سفارشات 35413111-051
مراکز آموزش چاپ و نشر بدون کمک اتحادیه موفق نخواهند شد.

داریوش مطلبی ، رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ گفت: همسویی میان آموزش و نیازهای صنف اهمیت بسیاری دارد و دانشگاه بدون کمک اتحادیه راه به جایی نخواهد برد.

داریوش مطلبی درباره انتخابات اخیر اتحادیه صنف چاپخانه‌داران اظهار کرد: همه افرادی که حائز رای و انتخاب اهالی صنف چاپ هستند چه آنهایی که از قبل در هیات مدیره بودند و چه افرادی که به تازگی به هیات مدیره وارد شده‌اند، از دلسوزان و علاقه‌مندان این صنعت هستند. این انتخاب را باید به فال نیک گرفت چرا که انتخاب هوشمندانه‌ای بود.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: این افراد هم در کار و هم در تعامل با مراکز آموزشی دانشگاهی همیشه با روی باز از همکاری استقبال کردند و جز این نبوده که چه هیات مدیره قبلی و چه جدید از اهالی با دانش صنعت چاپ هستند و امیدواریم هیات مدیره جدید نیز مانند گذشته با مرکز علمی ـ کاربردی شماره ۵ همکاری‌ها را ادامه بدهند. صحبت هایی داشتیم و این افراد اظهار آمادگی  کردند و اعلام کردند که این مرکز یا مراکز دیگر به عنوان بازدید از چاپخانه‌ها همکاری می‌کنند.

مطلبی درباره استقبال بی‌سابقه اعضای صنف چاپخانه ‌داران از این دوره از انتخابات اظهار کرد: بحث انتخابات در هر صنفی وجود دارد و اگر اهالی آن صنف و صنعت احساس کنند اتحادیه می‌تواند نقش موثری در برطرف کردن مشکلات و ارتقا آن صنف داشته باشد، حضور بیشتری نیز در انتخابات آن خواهند داشت. درماه‌های اخیر به ویژه در بحث همپوشانی اتحادیه چاپخانه‌ داران و لیتوگرافان مشکلاتی بود که طبیعتا اهالی صنف چاپ را به فکر واداشته که احساس می‌کنند با استقبالشان از انتخاب اعضای هیات مدیره اتحادیه می‌توانند در مسیر ارتقای صنعت چاپ گامی بردارند. با وجود چنین فضایی، اهالی این صنف با مشارکت بیشتر، از هیات مدیره و فعالیت آنها حمایت می‌کنند.

وی درباره تداخل صنفی نیز اظهار کرد: به نظرم اهالی این سه اتحادیه بایستی با همدیگر درباره مسائل صحبت کنند و با شناختی که از اعضا این سه اتحادیه دارم و با توجه به تعامل خوب و سازنده میان آنها این مسائل قابل حل است.

رئیس مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵ در ادامه با اشاره به مساله آموزش افزود: یکی از مهمترین مباحثی که مراکز آموزشی مرتبط با چاپ به دنبال آن هستند، همسویی آموزش‌ها با خواسته‌ها و نیازهای صنف است. به همین منظور جلسه‌های متعددی با هیات‌های چاپ، لیتوگراف و صحاف داشتیم تا با اعلام نیازهایشان و براساس آنها دوره‌های ترمی و پودمانی خود را تنظیم کنیم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر برنامه‌های آموزشی ترمی را روزآمد می‌کنیم؛ سال گذشته و امسال با متخصصان حوزه چاپ جلسه داشتیم تا سرفصل این رشته و رشته‌های دیگر بازبینی شود و تغییر یابد. در واقع اگر آموزش به نیازها توجه نکند موفق نخواهد بود اما صنعت نیز اگر به دنبال ارتقای تکنسین‌های خود نباشد به بالندگی دست پیدا نمی‌کند. چاپ و آموزش دو حوزه‌ای هستند که در تعامل با یکدیگر می‌توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند تا به بهبود وضعیت چاپ در کشور منجر شود. مرکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۵  نیز به عنوان بازوی آموزش این صنعت به این حوزه ورود داشته و به دنبال ارتقای دانشجویان این صنعت است.

مطلبی در پایان سخنانش اظهار کرد: این مرکز اعلام آمادگی می‌کند تا در تمام حوزه‌های دانشی، آموزشی و پژوهشی صنعت چاپ و صنایع وابسته برنامه‌ریزی کند تا به عنوان بازوی عملی و اجرایی این بحث باشد، همچنین می‌تواند برای پژوهش‌ها، نیازسنجی و برنامه‌ریزی انجام دهد. در عصر جدید که عصر فناوری اطلاعات است، هیچ صنعتی بدون آموزش مناسب راه به جایی نمی ‌برد و اگر فعالان یک حوزه را ارتقا ندهیم، به جایی نمی‌رسیم. از همین رو، اتحادیه‌ها هستند که باید مساله آموزش را به جایی برساند و مراکز آموزشی دانشکده چاپ و نشر بدون حمایت اتحادیه صنف چاپخانه‌داران نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

منبع: www.topp.ir