سفارشات 35413111-051
سهم ایران از صنعت چاپ جهان

سالانه 860 میلیارد دلار گردش مالی صنعت چاپ در جهان است که سهم ایران فقط 0.5 درصد از این مقدار است.

برنامه امروز صبح کاوشگر از رادیو جوان، گردش مالی صنعت چاپ در جهان سالانه 860 میلیارد دلار است که تنها 0.5 درصد از آن سهم ایران است که با توجه به پیشینه فرهنگی ایران می تواند سهم بیشتری را از آن خود کند.

از موضوعات مطرح شده در این برنامه، وابستگی صنعت چاپ به دیگر صنایع بوده و صنعت چاپ صنعتی است که باعث ایجاد مشاغل زیادی می شود، اما به صنایع دیگر خیلی وابسته است. مثلا در کشوری که بسته بندی پیشرفته ای دارد، صنعت چاپ خیلی پر رونق است و ما برای توسعه صنعت چاپ باید صنایع دیگر را هم گسترش بدهیم.

به گفته مجریان برنامه کاوشگر، صنعت بسته بندی، لیبل و محصولات مواد غذایی سال 2011 ارزشی برابر با 4.8 میلیارد دلار داشته و تا پایان سال 2016 با افزایش رشدی 20 درصدی به مبلغ 12.2 میلیارد دلار خواهد رسید. و بیشترین رشد مربوط به کشورهای هند، چین، ترکیه و برزیل بوده است.

علی خسروپور، کارشناس چاپ و نشر در گفتگوی تلفنی و در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه، صنعت چاپ در ایران تا چه حد قابلیت بومی سازی دارد، گفت: به دلیل اینکه مخترع صنعت چاپ در دنیا فردی از کشور آلمان بوده، همچنان پیشتاز این تکنولوژی کشور آلمان است و تا کنون کشوری جز آمریکا نتوانسته به رقابت با این کشور بپردازد.

وی در ادامه افزود، کشور ما از نظر نرم افزاری قابلیت رشد کردن را دارد. صنعت چاپ یک صنعت قدیمی است و خیلی به آن توجه نشده است و ما باید در بعد فرهنگی آن کار کنیم و با کمک رسانه ها فرهنگ سازی لازم را انجام دهیم.

منبع: www.ipina.ir

لیتوگرافی دیجیتال گویا اسکنر