سفارشات 35413111-051
نخستین شماره فصلنامه «صنعت نشر» به چاپ رسید.

نخستین شماره فصلنامه علمی و فرهنگی «صنعت نشر» از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مدیرمسئولی نادر قدیانی منتشر شد. این فصلنامه در زمینه نشر و حوزه‌‌های مربوط به آن، مطالب متعددی را دربردارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سرمقاله این فصلنانه به قلم نادر قدیانی نگارش یافته است؛ بخش‌هایی از این مطلب به شرح زیر است:  «امروزه در کشورمان حتی یک دانشکده علمی ـ کاربردی که مختص صنعت نشر باشد، تأسیس نشده است. تعداد نسبتاً بالای دست‌اندرکاران صنعت نشر و فروش کتاب بدون آشنایی با شیوه‌های تازه کاری، همچنان در حال استفاده از شیوه‌های ـ بعضاً ـ منسوخ گذشته و روزمرگی هستند. حداکثر تلاش‌های به عمل آمده در این راستا را ـ طی پانزده سال گذشته ـ کلاس‌‌های آموزش اتحادیه تشکیل می‌دهد که متأسفانه با وجود حسن‌نیت تمامی دست‌اندرکاران آن، از ابتدا تاکنون، عمق و دامنه علمی این کلاس‌ها از جایی فراتر نرفت و حسرت تأسیس دانشکده‌ای جهت تربیت مدیران و دیگر دست‌اندرکاران این حوزه فرهنگی و سمت و سو دادن پژوهش‌های پراکنده به عمل آمده در این عرصه، همچنان به دل ما مانده است. متأسفانه تلاش‌های ما در هیأت مدیره اتحادیه به عللی که جای ذکرش اینجا نیست، به نتیجه نرسید و موفق نشدیم مجوز تأسیس دانشکده صنعت نشر دریافت کنیم. امیدواریم هیأت مدیره بعدی به این آرزوی دیرینه جامه عمل بپوشاند. فصلنامه صنعت نشر که با تلاش بسیار مجوز فعالیت آن اخذ گردیده است، شاید بتواند اندکی جای خالی مؤسسه‌های علمی یاد شده در بالا را پر کند.»
 
«مدیریت نشر» عنوان بخشی از این فصلنامه است که عبدالحسین آذرنگ در قسمت‌هایی از آن چنین بیان کرده است: «برگزاری نشستی عمومی از سوی اتحادیه ناشران و بحث و گفت‌وگوی باز درباره نیازهای واقعی نشر به آموزش و برداشتن نخستین گام در راه تربیت کردن و آماده و مجهز ساختن مربیان مسلط به نشر، ضرورت مبرم است. اگر اتحادیه هشدارهای لازم را در این زمینه ندهد، در آینده‌ای نه چندان دور ناگزیر است تاوان سنگین خطای دیگران را بپردازد.»
 
شهیندخت خوارزمی در این بخش از فصلنامه، به بیان چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت نشر، دیجیتالی شدن نشر، تحولات اجتماعی و فرهنگی، قواعد جدید نشر، مدل کسب و کار نشر و توصیه‌هایی برای ناشران کتاب در ایران پرداخته است.
 
مدیریت هدفمند صنعت نشر از دیگر موضوعات مطرح شده در بخش مدیریت نشر این فصلنامه به شمار می‌آید. این موضوع به قلم دکتر شهداد شعبانی به رشته تحریر در آمده است. از دیگر موضوعات مطرح شده در بخش مدیریت نشر این فصلنامه می‌توان به سرمایه‌های انسانی و صنعت نشر و همچنین قرارداد ناشر و مؤلف اشاره کرد.
 
 علاقه‌مندان در بخش «با ناشران پیشکسوت» این شماره از فصلنامه، با زندگی فردی و اجتماعی حاج علی اکبر یساولی آشنا می‌شوند.
 
در بخش «میزگرد» این فصلنامه، اهم میزگرد «کتاب نخواندن / چرا کتاب نمی‌خوانیم؟» ارائه شده است. این نشست با حضور فرخ امیرفریار، دیبا داودی، داود موسایی، شروین وکیلی و رضا یکرنگیان برگزار شده است.
 
«سیری در زبان فارسی امروز» عنوان موضوعی محسوب می‌شود که در بخش «اجتماعی» این شماره از فصلنامه صنعت نشر ارائه شده است.  در این نوشتار مقدمه کوتاهی درباره تغییراتی که به‌طور تدریجی در طول زمان در زبان‌های طبیعی بشری ـ بنا به علل مختلفی ـ روی می‌دهند، صحبت شده است.
 
همچنین در بخش «گفت‌وگو» این فصلنامه، متن گفت‌وگو با عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر و احمدرضا احمدی، شاعر، نویسنده و بازیگر را دربردارد. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه این شماره از فصلنامه «صنعت نشر» با مسائل حقوقی نشر آشنا شوند.
 
«نگاهی نوین به تحولات نشر الکترونیک» عنوان بخش دیگر این فصلنامه را شامل می‌‌شود که حسن احمدی آن را به رشته تحریر درآورده است. در این بخش مطالبی مانند «بررسی روند ایجاد نشر الکترونیکی در کشور»، «تعریف کوتاهی از نشر الکترونیکی»، «مزایای نشر الکترونیک»، «معایب نشر الکترونیک»، «فرصت‌ها و چالش‌های نشر الکترونیک در ایران» و «فرصت‌ها در اقتصاد نشر الکترونیک» ارائه شده است.
 
نخستین شماره فصلنامه علمی و فرهنگی «صنعت نشر» از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مدیرمسئولی نادر قیانی و سردبیری محمود آموزگار در 86 صفحه راهی بازار نشر شده است.

منبع: www.ibna.ir

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