سفارشات 35413111-051
کتاب "اطلس کاربردی رنگ در چاپ"منتشر شد.

گروه پژوهشی عفراوی در ارائه آثار خود برای طراحان گرافیک و دست اندرکاران چاپ، به نیازها و کاربردی بودن آنچه عرضه می کند، توجه داشته و دارد. آثار ارائه شده در وحله اول باید خواسته های کاربران ایرانی را تامین کند و در مرحله دوم، به خواسته هایی در سطح جهانی پاسخ دهد. با بررسی آثار و فعالیت‌های انجام شده در خواهید یافت که بسیاری از آنها ضمن داشتن جنبه پژوهشی، هیچ سابقه ای نیز در خارج از کشور نداشته و ندارند.

کتاب با راهنمای استفاده شروع می شود و بر خلاف کتابهای رنگ متداول، که صرفا کاتالوگ رنگ را شامل می شود. با توضیحاتی در خصوص رنگ و نمایش آن در آثار گرافیک شروع می شود. مخاطبین با اثرات رنگ در لوگو،‌تصویرسازی، پس زمینه کارهای گرافیک، متن، بسته‌بندی و موارد دیگر آشنا شده و اهمیت ترتیب رنگ و چگونگی استفاده از رنگ های پنتون در کار خود را یاد خواهد گرفت. از طرف دیگر مشکلات ایجاد شده در استفاده از رنگ را می شناسد.

خواننده کتاب با کارهای دو رنگ تا چهار رنگ تفکیکی، پنج رنگ و بالاتر آشنا خواهد شد.

توضیحاتی در خصوص منوی رنگ در نرم افزارهای پر کاربرد گرافیک از جمله مطالبی است که در کتاب دیده می‌شود. نرم افزارهایی چون CorelDraw, Photoshop, Indesign  و ..

مطالب کاربردی بسیاری درخصوص رنگ ذهن خواننده را نسبت به رنگ و بکار گیری آن کاملا روشن می کند.

مطلب آموزشی dpi , lpi , ppi  که پایه و اساس ترام و رنگ محسوب می‌شود آخرین بحث آموزشی کتاب است.

بدین شکل 56 صفحه از ابتدای کتاب به بخش آموزش و اطلاعات مفید و کاربردی می پردازد.

بهرام عفراوی مولف کتاب کتاب اطلس کاربردی رنگ در چاپ در بخش از کتاب به توضیحات زیر پرداخته است

"کتابهای بسیاری در زمینه رنگ و انتخاب مناسب آن برای چاپ ارائه شده است که تمامی آنها با تفاوتهای بسیار اندک شبیه به هم هستند و همگی ریشه، پایه و الگوی خارجی دارند.

تجربه سالها کار عملی، تالیف، آموزش و در زمینه گرافیک و چاپ،  الگوهای دیگری را به ذهن ما رساند که با آنچه تاکنون دیده بودیم متفاوت بود.

آنچه به تجربه ثابت شده، این است که کنترل رنگها در فرآیند چاپ کار بسیار مشکلی است. به طوری که ثابت نگه داشتن رنگهای CMYK با درصدهای مشخص در طی چاپ تیراژی به خصوص به شکل صددرصد امکان پذیر نیست. در واقع عوامل بسیاری در این مسأله دخالت دارند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-چاپ در چه زمانی انجام میشود؟ شب/ روز

-آیا نور میز کنترل رنگ مناسب و دقیق است؟

-آیا مرکب مورد استفاده از کیفیت مطلوب برخوردار است؟

-آیا چاپچی مهارت لازم را در تنظیم میزان مرکب چاپ دارد؟

-آیا تعادل بین آب و مرکب چاپ بهطور کامل برقرار است؟

-آیا دریچههای مرکب در برجهای رنگ به درستی تنظیم شده است؟

-فشار سیلندر چاپ و مواردی از این دست، به اندازه مطلوب و درست است؟

اینها برخی از مواردی است که کنترل درستی درصدهای رنگ و ثابت نگه داشتن آن را مشکل و در بسیاری از موارد غیر ممکن میکند. بنابراین ارائه اطلس رنگ به شکلی که درصدها در آن 5% یا 10% تغییر میکند چندان کاربردی و عملی نیست. در واقع جدول یا اطلس رنگ با این دقت بیشتر جنبه پژوهش و تحقیق دارد و شاید در موارد بسیار بسیار نادر در کار عملی چاپ به کار آید.

