سفارشات 35413111-051
تعامل میان ارشاد وچاپخانه داران تخلفات را کم می کند.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران؛ فرقی نمی کند، می خواهد عکس بانوان با پوشش غیر اسلامى باشد، یا برگه هایی که در آن پیش بینى نتایج فوتبال چاپ میشود ، هر دو جزو تخلفات چاپ محسوب می شوند. اداره بازرسى نظارت و ارزیابى محصولات چاپى استان تهران شاید بی نام و نشان ترین اما پر کارترین مرجع اداره کل ارشاد استان تهران مى باشد. ابوالفضل بانوئیان رئیس اداره بازرسى نظارت و ارزیابى محصولات چاپى استان تهران از مشکلات حوزه کار ی اش می گوید.

حوزه فعالیت اداره بازرسى نظارت و ارزیابى محصولات چاپى استان تهران در چه زمینه هایی است؟

حوزه فعالیت ما بیشتر در چاپ های با زبان بیگانه، وعکس های بانوان بدون پوشش اسلامی، پیش بینى های نتایج فوتبال، جعبه های محصولات آرایشی و بهداشتی و جعبه های لوازم یدکی است که در خارج از حوزه قانونی به چاپ می رسد.

شما با چه تخلفاتی در حوزه چاپ رو به رو هستید؟

بیشتر مشکلات ما با چاپ های به اصطلاح زیر زمینی است، هستند افرادی که در بخش تولید هیچگونه مجوزی ندارند و برای محصولات تولیدى خود بسته بندی های غیر مجاز چاپ می کنند و یا اجناسی را از كشورهاى دیگر مانند چین وارد می کنند و در ایران جعبه های آن را تولید می کنند و با نام برندهاى خارجی در بازار داخل عرضه می کنند.

شما به برگه هاى پیش بینى نتایج فوتبال اشاره کردید، برگه هایی به چاپ می رسند که در زمینه پیش بینى فوتبال های خارجی و داخلى است و اتحادیه فوتبال هم در این امر دخالت غیر مستقیم دارند و حتی در جاهایی گفته اند که این کار با مجوز صورت می گیرد. آیا واقعا این حرکت با مجوز دنبال می شود؟

نه، این بنگاه ها هیچ مجوزی برای چاپ این برگه ها ندارند و ما هم اجازه فعالیت به چاپخانه هایی که این برگه ها را چاپ می کنند نمی دهیم. آنها ادعا می کنند که مجوز انجام فعالیت را دارند، در صورتی که هنوز وزارت ارشاد هیچ مجوزی برای فعالیت آنها صادر نکرده است. ما مدارک تخلفات چاپخانه های مرتبط با این موضوع را جمع آوری کرده ایم. و با انهابرخورد كرده ایم البته چاپخانه های که با این بنگاه ها همکاری میکنند محدود هستند که ما تمامشان را شناسایی کرده ایم و از 29 اردیبهشت تا به امروز حدود 160 هزار نسخه از این برگه های پیش بینى ضبط شده است.

در این زمینه شما با وزارت ورزش در ارتباط هستید؟ همکاری دو طرفه ای ایجاد شده است؟

خیر تا كنون هیچگونه صحبتى در این زمینه صورت نگرفته ودر تلاش هستیم تا رایزنیهایى را با وزارت ورزش در این زمینه انجام دهیم.

گویا نامه نگاری هایی هم از طرف وزارت ورزش و جوانان برای جلوگیری از برخورد با این چاپخانه ها با شما انجام شده است؟

خیر تاكنون هیچ نامه اى از طرف وزارت ورزش و جوانان دراین خصوص به اداره كل ارشاد استان تهران ارسال نگردیده است.

