سفارشات 35413111-051
فراکسیون چاپ در مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود/ ضرورت توجیه اهمیت صنعت چاپ برای مسئولان

عصر روز گذشته (8 دی ماه) نشست سه جانبه مسئولان دولتی امورچاپ، نمایندگان مجلس و روسای سه اتحادیه چاپ و لیتوگرافی و صحافی، برگزار شد که طی آن امیر خجسته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر تشکیل فراکسیون چاپ در مجلس گفت: این فراکسیون نماینده رسمی برای پیگیری حل مشکلات چاپ از سوی مجلس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عصر روز گذشته (8 دی ماه) در سومین روز از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی، نشست سه جانبه مسئولان دولتی امورچاپ، نمایندگان مجلس و روسای سه اتحادیه چاپ و لیتوگرافی و صحافی، با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، با هدف هم‌اندیشی و بررسی مشکلات صنعت چاپ برگزار شد.

سید عباس صالحی در این نشست ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جلسه گفت: کسانی که امروز این جا جمع شده‌اند؛ یعنی اعضای سه ضلع اصلی مثلث صنعت چاپ کشور، برای به نتیجه رسیدن این جلسات باید با هم همدلی و مشارکت داشته باشند.

وی افزود: سرمایه افراد حقیقی در اتحادیه‌ها و حمایت بخش دولتی و مجلس در کنار هم چالش‌های این صنعت را حل می‌کند و همین اهتمام اولیه، روزنه امیدی است برای تحقق این اهداف.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان نیز در این نشست به نمایندگی از اتحادیه‌های حوزه چاپ، در تشریح بزرگترین چالش‌های پیش روی این صنعت در کشور گفت: بزرگترین چالش‌های صنعت چاپ در حال حاضر در سه محور «ازدیاد مداخله بخش دولتی در چاپ و عدم حمایت از بخش خصوصی برای به روز شدن این صنعت»، «نبود حمایت از صنعت چاپ برای تغییر محوریت کتاب به بسته بندی» و «تعرفه‌های بالای عوارض گمرک به مواد خام وارداتیِ محصولات چاپی» است که مانع تولید داخلی می‌شود.

همچنین در این جلسه بهمن پورمند، مدیر جدید اتحادیه چاپخانه‌داران از نیاز صنعت چاپ به یک ویترین برای نمایش محصولات بسته‌بندی و ضرورت وجود یک حامی همه جانبه برای این صنعت سخن گفت.

در ادامه این نشست امیر خجسته، نماینده مجلس گفت: سال گذشته نمایشگاه چندان چشمگیر نبود و از سویی پیگیری هم از سوی مسئولان خود اتحادیه‌ها نسبت به حل مشکلات انجام نشد اما امسال خوشبختانه هم فضای نمایشگاه حاکی از انگیزه بیشتری برای پیشبرد این صنعت است و هم به نظر می‌آید همت بلندتری برای تحقق اهداف وجود دارد.

این نماینده از تشکیل فراکسیون چاپ در مجلس خبر داد و عنوان کرد: در این زمینه اقداماتی نیز انجام شده و اعضایی برای تشکیل این فراکسیون مشخص شده‌اند و این فراکسیون نماینده رسمی برای پیگیری حل مشکلات چاپ از سوی مجلس خواهد بود.

خجسته افزود: دفتر امور چاپ وزارت ارشاد بیشتر وظیفه نظارتی دارد و نمی‌توان توقع اصلاح امور اجرایی را از آن داشت، بلکه دست مجلس برای انجام این گونه امور بیشتر باز است؛ اما به این شرط که خود اتحادیه‌ها برای نشان دادن مشکلات و حل آنها همت داشته باشند.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات نیز گفت: هنوز اهمیت صنعت چاپ، صنعت چاپ به عنوان صنعتی که کنترل ذائقه مردم را در دست دارد، برای مسئولان جا نیفتاده است.

در نشست مسئولان صنعت چاپ کشورعلاوه بر نمایندگان مجلس و اعضای دولتی ارشاد در امور چاپ،دکتر مطلبی، نماینده دانشگاه جامع علمی کاربردی و اعظمی، نایب رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا و مدیران مسئول نشریه‌های مرتبط با چاپ نیز حضور داشتند.

منبع: www.ibna.ir

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