سفارشات 35413111-051
فعالان فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف شدند/ چاپخانه‌داران نه!

اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم توسط وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی در حالی صورت گرفته است، که قرار بود چاپخانه‌داران حوزه کتاب و مطبوعات هم مشمول معافیت مالیاتی شوند.

وزیر ارشاد در حالی از معافیت مالیاتی صنوف فرهنگی وهنری دارای مجوز از وزارت ارشاد در پی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم خبر داد که قرار بود چاپخانه‌داران حوزه کتاب و مطبوعات هم مشمول این قانون شوند.

 به گزارش اخبار چاپ،معافیت مالیاتی کتابفروشان و برخی دیگر از صنوف فرهنگ و هنری مثل کتابخانه‌ها پس از 12 سال کشمکش میان وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی و جلسات فراوانی که تا سطح رییس جمهور هم رسید، در مرداد ماه امسال، بالاخره به سرانجام رسید و این صنوف از مالیات معاف شدند.

این درحالی است که در نشست ناشران و مدیران فرهنگی با رییس جمهور دولت دهم در اردیبهشت 92، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و  برخی از فعالان فرهنگی صنعت چاپ هم حضور داشتند و مقرر شد با همکاری وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی چاپخانه‌های تولید کتاب و مطبوعات هم مشمول این قانون شوند.

با پایان گرفتن دولت دهم و روی کارآمدن دولت یازدهم، سازمان امور مالیاتی تمام توافقات پیشین را فراموش کرد و از کتابفروشان خواست تا مالیات خود را بپردازند.

پس از نشست‌های فراوان مدیران وزارت ارشاد دولت یازدهم و سازمان امور مالیاتی، بویژه معاونت مالیات‌های مستقیم مقرر شد این صنف از پرداخت مالیات معاف شوند.

حسین وکیلی، معاون مالیات ‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی که در نشستی که پیش از نهایی شدن توافق دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصادی و امور دارایی در خبرگزاری مهر برگزار شد، اعلام کرد که چاپخانه‌داران مشمول این قانون نمی‌شوند، چرا که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمی‌گیرند.

خبرگزاری مهر به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مورخ 93/4/23 شامل فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگ و هنری که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، خبر داده است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: تمامی فعالان حوزه‌های نشر، مطبوعات و فرهنگ و هنر بر اساس اصلاح آیین‌نامه اجرایی تبصره (3) ماده (139) اصلاحی قانون مالیا‌ت‌های مستقیم مورخ 93/4/23 از پرداخت مالیات معاف شدند.

وی افزوده است: بنا به پیشنهاد شماره 1/150812 مورخ 92/11/12 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد تبصره 3 ماده 139 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1380، این اصلاحیه در قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب هیات وزیران رسید.

به گفته جنتی بر اساس این اصلاحیه تمامی موسسات فرهنگی و هنری که تا سال 1390 اظهارنامه مالیاتی خود را ارایه نکرده‌اند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی تاکید کرده است: بدیهی است تمامی موسسات مکلف به تسلیم به موقع اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه حسب مورد طبق مقررات قانون مالیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مستقیم خواهند بود.


۱۳۹۳ دوشنبه ۳ شهريور ساعت 11:23
www.ipina.ir