برگردیم به حوزه فعالیت اصلی شما. آیا شما از طرف مدیران ارشد خود حمایت می شود؟ چه میزان دست شما برای برخورد با متخلفان در این حوزه باز است؟

خوب دراین خصوص خوشبختانه جناب اقاى دكتر ضرغامى مدیر كل محترم ارشاد استان تهران همكاری هاى لازم و درخورى را با ما دارند وحمایتهاى خوبى را در این حوزه دارند. متاسفانه ما با توجه به مشغله هاى موجود در زمینه برگزارى كمیته تخلفات با مشکلاتى مواجه هستیم. در این حوزه با تخلفاتی که رو به رو می شویم نمی توانیم به سرعت با چاپخانه خاطی برخورد کنیم. اما از لحاظ برخورد با چاپخانه ها متخلف قدرت اجرایى خوبى داریم.

اعضای كمیته تخلفات را چه کسانی تشکیل می دهند؟

این کمیسیون متشکل از مدیر کل محترم ارشاد استان تهران معاون فرهنگی، رئیس اداره بازرسى ونظارت ارزیابى محصولات چاپى، مدیر حراست و مسئول امور حقوقی ارشاد استان تهران است.

عمده فعالیت این کمیته چیست؟

در این کمیته پرونده هایی که محصول چاپى درآنها قابلیت اصلاح دارند مورد اصلاح قرار می گیرند. کارهایی که هم نمی شود اصلاحی درشان ایجاد کرد معدوم میشوند. و در برخى از تخلفات هم كه جرم در آنها سنگین مى باشد متخلفان به مراجع قضایى و حکم به پلمپ چاپخانه می دهیم. اما این برخورد ها در حد متعارف نیستند و دچار ضعف هستند.

خوب مشکل دقیقا همین جا پیش می آید. چرا باید برخورد با افراد متخلف ضعیف باشد؟ این برخورد ضعیف هیچ کمکی به رفع مشکلات نمی کند.

هنوز قانون مشخصی برای برخورد با متخلفان نداریم. بالا ترین سطح برخورد با متخلفان پلمپ یک ماهه آن مرکز می باشد که باید تمام شرایط در نظر گرفته شود. کوچکترین واحد هایی که با آنها مواجه هستیم حداقل داراى ده نفر پرسنل مى باشند كه با پلمپ این واحد هاى صنفى پرسنل شاغل بیكار میشوند واین شرایط خوبى را براى این افراد رقم نخواهد زد .

نمی شود برنامه ای داشته باشیم که هم با آن واحد متخلف برخورد شود و هم به کارگران آسیبی وارد نیاید؟

خوب باید در این خصوص دفتر أمور چاپ كه سیاست گذار این حوزه می باشد اقداماتى را انجام دهد كه خوشبختانه مدیر كل محترم دفتر أمور چاپ جناب آقاى برازش درصدد این امر میباشند وبا تشكیل كارگروه هاى تخصصى با حضور افراد صاحب نظر در این زمینه اقدامات خوبى را تا كنون انجام داده اند.

شما در برخورد با واحد های متخلف فقط به پلمپ کردن اکتفا می کنید یا اینکه به مراجع زیر صلاح هم معرفی می شوند؟

در برخی موارد با مرجع قضایی معرفی می شوند.كه این امر در صورتی انجام می شود که میزان جرم به حدی بالاست که از حوزه اختیارات ما خارج می شود.

می توانید مثالی بیاورید؟

کسانی هستند که به صورت غیر مجاز لنت ترمز ماشین و یا موتور سیکلت تولید می کنند، یا مواد پروتئینی برای ورزشکاران تولید ویا استفاده ابزارى از تصاویر بانوان می کنند. اگر واحدی برای اینگونه موارد اقدامى داشته باشند به مراجع ذیصلاح قانونى معرفی می شوند.

چه برنامه ها و سیاست گذاری هایی هیئت نظارت برای آینده در نظر دارد؟

ما اجرا کننده تمام دستورات در سطح استان تهران هستیم. تمام این سیاست گذاری هایی که شما می فرمایید از طرف وزارت ارشاد و دفتر امور چاپ به ما ابلاغ می کنند. تمام سیاست گذاری ها از طریق دفتر امور چاپ به ما ابلاغ می شود و ما مجری هستیم. البته کارگروه هایی هم که تشکیل شده اند در این امر فعالیت دارند و سیاست گذاری های آینده را انجام می دهند.

