سفارشات 35413111-051
واردات سالانه 3000 میلیارد تومان کالای چاپی به کشور

مدیر دفتر مجامع، فعالیت‌ها و تشکل‌های فرهنگی وزارت ارشاد از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های غربی خواست با اتخاذ رویکردی واحد و توجه جدی‌تر به مسائل اهل سنت، مانع بروز برخی آسیب‌های احتمالی ناشی از گسترش تفکر گروه‌هایی مانند داعش در این جدار مرزی شوند.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سومین روز اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که با هدف تبیین سیاست‌ها و راهبردهای این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید، روز گذشته با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، مدیران ستادی این معاونت و همچنین مدیران کل استانی وزارت ارشاد در محل هتل انقلاب در تهران برگزار شد.

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در این اجلاس در سخنانی گفت: شکل گیری دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، واگذاری برگزاری همه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی و تغییراتی در شیوه‌نامه‌های اجرایی آن، از جمله اقداماتی بوده که در ماه‌های گذشته در این موسسه صورت گرفته است.

شهرام‌نیا: راه‌اندازی شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب ایران در دستور کار است

وی همچنین به برگزاری هفته فرهنگی در استان‌ها در مجاورت نمایشگاه‌های کتاب استانی اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایش فیلم و سایر فعالیت‌های فرهنگی مرتبط نیز پرداخت که برای این منظور بنا داریم کارگروه‌هایی در استان‌هایی که از امکانات بیشتری برخوردار هستند، تشکیل دهیم.

شهرام‌نیا همچنین گفت: فراهم کردن زمینه اجرایی شدن طرح و راه‌اندازی شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب ایران در هر یک از مراکز استان‌ها به منظور گسترش ویترین، برنامه‌ریزی قبلی و اختصاص یکی از جلسات شورای اداری استان به موضوع نمایشگاه کتاب،‌ بسترسازی مناسب جهت علمی شدن، طرح مصوب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر برگزاری هفته‌های فرهنگی در استان‌ها است که البته اجرایی شدن آن، نیاز به تمهیدات و مقدماتی از جمله تامین مکان و همکاری دستگاه‌های اداری استانی است.

میرزایی: خانه کتاب از این پس خانه کتاب همه ایران خواهد بود

در این اجلاس همچنین نجفعلی میرزایی مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سخنانی گفت: اعتراف می‌کنیم که تا اللان در موسسه خانه کتاب، عمدتاً چهره‌های تهرانی پررنگ‌تر دیده می‌شدند ولی مطئمن باشید که از این پس خانه کتاب، خانه کتاب ایران خواهد بود.

همچنین به گفته وی نشریه «کتاب هفته» وابسته به موسسه خانه کتاب که تا پیش از این طبق اعلام میرزایی تنها یک نسخه‌اش به ادارات کل ارشاد ارسال می‌شد، از چندی قبل و همزمان با آغاز مسئولیت او توزیع این نشریه در ادارات یادشده به 50 نسخه افزایش پیدا کرده است.

سیدآبادی: پایتخت کتاب ایران و روستای دوستدار کتاب انتخاب می‌شوند

علی‌اصغر سیدآبادی مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی کتابخوانی معاونت امور فرهنگی هم در این اجلاس از اجرای طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران - شهری غیر از تهران - و همچنین روستای دوستدار کتاب طی سال جاری در کشور خبر داد.

وی در این باره گفت: یکی از شهرهای کشور که توانسته باشد مشارکت‌های بیشتری را در حوزه کتاب جلب کند و برنامه‌های مختلفی در این زمینه انجام داده باشد، امسال به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب خواهد شد. همچنین یک روستا که حجم مطالعه و کتابخوانی در آن زیاد باشد و فعالیت‌هایی مرتبط با این مسئله را دارا باشد، به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب خواهد شد.

اظهار نگرانی وصفی از گسترش تفکر داعشی به مرزهای غربی کشور

در سومین روز اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا وصفی مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت ارشاد به برخی اولویت‌ها در این دفتر اشاره کرد و خطاب به مدیران کل ارشاد گفت: مسئله اقوام و توجه به مسائل و مشکلات مرتبط با آنها جزو اولویت‌های این دفتر است که می‌بایست در استان‌ها هم بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی همچنین به تحولات کنونی منطقه به خصوص در عراق اشاره کرد و افزود: تا پیش از این توجهات داخلی در حوزه بین‌الملل بیشتر معطوف به مسائلی که در پاکستان و افغانستان می‌گذرد، معطوف بود. اما اکنون به وضعیتی که در عراق حاکم شده است، نگرانی‌ها نسبت به شرایطی که ممکن است برای اهل سنت در جدار مرزی غربی کشور به وجود بیاید، بیشتر شده است. در این خصوص لازم است ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتخاذ یک رویه واحد و همگرایی و توجه جدی به مسائل اهل سنت، مانع بروز برخی آسیب‌های احتمالی ناشی از گسترش تفکر گروه‌هایی مانند داعش در جدار مرزی شوند.

وصفی همچنین به برخی مشکلاتی که به گفته او از برخی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری‌ها و انجمن‌های غیردولتی ناشی می‌شود اما در نهاییت جایی که باید پاسخگوی این مشکلات و مسائل پیرامونی باشد، ادارات کل ارشاد هستند، اشاره کرد و از مدیران کل استانی خواست این مسائل را به مرکز و وزارتخانه منعکس کنند.

برازش: گردش مالی صنعت چاپ کشور بیش از 10 هزار میلیارد تومان است

در این اجلاس همچنین محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد در سخنانی صنعت چاپ را بزرگترین صنعت فرهنگی در کشور عنوان کرد که در طول چند دهه گذشته بزرگ و بزرگتر شده است.

وی گردش مالی این صنعت را در کشور بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان برآورد کرد اما گفت: سالیانه 27 هزار تن کالای چاپی به ارزش حدوداً 3000 میلیارد تومان وارد کشور می‌شود و این نشان می‌دهد که ما صنعت چاپ را درست نشناخته‌ایم.

برازش همچنین از تعطیلی برخی چاپخانه‌های کشور خبر داد و تاکید کرد: در برخی استان‌های کشور، چاپخانه‌های ما واقعاً بیکار‌اند و از آن طرف هم تقریباً هر چیزی که شما فکرش را بکنید در حوزه چاپ، وارد کشور می‌شود؛ بدیهی است که این مسئله یک آسیب جدی به تولید است. ما باید اعتراف کنیم که تعاملمان با صنعت چاپ خوب نبوده و انتظار می‌رود در استان‌ها به این مسئله توجه شود.

مدیرکل دفتر چاپ و نشر همچنین از آغاز طرح جمع‌آوری آمار چاپخانه‌های کشور خبر داد و هدف از آن را فراهم کردن زمینه برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری بهتر در حوزه چاپ در کشور عنوان کرد.


نوشته شده در تاریخ ۲۳ / ۰۵ / ۱۳۹۳ در ساعت : ۱۴ : ۰۰ 
www.papna.ir