سفارشات 35413111-051
نیاز به علم‌اندوزی در صنعت چاپ احساس نمی‌شود.

مهدی ناظمی پناه با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی در صنعت چاپ گفت: متاسفانه نیاز به علم‌اندوزی در صنعت چاپ احساس نمی‌شود زیرا برنامه‌های علمی و پژوهشی با استقبال اهالی صنعت روبه‌رو نمی‌شوند.

مهدی ناظمی پناه مدرس صنعت چاپ در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت چاپ و بسته بندی ایران اظهار کرد: دوره آموزشی «کاغذ و مقوا در چاپ» با همت مرکز شماره 5 فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی تهران به عنوان تنها مرکز آموزش تخصصی صنعت چاپ کشور در 3 روز برگزار شد.

وی ادامه داد: این دوره 12 ساعته با حضور 24 شرکت‌کننده برگزار شد و به جرات می‌توان گفت که در زمینه کاغذ و مقوا تا به حال چنین دوره جامع و کاملی برگزار نشده بود زیرا به مباحث ریز و درشت این حوزه پرداخته شد.

این مدرس مرکز 5 علمی کاربردی فرهنگ و هنر تهران در توضیح سرفصل‌های بیان شده در این دوره گفت: تاریخچه كاغذ در جهان و ایران، آشنایی با انواع فرآیندهای تولید خمیركاغذ، انواع خمیرهای تولیدی در دنیا و الیاف شناسی آن‌ها، ماشین آلات ساخت كاغذ و انواع کاغذ تولیدی، ويژگي‌هاي فيزيکي و مقاومتی (مکانیکی) كاغذ و مقوا، کاربرد واهمیت آن‌ها در چاپ، معرفی روش‌ها و دستگاه‌های اندازه گیری، ویژگی رطوبتی در كاغذ و مقواو اهمیت آن‌ها در فرایندهای چاپ و بسته بندی، معرفی روش‌ها و دستگاه‌های اندازه گیری آن‌ها وخواص نوری و بصری كاغذ از جمله موضوعاتی بود که در این دوره بیان شد.

وی افزود: همچنین در این دوره به موضوعات دیگری مانند اهمیت کاغذ و مقوا در فرایندهای چاپ و بسته بندی، معرفی روش‌ها و دستگاه‌های اندازه گیری آن‌ها، ابعاد و اندازه‌های كاغذ و مقوا و انواع آن در بازار ایران و جهان، مفهوم كیفیت چاپ پذیری كاغذ و مقوا در انواع فرایندهای چاپ ( افست رول و افست ورقی، گراوور، دیجیتال و...) و روش‌های دستیابی به کیفیت در چاپ، معایب مربوط به كاغذ و مقوا در فرایندهای چاپ و بسته بندی و روش‌های رفع آن‌ها

.در این فرایندها، ارتباط کاغذ، مرکب‌، ماشین آلات، و سایر عوامل با یکدیگر و اثر آنها در کیفیت نهایی چاپ، كاغذ و مقوا و ویژگی های مربوط به آن درعملیات‌های تکمیلی ( پوشش دهی، صحافی، برش، تا، دای كات، و بسته بندی )، آزمون‌ها و استانداردهای کاغذ و مقوا، استانداردهای نگه‌داری كاغذ و مقوا در انبارها، سالن‌های چاپ و بسته بندی و آشنایی با فرآیند مركب زدایی و تولید كاغذ و مقوای بازیافتی پرداخته شد.

ناظمی‌پناه در توضیح حمایت‌های نهادهای صنفی از این دوره آموزشی گفت: اطلاع دقیق از رایزنی‌های انجام شده با اتحادیه‌ها ندارم اما تا جایی که مطلع هستم نه اتحادیه کاغذ و نه اتحادیه‌های صنعت چاپ از این دوره حمایت نکردند و هیچ نماینده‌ای نیز از سوی اتحادیه‌ها در این دوره حضور نداشت که با توجه به اهمیت این دوره این عدم حضور جای سوال دارد.

وی ادامه داد: 23 شرکت کننده از قشرهای مختلف صنعت چاپ و کاغذ در این دوره حضور داشتند اما باتوجه به عدم شناختی که در این حوزه وجود دارد انتظار ما این بود که افراد بیشتری ثبت نام کنند، البته شاید این دوستان نیاز ندارند و اطلاعات کافی در این حوزه دارند که اگر این چنین باشد، وضعیت صنعت چاپ ما این نکته را نشان نمی‌دهد.

این مدرس صنعت چاپ درباره دلایل عدم استقبال از این دوره‌های آموزشی اظهار کرد: این موضوع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، شاید به دلیل برگزاری دوره‌های بی کیفیت به آموزش اعتمادی ندارند و یا وضعیت بازار به قدری خراب است که به علم‌اندوزی نمی‌اندیشند.

وی ادامه داد: متاسفانه موضوعات علمی و آموزشی در این صنعت حمایت نمی‌شود، برای مثال چندی پیش بعد از سال‌ها زحمت کتابی را منتشر کردم اما نه وزارت ارشاد و نه اتحادیه‌ها از آن حمایت نکردند پس برای چی کسی باید به فکر تالیف و تحقیق در این حوزه باشد.

ناظمی‌پناه در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: برای تغییر این وضعیت، باید شرایطی ایجاد شود که تولیدکننده، واردکننده و حتی مصرف‌کننده نیز احساس نیاز کند زیرا تا وقتی که اهالی این صنعت نیاز به آموختن را احساس نکنند اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

منبع: www.ipina.ir