این بخش درگیر مشکلات و تخلفات واحدهای صنفی است و می تواند نقش مهمی را در بهتر شدن وضع موجود ایفا کند. شما تا چه حد با کارگروه ها مشاوره می کنید و راهکار های مناسب را به آنها ارائه می دهید؟

ایده ها و طرح ها را به این کارگرو ها ارائه می کنیم ولی فراتر از این نمی توانیم کاری انجام بدهیم .

یکی از مشکلات شما ضعف اطلاع رسانی است. در این مدتی که من اینجا بودم مراجعه کنندگان زیادی را دیدم که به دلیل نداشتن مدارک مورد نیاز کارشان عقب افتاد و تمام مراجعه کنندگان از نبود یک سیستم اطلاع رسانی دقیق شکایت داشتند.

متاسفانه در بخش اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده ایم . ما نیازمند یک سیستم اطلاع رسانی مناسب هستیم تا افرادی که به ما مراجعه می کنند دچار مشکل نشوند. ما با مدیر کل محترم استان صحبت هایی را انجام داده ایم و قول هایی در این باره داده شده است. این قول را هم می دهم که در آینده ای نزدیک سیستمی راه اندازی می شود تا چاپخانه ها بتوانند نمونه کارهای خود را به همراه مدارک برای ما ارسال کنند و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود.

دوری شما نسبت به مراکز چاپ در تهران آیا مشکلاتی را هم برای فعالان در این حوزه داشته است؟

یکی از مشکلاتی که مراجعه کنندگان ما دارند دوری راه است. چون بیشتر چاپخانه های ما در مرکز شهر و یا در خارج از شهر قرار دارند و به دلیل دوری راه خیلی از چاپخانه ها برای دریافت مجوز اقدام نمی کنند.

این امر باعث بیشتر شدن میزان تخلفات نمی شود؟

بله. این امر سبب می شود که کمی میزان تخلف بالاتر رود. چیزی که بیشتر باعث تخلف می شود نداشتن اطلاع مناسب چاپخانه داران از قانون است.

برای این امر چاره ای اندیشیده شده است؟ مثل کلاس های آموزشی قبل از اخذ مجوز فعالیت و از این قبیل اطلاع رسانی ها؟

نه متاسفانه هیچ حرکتی در این زمینه صورت نگرفته است.ه

خوب مشکل همین است. وقتی چاپخانه دار نمی داند که چه چیزی قانون است و چه چیزی نیست طبیعتا دچار خطا می شود در این صورت نمیشود چاپخانه دار را مقصر دانست.

البته یک کتابچه قوانین تبلیغات و چاپ موجود است که تمام چاپخانه داران موظف به خواندن و رعایت قوانین آن هستند. به هر حال هر صنفی یکسری قوانین خاص دارند که باید رعایت شود و این صنف هم مجزا از دیگر صنف ها نیست.

برگردیم به بحث مکانی شما. وزارتخانه و اداره کل ارشاد استان تهران ساختمان های متعددی در مرکز شهر دارند. نمی شود کاری کرد که شما به یکی از این ساختمان ها نقل مکان کنید تا میزان دسترسی به شما بهتر باشد.

این امر مستلزم داشتن ساختمان در آن منطقه مى باشد كه باید بررسى در این زمینه انجام و مدیر كل محترم استان در این خصوص تصمیم گیرى را انجام دهند.

سخن آخر

در پایان جا دارد از مدیركل امورچاپ و معاون محترم شان كه نگاه ویژه اى به حوزه چاپ دارند و همچنین از نشریات و بخش های خبری تخصصی كه اطلاع رسانى وفرهنگسازى خوبى در این حوزه انجام می دهند تشكر و قدردانى کنم.


نوشته شده در تاریخ ۲۳ / ۰۵ / ۱۳۹۳ در ساعت : ۴۰ : ۲۱ 
آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران