سفارشات 35413111-051
برازش: سال آینده بخش صادرکنندگان نمونه به جشنواره صنعت چاپ افزوده می شود/ فکری: آثار بخش علمی و پژوهشی صنعت چاپ غنی نیستند

محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران، از افزوده شدن بخش صادرکنندگان نمونه صنعت چاپ به این جشنواره در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران؛ مسابقات آثار و پژوهش‌های چاپی برتر امروز (30 دی‌ماه) در مرکز مشارکت‌های فرهنگی و هنری با حضور محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین رحیمی‌یگانه، دبیر علمی مسابقات آثار چاپی جشنواره و محمدحسن فکری، دبیر علمی مسابقات علمی و پژوهشی جشنواره برگزار شد.
 
 محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست عنوان کرد: صنعت چاپ در چند دهه اخیر بسیار متحول و به بخش‌های متنوعی تقسیم شده است. شاید در چند دهه قبل، چاپ بیشتر به بخش صنعت چاپ اُفست تمایل داشت اما با تغییر روش‌های زندگی مردم و صنعتی شدن بسیاری از مسائل، چاپ اهمیت زیادی پیدا کرد به طوری که هر یک از بخش‌های آن جایگاه ویژه‌ای در زندگی و کشور دارند.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: به طور مثال در بخش چاپ‌های هویتی و امنیتی ـ از هولوگرام گرفته تا شناسنامه، پول و چک ـ دنیایی از پیچیدگی وجود دارد که برای هر کشوری بسیار حساس است. همچنین از صنعت چاپ در مسائل دارویی و غذایی، لوازم خانگی، کتاب، نشریات، شیرینی و شکلات بسیار استفاده می‌شود.
 
مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر این نکته که باید صنعت چاپ پا به پای سایر بخش‌های کشور رشد کند، عنوان کرد: یکی از راهکارهای فراهم شدن زمینه این رشد، حمایت از صنعت چاپ و اهالی این صنعت است. بدون تردید برگزاری جشنواره ملی صنعت چاپ در بخش‌های مختلف با هدف شناسایی و تجلیل از تولیدکنندگان این صنعت و معرفی آنها به مصرف‌کنندگان، نوعی حمایت از اهالی صنعت چاپ به شمار می‌آید.
 
برازش عنوان کرد: امسال در بخش علمی و پژوهشی جشنواره ملی صنعت چاپ تلاش بر این است که دانشجویان، استادان و کارشناسان آثار خود را ـ چه در قالب مقاله، پایان‌نامه و چه به صورت کتاب ـ ارسال کنند تا برترین آنها شناسایی شوند و مورد تجلیل قرار بگیرند. چرا که جوانان ایرانی ثابت کرده‌اند در بسیاری از علوم پیچیده، خوش درخشیده‌اند.
 
وی ضمن ابراز امیدواری از این‌که کشور ما می‌تواند در بخش چاپ و بسته‌بندی نیز ـ از تولید مواد اولیه گرفته تا تولید تجهیزات و قطعات کشور ـ پیشرفت داشته باشد، افزود: امیدواریم این بخش از مسابقات جشنواره (علمی و پژوهشی) بتواند به ارتقای جایگاه علمی کشور و به‌مراتب جایگاه علمی صنعت چاپ نقش مؤثری ایفا کند.
 
مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش، از افزوده شدن بخش صادرکنندگان نمونه صنعت چاپ در این جشنواره در سال آینده خبر داد و گفت: می‌کوشیم در سال آینده صادرکنندگان نمونه چاپ و بسته‌بندی را شناسایی کنیم و از آنها تجلیل به عمل آوریم.
 
تهران، بیشترین تعداد آثار چاپی را به خود اختصاص داد
در ادامه این نشست، محمدحسین رحیمی‌یگانه، دبیر علمی مسابقات آثار چاپی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره، گفت: جشنواره ملی صنعت چاپ با هدف شناسایی تولیدکنندگان داخلی آثار چاپی برتر کشور به منظور معرفی به مصرف‌کنندگان این‌گونه محصولات در داخل و همچنین کشورهای همجوار منطقه و گام نهادن استوار برای ایجاد رونق کسب و کار در صنعت چاپ و اعتلای اقتصادی کشور، برگزار می‌شود.
 
دبیر علمی مسابقات آثار چاپی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ عنوان کرد: گردآوری و تجمیع اطلاعات و فرآیندهای مربوط به اجرای مسابقات جشنواره و نتایج حاصله در سال‌های مختلف و حفاظت از نظر مطالعه و تحلیل و تدوین آیین‌نامه برگزاری مسابقات از جمله مأموریت‌های دبیرخانه جشنواره به شمار می‌آیند؛ با عنایت به اصل بهره‌جویی از تجارب ارزشمند برگزاری دوره‌های قبل، از برگزارکنندگان تا پنج دوره قبلی برای حضور در جلسات دبیرخانه دعوت به عمل آمد. به همین منظور سعی شده از تجارب برگزاری مسابقات در حوزه چاپ در کشورهای دیگری مثل اروپا، آمریکا و کشورهای همجوار استفاده شود.
 
رحیمی‌یگانه افزود: از نتایج حاصل از این مطالعات، اجرای مسابقات با محوریت محصول و کاربرد آن بوده که البته از خالق اثر مرتبط با واحدهای چاپ، لیتوگرافی، عملیات تکمیلی و صحافی که تحت پوشش اداره چاپ وزارت ارشاد و اتحادیه‌های مربوط اند، قدردانی خواهد شد.
 
