سفارشات 35413111-051
نوش‌آبادی: میانگین مطالعه مردم نگران‌کننده است/ باید حداقل یک ساعت در روز مطالعه کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان این‌که یکی از مؤلفه‌های توسعه فرهنگی، میزان چاپ، توزیع و تعداد خوانندگان کتاب است، گفت: تعداد عناوین کتاب در دولت تدبیر و امید افزایش یافته است اما آن‌چه نگران‌کننده است و باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد، میانگین مطالعه مردم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نوزدهمین نشست خبری حسین‌ نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه امروز (25 آبان‌ماه) در محل این وزارتخانه برگزار شد. وی در این مراسم، ضمن برشمردن اهمیت کتاب، نوشتن و مطالعه، اظهار کرد: کتاب، سند فرهنگ و تمدن یک ملت است. تمدن‌ها و فرهنگ‌های بشری را از آثار مکتوب آنها که همان کتاب است، می‌توان ارزیابی کرد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که انقلاب ما انقلاب فرهنگی و نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه اصول و فرهنگ دینی و ملی استوار است، بیان کرد: اصولاً فرهنگ، هم خاستگاه انقلاب اسلامی و هم ماهیت نظام اسلامی است. اسلام دینی است که به کتاب و کتابخوانی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد؛ اسلامی که به قلم و نوشتن قسم می‌خورد و نام معجزه آسمانی خود یعنی قرآن کریم را کتاب می‌نامد و پیروان سایر ادیان را اهل کتاب خطاب می‌کند.
 
نوش‌آبادی افزود: کتاب ابزار رشد فکری جامعه، منبع تجربه‌های بشریت در اعصار و قرون گذشته، آثار افکار اندیشمندان و حلقه اتصال فکری دانشمندان، پل ارتباطی میان گذشته و آینده بشر، حلقه ارتباط آسمان و زمین، سلاح مقابله با جهل و نادانی، گنجینه ارزشمند بشر در طول تاریخ و ابزار انتقال علوم و تجربیات به نسل‌های آینده است.
 
وی با بیان این‌که دینی که ارزش‌ها و سیاست‌هایش را در قالب کتاب عرضه کرده است، کتاب و مطالعه برایش اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: ما به اهل قلم و نویسندگان احترام می‌گذاریم و کرامت اهل قلم را لازم می‌دانیم.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر این نکته که یکی از مؤلفه‌های توسعه فرهنگی، میزان چاپ، توزیع و تعداد خوانندگان کتاب است، بیان کرد: از شهریور 1392 تاکنون بیش از 160 هزار عنوان کتاب مجوز نشر دریافت کرده‌اند و تعداد شمارگان کل کتاب‌ها 342 میلیون و 367 هزار و 321 نسخه است. این کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف تجربی، ادبیات، دین، علوم اجتماعی و کودک و نوجوان است؛ این موضوع نشان‌دهنده توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت به کتاب است. اما آن‌چه باید مدنظر قرار بگیرد توسعه فضاهای کتابخوانی و عرضه کتاب است. همچنین باید زیرساخت‌های سهولت دسترسی به کتاب فراهم شود و در زمینه افزایش میانگین مطالعه مردم، کار کرد. باید سعی شود با تبلیغات و برنامه‌ریزی مناسب، کتاب جزئی از برنامه روزانه مردم قرار بگیرد.
 
نوش‌آبادی ادامه داد: خوشبینانه‌ترین نظری که درباره میزان مطالعه مردم وجود دارد، 20 دقیقه تخمین زده شده است. اما باید حداقل به یک ساعت در روز برسد. در این صورت جامعه، رو به رشد و علاقه مند به توسعه خواهد بود.
 
وی با اشاره به برنامه‌های بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، توضیح داد: هفته کتاب از 23 آبان ماه تا یکم آذرماه برگزار می‌شود. در این زمینه به همت معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه‌های متنوعی در سطح ملی و استانی برپا می‌شوند. ما در همین ایام، مسابقه بزرگ جایزه جلال آل احمد را برگزار می‌کنیم. تاکنون نامزدهای سه بخش «رمان و داستان‌های کوتاه»، «مستندنگاری» و «نقد ادبی» معرفی شده‌اند. همچنین دو هزار جلد کتاب در چهار بخش بررسی شده‌اند و قرار است جوایز این مسابقه حداقل هم‌تراز جایزه کتاب سال باشد.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، گفت: این نمایشگاه یکی از نمایشگاه‌های خوبی بود که در دولت یازدهم با موفقیت و با کمترین مشکل برگزار شد. این نمایشگاه با استقبال خوب مردم و حضور پررنگ رسانه‌های مکتوب و مجازی مواجه شد.
 
نوش‌آبادی با بیان این‌که استقبال مردم از نمایشگاه مطبوعات نشان داد که مردم به رسانه و مطبوعات اهمیت می‌دهند، افزود: این‌گونه نمایشگاه‌ها فرصت خوبی هستند تا اقشار مختلف مردم در یک محیط صمیمی و نزدیک، خواسته‌های خود را مطرح کنند و مدیران، بی‌واسطه، مسائل را با مسئولان و همکاران خود در میان بگذارند.
 
وی اظهار کرد: در این نمایشگاه 700 رسانه مکتوب و مجازی به همراه صدها مؤسسه و انجمن مطبوعاتی دانشگاهی و پژوهشی حضور داشتند. در این نمایشگاه ده‌ها نشست مطبوعاتی با حضور پژوهشگران و صاحبنظران حوزه رسانه برگزار شد. بسیاری از مسئولان نظام به ویژه شخص رئیس جمهوری، وزرا و مسئولان لشکری و کشوری با حضور در این نمایشگاه، هم از بخش‌های مختلف آن دیدن و هم با مردم ارتباط خوبی برقرار کردند. همچنین بسیاری از هنرمندان و اهالی فکر در نمایشگاه با هر نوع سلیقه و هر طیف سیاسی حضور داشتند.
 
نبود برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات، لطمه‌ای به حضور مردم وارد نکرد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تعدادی از رسانه در این دوره از نمایشگاه مطبوعات غایب بودند؛ البته نبود آنها ـ که جایشان نیز خالی بود ـ لطمه‌ای به حضور مردم در نمایشگاه وارد نکرد. ضمن اعلام گله‌مندی و ناخرسندی از نبود آنها در نمایشگاه مطبوعات، باید گفت که آنها به مخاطبانشان کم‌لطفی کردند و حق خودشان را نادیده گرفتند. در هر صورت، معتقدیم انتقاد نباید موجب قهر کردن آنها شود. بنابراین شایسته بود آن رسانه‌ها از فرصت برپایی نمایشگاه مطبوعات استفاده کنند.


 منبع:www.ibna.ir

لیتوگرافی گویا اسکنر مشهد