دقت کنید که گاهی تشخیص تفاوت رنگ، در اطلسهای رنگ با تغییر 5% یا 10% مشکل است. علاوه بر آن چاپ یک سفارش با یک رنگ به خصوص در زمان چاپ، به طوری که با رنگهای کناری آن در اطلس رنگ متفاوت باشد، کم و بیش امکان پذیر نیست.

بنابراین، ارائه اطلس رنگ با درصدهای نزدیک به هم، کاری غیر کاربردی است و طراح گرافیک را در انتخاب رنگ به اشتباه میاندازد. به ویژه افراد ناآشنا با مقولۀ چاپ را با این توهم روبرو میکند که چاپ چنان دقیق است که میتوان و باید انتظار این را داشت که دو رنگ کنار هم در اطلس رنگهای متداول، با هم تفاوت داشته باشند.

به دلایل ذکر شده، در کتاب حاضر درصد رنگها به شکل کاربردیتری ارائه شده است. تفاوت درصدها را به شکل (0 و 10 و 25 و 50 و 75 و 100) در نظر گرفتهایم و ترکیبهای ارائه شده را در 25 صفحه کامل کردهایم. بدین ترتیب با مشاهدۀ هر صفحه به راحتی میتوانید ترکیب هر چهار رنگ CMYK را ملاحظه کنید.

این ترکیبها گاهی شامل دو رنگ، گاهی سه و گاه چهار رنگ میشود. به همین دلیل در 25 صفحۀ ارائه شده، تمامی ترکیب‌های رنگی CMYK  را خواهید دید و چیزی از قلم نخواهد افتاد. از طرفی آن چه برروی رنگ و دیده شدن آن در چاپ تاثیر میگذارد، ارائه شده است. این عوامل تاثیرگذار شامل سه گروه اصلی میشود:

1- جنس چاپ شونده: در دو دستۀ اصلی، تحریر  و گلاسه و دو گروه کم مصرفتر، متالایز و کرافت (به دلیل بالا رفتن تعداد صفحات و مشکل در صحافی، نمونه‌ کاغذ کرافت حذف شده است.)

2- نوع پوشش: شامل پوششهایUV مات و براق،سلفون مات و براق

(به دلیل بالا رفتن تعداد صفحات و مشکل در صحافی، نمونه‌های این بخش حذف شده است.)

3 - ترکیب با رنگهای فلزی: رنگهای نقرهای،طلایی

به همین علت در این کتاب شاهد ارائه هر 25صفحه بر روی کاغذ گلاسه و تحریر و انواع دیگر کاغذ خواهید بود. البته از آنجا که نوع کاغذ در نمایش رنگ بسیار تاثیر گذار است شاید بهتر بود که تفاوت رنگ را روی کاغذهای دیگر هم ارائه کنیم.

البته این کار را پیشتر کردهایم. کافی است به کتاب «کاغذ و چاپ»، انتشارات «دایره چهاررنگ» (گروه پژوهشی عفراوی)، رجوع کنید تا در این کتاب، شاهد تفاوت نمایش رنگ و چاپ بر روی 26 نوع کاغذ، مقوا و موارد دیگر ارائه شده در کتاب، باشید.

- به دلیل بالا رفتن تعداد صفحات و مشکل در صحافی، نمونه‌های این بخش حذف شده است.

"انتخاب درست رنگها در یک پروژۀ چاپی، به لحاظ فنی، ضمن ارائه زیبا و بی نقص کار، از بروز مشکلات مربوط به رنگ در زمان چاپ جلوگیری میکند. بهکارگیری بجا و دقیق اطلس کاربردی رنگ در چاپ، دریچهای تازه در نمایش حرفهای گرافیک خواهد گشود."

منبع:www.ipina.ir
لیتوگرافی دیجیتال گویااسکنر مشهد