سفارشات 35413111-051
کاهش 12 درصدی تیراژ کتاب در کشور

کاهش تیراژ کتاب

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نیمه نخست امسال تیراژ کتاب در کشور نسبت به مدت مشابه پارسال 12 درصد کاهش یافت.

سید عباس صالحی چهارشنبه شب در مراسم دوازدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی افزود: صنعت نشر ایران گرفتار مسائل متعدد و گوناگون و امروز گرفتار رکود مضاعف است.
وی گفت: اگر صنایع کشور گرفتار رکود است، صنعت نشر از جوانب مختلف این رکورد را به صورت ویژه تجربه می کند چنانکه پایین آمدن عناوین تیراژ کتاب زنگ هشداری جدی است برای همه کسانی که به تمدن ایران علاقه مندند از آن رو که کتاب مادر تمدنی جامعه است. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند کاهش تیراژ کتاب طی 10 سال گذشته افزود: در شش ماه نخست امسال این حوزه کاهش 12 درصدی را تجربه کرده است.
وی شاخص دیگر در رکود نامناسب بازار کتاب را وضعیت چاپ مجدد ذکر و بیان کرد: تا دهه 1380 کتابهایی که چاپ مجدد می شد بیش از عناوین چاپ نخست بود اما کتابهای چاپ نخست در سال 1391 به 54 درصد و پارسال به 59 درصد رسیده است.
صالحی ادامه داد: این امر بدین مفهوم است که کتابهایی با تیراژ پایین تولید می شوند و به چاپ مجدد نمی رسند.
وی در ادامه با اشاره به دوره پساتحریم و قرار داشتن در آستانه برخی تحولات گفت: همانطور که در حوزه غیر فرهنگی برای خروج از رکورد اقداماتی در دست انجام است برای حوزه نشر نیز باید کاری مضاعف انجام شود.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کسانی که در صنعت نشر فعالیت می کنند باید مطالبه گر خروج از رکود صنایع فرهنگی باشند زیرا رکود صنایع فرهنگی به ویژه کتاب و نشر بیش از رکود در سایر حوزه ها مضر و اخلال آفرین است.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه خراسان به عنوان قطب فرهنگی کشور در طول تاریخ ایران زمین گفت: این استان در حوزه تولید علم و مفاخر بزرگ تاریخی در گذشته و معاصر و نیز چاپ، نشر، عرضه و توزیع کتاب و آثار فرهنگی سابقه دیرینه ای داشته و امروز هم با توجه به این نقش و جایگاه باید بیش از سایر استانها به موضوع بسته خروج از رکود توجه کند.
صالحی افزود: مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 فرصتی است تا بسته منطقه ای خروج از رکود فرهنگی در فضای استان با جدیت بیشتری همپای کشور دنبال شود و اهتمام مسوولان فرهنگی می تواند کمک موثری باشد تا خراسان همچنان به عنوان پایگاه فرهنگی درخشان و پرتلالو بماند.

منبع: www.ipina.ir

لیتوگرافی دیجیتال گویا اسکنر مشهد