سفارشات 35413111-051
کم توجه ای صنعت چاپ ایران به موضوع استاندارد

مدرس دانشکده چاپ درارتباط با استاندارد های امروز صنعت چاپ در کشورگفت: متاسفانه هیچ استاندارد خاصی در صنعت چاپ کشور وجود ندارد و به همین دلیل نمی توان چندین محصول چاپی را با کیفیت یکسان مشاهده کرد.

  به گزارش آژانس خبری چاپ وبسته بندی ایران، مهدی ناظمی پناه ادامه داد: در حال حاضر در برترین چاپخانه ها هم نمی توان اطمینان پیدا کرد که کارها با کیفیت یکسانی به مشتری تحویل داده شوند زیرا استاندارد مشخصی درکشور نداریم.

  وی ادامه داد: باررعایت استاندارد علاوه بر ازبین رفتن تنش های مشتری و چاپخانه از هدر رفت سرمایه نیز جلوگیری خواهد شد. استاندارد های چاپ شامل نوع کاغذ، رنگ، مرکب و سایر مواد اولیه می شود البته موارد دیگری مثل تغییرات کیفی و شرایط مشاهده نیز تاثیرگذار است.

  وی ادامه داد: اکنون انجمن های متعددی برای  تدوین راهکارهای استانداردسازی صنعت چاپ در جهان وجود دارد که کمک می کنند تا محصولات با حداکثر کیفیت تولید شوند که برای نمونه می توان از موسسه FOGRA نام برد.

  وی افزود: برای سنجش کیفیت محصولات چاپی راه های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از فرآیند بالانس خاکستری است که می تواند به سنجش محصول کمک شایانی نماید.

  وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در چاپخانه ها بسیار شایع است  عدم آشنایی اپراتور ها با توانایی ماشین آلات است. در واقع باید به این نکته توجه داشت که همه  شرایط محیطی روی تولید کار چاپی تاثیرگذار است زیرا شرایط عادی دستگاه با شرایطی که ماشین در یک روز سرد زمستانی دارد کاملا متفاوت است.

  این کارشناس صنعت چاپ در توضیح راهکارهای سنجش کیفیت ماشین چاپ گفت: هر ماشین چاپ تست فرم مخصوصی دارد و با انجام تست فرم می توان به توانایی های تولید آن پی برد. برای تولید یک کار باکیفیت باید در ابتدا سفارش دهنده با استانداردهای چاپ آشنا باشد و آنها را درک کند تا بتواند یک کار استاندارد را از تولید کننده درخواست کند، در واقع شناخت استانداردهای صنعت چاپ برای تمام مخاطبان آن نیاز است.

  ناظمی پناه در پایان گفت: تمام محیط های صنفی نیاز به یک گردش کاری استاندارد دارند بنابراین فضای چاپخانه باید به گونه ای باشد که روان ترین گردش کاری در آن اتفاق بیفتد تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

منبع : www.ipina.ir