وی عنوان کرد: مسابقات اصلی در چهار رشته محصولات چاپ و بسته‌بندی، چاپ تجاری، چاپ نشر و چاپ امنیتی برگزار می‌شود. همچنین با استفاده از امکانات گسترده IT، این دبیرخانه اقدام به طراحی پورتال ثبت‌نام اینترنتی برای دریافت اطلاعات مربوط به آثار، چالش‌های تولید اثر و مشخصات خالق اثر از طریق درگاه WWW.PRINTAWARDS.IR کرده است.
 
دبیر علمی مسابقات آثار چاپی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ توضیح داد: تاکنون (30 دی‌ماه) در این دوره از جشنواره، 165 اثر در بخش چاپ، 26 اثر در بخش پیش از چاپ، 74 اثر در بخش عملیات تکمیلی، سه اثر در بخش چاپ امنیتی، 121 اثر در بخش چاپ و بسته‌بندی، 86 اثر در بخش چاپ و نشر، 55 اثر در بخش چاپ و تبلیغات، 170 اثر در بخش اُفست، 57 اثر در بخش فلکسو، 25 اثر در بخش دیجیتال، 10 اثر در بخش گراور، سه اثر در بخش پلاستیکی، 65 اثر در بخش کتاب نفیس، چهار اثر در بخش کتاب و دفتر، 16 اثر در بخش مجله، یک اثر در بخش روزنامه، سه اثر در بخش تقویم اداری، 9 اثر در بخش پوستر، 17 اثر در بخش سررسید و .... به دبیرخانه ارسال شده است.
 
رحیمی‌یگانه افزود: تهران بیشترین تعداد آثار ارسالی (231 اثر) به دبیرخانه را  به خود اختصاص داده است. تاکنون از شهرهای آذربایجان شرقی 10 اثر، بوشهر، 6 اثر، خراسان رضوی 6 اثر، اصفهان 5 اثر، اذربایجان غربی پنج اثر و قزوین دو اثر به دبیرخانه ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار فراخوان داوری نیز منتشر شد و از داوران دعوت به عمل آمد تا برای ارزیابی آثار در این جشنواره شرکت کنند. البته این داوران اجازه ارسال  آثار علمی ـ پژوهشی و چاپی خود به دبیرخانه به منظور شرکت در جشنواره را ندارند.
 
دبیر علمی مسابقات آثار چاپی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در پایان سخنانش، گفت: علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره از بخش آثار چاپی چهاردهمین جشن ملی صنعت چاپ تا 15 بهمن‌ماه مهلت دارند به ارسال آثار خود به دبیرخانه اقدام کنند. داوری آثار 15 روز بعد از اتمام این مهلت، آغاز خواهد شد. همچنین تندیس این دوره از جشنواره ملی صنعت چاپ در آیین اختتامیه رونمایی می‌شود.
 
امیدواریم اهالی صنعت چاپ  دست به قلم شوند
محمدحسن فکری، دبیر علمی مسابقات علمی ـ پژوهشی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ در ادامه این نشست، اظهار کرد: این بخش امسال برای نخستین‌بار به جشنواره افزوده شده است. متأسفانه در این بخش، خیلی غنی نیستیم و آثار چندان شایسته‌ای به دبیرخانه ارسال نشده‌اند. چرا که بخش آکادمیک این صنعت هنوز بسیار جوان است.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: خوشبختانه در این سال‌ها خیلی تلاش شده است تا مطالب روز صنعت چاپ به فارسی برگردانده شود و خیلی تلاش شده است که مدرسان این بخش، تشویق شوند که دانش خود را چه به صورت پایان‌نامه و مقاله و چه به صورت کتاب و پژوهش، به روی کاغذ بیاورند.
 
دبیر علمی مسابقات علمی ـ پژوهشی چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ افزود: فراخوان مسابقات علمی و پژوهشی این دوره از جشنواره، شهریورماه سال جاری منتشر شد و مهلت ارسال آثار به دبیرخانه، آذرماه سال جاری به پایان رسید. در این دوره 16 جلد کتاب، 6 مقاله و 6 پایان‌نامه به دبیرخانه ارسال شد. البته تعداد کتاب‌ها بیشتر از 16 جلد بود اما چون صاحبان اغلب آنها کارشناسان دبیرخانه جشنواره بودند، از شرکت دادن این کتاب‌ها در جشنواره خودداری کردیم.
 
فکری عنوان کرد: داوری آثار این بخش از جشنواره، نیمه نخست بهمن‌ماه به پایان می‌رسد و آثار علمی و پژوهشی برتر در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد. امیدواریم اهالی صنعت چاپ در بخش علمی و پژوهشی، دست به قلم شوند و مطالبی را که در سال‌ها تجربه و کسب علم آموخته‌اند، به روی کاغذ بیاورند و به صورت مقاله و کتاب ارائه کنند تا بتوانیم در آینده از این محصولات استفاده کنیم.

در بخشی از این نشست نیز از پوستر چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران رونمایی شد. مهدی جعفری، مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح این پوستر، گفت: امیر شهرابی، از طراحان مطرح ملی و بین‌المللی این پوستر را طراحی کرده است. وی در طراحی این پوستر از نماد مُهر استفاده کرده است؛ که از قدیمی‌ترین ابزار صنعت چاپ به شمار می‌آید. در زمان قدیم از مهر برای این‌که تصویری را بر سطوح مختلف چاپ کنند، استفاده می‌کردند. استفاده از مهر در این پوستر، جنبه اعتبار بخشی به جشنواره ملی صنعت چاپ دارد. 

منبع: www.ibna.ir

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