ویژه خودکار و دفتر را تنها برای مشاهده و عقد قراردادهای خرید به مخاطبان تخصصی خود عرضه کرده‌اند و این نمایشگاه هیچ نوع خرده فروشی ندارد.

زحمتکش همچنین با اشاره به استقبال صورت گرفته از نمایشگاه گفت: در روز نخست برگزاری این نمایشگاه به طور تقریبی از اکثر نقاط کشور بازدید کننده در نمایشگاه حضور داشته‌اند. در کنار این مساله با ایجاد یک کارگروه مخصوص کودکان و نوجوانان نیز تلاش کرده‌ایم که با آرمان‌هایی مانند نقاشی و مجسمه سازی با استفاده از شخصیت‌های ایرانی آنها را به محصولات داخلی تولید شده راغب کنیم.

مدیر اجرایی اولین نمایشگاه تخصصی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و مهندسی در ادامه با اشاره به اینکه حمایت دولت از برگزاری این نمایشگاه در ادوار گذشته تا به حال تنها به صدور مجوز برگزاری آن در سال جاری خلاصه شده است، گفت: صنف لوازم التحریر صنف ضعیفی است و امسال نیز به خاطر اینکه بسیاری از برندها به صورت ارزی و ریالی توامان ارائه شدند برخی از شرکت‌ها تمایلی به حضور در این نمایشگاه نداشتند.

وی تصریح کرد: 90 درصد بازار لوازم التحریر در ایران در قبضه محصولات وارداتی است و به طور تقریبی جز دفتر و چند نوع خودکار بقیه اقلام کاملا وارد شده و به دست مصرف کننده داخلی می‌رسد. در نمایشگاه امسال نیز چیزی که ارائه شده است در حدود 40 درصد از توان داخلی ماست.

این فعال صنف لوازم و التحریر در ادامه به تعرفه‌های واردات محصولات لوازم التحریر اشاره کرد و گفت: الان اجناس وارداتی فانتزی با تعرفه 35 درصد و اجناس فانتزی با تعرفه 25 تا 28 درصد به کشور وارد می‌شود و اکثر آنها نیز از مبدا چین به سوی ایران هدایت می‌شوند و در مقابل تولید کننده داخلی به دلیل هزینه بالایی که تولید محصولش در ایران دارد توان رقابتی زیادی با واردات ندارد به ویژه اینکه در سال‌های اخیر واردکنندگان کمی کیفیت محصولاتشان را نیز بالا برده‌اند.

خبرگزاری مهر