سفارشات 35413111-051
صالحی: صنعت چاپ را باید از وابستگی نجات داد/ صنعت‌چاپ نیازمند پشتوانه آموزشی است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وقتی سخن از اقتصاد مقاومتی است، باید بخش قابل توجهی از همتمان را به رفع وابستگی از صنعت چاپ اختصاص بدهیم. تا زمانی که درگیر وابستگی جدی در صنعت چاپ هستیم، نمی‌توانیم شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم.

سیدعباس صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: توانایی داخلی در عرصه چاپ نشان می‌دهد که کشور ما در دهه اخیر در صنعت چاپ پیشرفت داشته است. این موضوع که استاد فرشچیان که تا چند سال پیش آثارشان را همواره در کشور آلمان چاپ می‌کردند، به تازگی آثار خود را در داخل کشور چاپ می‌کنند، نشانه روشنی از این پیشرفت دارد.

وی افزود: ایران در عرصه چاپ چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ جذب محصولات، پیشرفت داشته و با رشد فزاینده‌ روبرو بوده است. بیست و یکمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته که به‌تازگی شاهد برپایی آن بودیم، فرصت مغتنمی برای ارائه توانمندی‌های داخلی صنعت چاپ است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متقاضیان محصولات صنعت چاپ و افرادی که در پی ارتقاء کیفی فعالیت خود در این صنعت هستند، با مراجعه به چنین نمایشگاه‌هایی و آشنایی با آخرین امکانات، تجهیزات و کالاهای کیفی، می‌توانند برای ارتقاء کیفی فعالیت‌های خود گام‌های موثری بردارند. برپایی این نمایشگاه به دست‌اندرکاران صنعت چاپ کمک می‌کند تا جنبه‌های علمی، فنی و مهارتی خود را در قالب گفتمان‌های چند طرفه، نشست‌های تخصصی و بازدید از غرفه‌های مختلف افزایش دهند.
 
صالحی عنوان کرد: البته ناگفته نماند که صنعت چاپ با چالش‌های متعددی مواجه است و از آن میان می‌توان به وابستگی این صنعت به سایر کشورها اشاره کرد. بر اساس آمار موجود در اداره چاپ وزارت ارشاد، حدود 70 هزار تُن محصولات واردات چاپی در کشور وجود دارد. بدون شک اینها سرمایه و ارزی است که از کشور خارج می‌شود، در حالی‌که می‌توان در داخل کشور جایگزینی برای این موضوع پیدا کرد.

صالحی افزود: اگر سخن از اقتصاد مقاومتی است، باید بخش قابل توجهی از همت را به رفع وابستگی از صنعت چاپ اختصاص داد. البته تا زمانی که درگیر وابستگی جدی در صنعت چاپ هستیم، نمی‌توانیم شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های صنعت چاپ گفت: صنعت بسته‌بندی هم در حفظ و زیبایی کالا تاثیر به‌سزایی دارد. کشور ما در این زمینه روند رو به رشدی داشته است، اما با شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی دارد؛ متاسفانه هنوز بخش عظیمی از ارزش افزوده کشور به دلیل همین ارزش افزوده به تاراج می‌رود. بنابراین برنامه‌ریزان و حامیان صنعت چاپ باید به مقوله بسته‌بندی در این صنعت توجه ویژه‌ داشته باشند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد، ضعف آموزش و تحقیقات در صنعت چاپ را از دیگر چالش‌های این صنعت دانست و افزود: متاسفانه صنعت چاپ برخلاف برخی دیگر از حوزه‌ها پشتوانه آموزشی و تحقیقاتی ندارد و به نظر می‌رسد اگر بخواهیم پا به پای سایر صنایع فعال کشور حرکت کنیم به پشتوانه آموزشی و تحقیقاتی غنی نیازمندیم.

صالحی افزود: نبود نگرش حمایتی و غلبه نگرش نظارتی بر صنعت چاپ از دیگر چالش‌های این صنعت به شمار می‌آید. این صنعت نیازمند یک خط ارتباطی فعال است تا آن را به یک مسئله ملی تبدیل کند. تحقق این موضوع مستلزم این است که همه آنهایی که می‌توانند در این مسیر گرد هم آیند به فریاد صنعت چاپ برسند که از آن جمله می‌توان به شورای عالی صنعت چاپ اشاره کرد؛ این شورا می‌تواند در یک جریان ولو کوتاه‌مدت، برای تکان دادن این صنعت به سمت شرایط مطلوب گام بردارد.

وی در پایان گفت: باید اجزای دولتی که مرتبط با صنعت چاپ هستند مانند وزارت اقتصاد و گمرک و همچنین بخش‌هایی از مجلس شورای اسلامی که به صنعت چاپ مرتبطند و نهادها صنفی چاپ در مسیر رشد و تعالی این صنعت حرکت کنند.

منبع: www.ibna.ir

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