سفارشات 35413111-051
طرح بانک اطلاعات چاپخانه‌‌های کشور اجرا می‌شود/ انتصاب رئیس بخش تقدیر از پیشکشوتان و کارآفرینان صنعت چاپ

با حکم رئیس جشنواره صنعت چاپ، رئیس بخش تقدیر از پیشکسوتان و کار آفرینان صنعت چاپ منصوب شد. همچنین مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد از اجرای طرح بانک اطلاعات چاپخانه‌‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با حکم محمودرضا برازش، رئیس چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ و مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین‌علی متین‌‌ رضا به عنوان رئیس بخش تقدیر از پیشکسوتان و کار آفرینان صنعت چاپ منصوب شد.

اجرای طرح بانک اطلاعات چاپخانه‌‌های کشور
در آستانه برگزاری جشنواره صنعت چاپ، محمود رضا برازش، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که صنعت چاپ، بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است گفت: متاسفانه این صنعت با وجود گردش مالی فراوانی که می‌تواند در کشور داشته باشد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. به‌گونه‌ای که در چهار ماه پایانی سال گذشته، 27 هزار تُن محصولات چاپی وارد کشور شده است.

برازش ادامه داد: متاسفانه اکنون بسیاری از چاپخانه‌های موجود در استان‌ها کم کار شده‌اند. بنابراین، تقاضا داریم ادارات ارشاد استان‌ها به حل این گونه مسائل توجه کنند.

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: وقتی صحبت از صنعت چاپ می‌شود متاسفانه اغلب افراد تصور می‌کنند که چاپ فقط یعنی کتاب و آن هم از نوع اُفست! در صورتی که صنعت چاپ گستره بسیار عظیمی دارد که می‌تواند چندین هزار شغل ایجاد کند.

برازش خبر داد: دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای طرح «بانک اطلاعات چاپخانه‌‌های کشور» را با هدف سیاستگذاری در حوزه صنعت چاپ در دستور کار دارد.

پیشرفت صنعت چاپ و توسعه سرانه مطالعه

همچنین عباس دانشی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان سیستان و بلوچستان در اظهار نظری درباره برگزاری این جشنواره و با مهم برشمردن برگزاری هرساله جشنواره صنعت چاپ گفت: جشنواره صنعت هرساله موضوع چاپ را در ویترین اخبار فرهنگی کشور قرار می‌دهد و برگزاری هرساله آن می‌تواند در شناخت بهتر جایگاه صنعت چاپ کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: اگر به جشنواره صنعت چاپ دقت کنیم تعالی هرساله را مشاهده خواهیم کرد که این بیانگر موفقیت برگزاری این جشنواره است.

این مدیر فرهنگی با اشاره به برگزاری مسابقات آثار چاپی در دل جشنواره صنعت چاپ افزود: رقابت در پیشرفت هر کاری ثمربخش است و صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. مسابقات آثار چاپی می‌تواند موقعیت را برای رقابتی سالم بین واحدهای مختلف چاپی فراهم کند تا در کنار این رقابت شاهد ترقی صنعت چاپ کشور نیز باشیم.

وی ادامه داد: اگر طالب پیشرفت هستیم، باید جایگاه صنعت چاپ ایران را نسبت به سطح اول دنیا بسنجیم و نباید نگاه کنیم که سال گذشته در چه جایگاهی قرار داشته‌ایم.

دانشی با اشاره به مرتبط بودن صنعت چاپ با صنعت نشر اظهار کرد: بالا بردن میزان مطالعه توسط نهادهای مختلف، رسانه ملی و مطبوعات می‌تواند در توسعه صنعت چاپ موثر باشد زیرا رشد کتابخوانی به رونق فضای کسب و کار صنعت چاپ کمک می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه چاپ و نشر در کشور نیازمند بسترهایی است که باید محقق شود. ارزان شدن قیمت کتاب، هدیه کتاب‌های نفیس، آموزش کتابخوانی در مدارس و مهم جلوه دادن کتاب در فضای خانواده از جمله بسترهایی است که پیشرفت چاپ و نشر را در پی خواهد داشت.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان سیستان و بلوچستان در بخش پایانی صحبت‌‌های خود با اشاره به اهمیت همفکری در این صنف اظهار کرد: برگزاری اتاق فکر با فعالان و نخبگان حوزه چاپ و نشر می‌تواند ما را به جایگاه واقعی خودمان نزدیک کند. مردم ما نشان داده‌اند که در هر زمینه‌ای می‌توانند در جایگاه نخست باشند.

22 مرداد 1393 ساعت 10:05
خبرکزاری کتاب ایران