سفارشات 35413111-051
محصول‌محوری از پارامترهای کیفی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ است

رئیس بخش مسابقات تخصصی آثار چاپی چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ از استقبال خوب چاپخانه‌داران و اهالی چاپ خبر داد و گفت: محصول‌محوری از جمله رویکردهای جدید چهادهمین جشنواره صنعت چاپ به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) محمدحسین رحیمی‌یگانه اظهار کرد: با تغییراتی که در داوری‌ها و بخش‌های چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ انجام شده است، بخش‌های مختلفی برای این دوره از مسابقه طراحی شده است و اکنون آثار چاپی بیش از 10 گروه به دست دبیرخانه رسیده است. همچنین سعی شده  پارامترهای کیفی بیشتری برای داوری آثار در نظر گرفته شود.
 
وی توضیح داد: در این دوره از جشنواره، تغییراتی در نحوه برگزاری مسابقات آثار چاپی انجام شده است و محصول‌محوری مورد تأکید برگزارکنندگان مسابقات قرار دارد. تلاش خواهد شد سال آینده تغییرات دیگری در مسابقات آثار چاپی برای هر چه شفاف شدن داوری‌ها انجام شود.
 
بانوان حضوری فعال در صنعت چاپ دارند
جلیل‌ثانی، مدیرعامل شرکت چاپ و بازرگانی مجلسی نیز در توضیح وضعیت صنعت چاپ کشور، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت چاپ کشور تکنولوژی قابل قبولی دارد و توانایی عرضه کالای باکیفیت را دارد، اما به دلیل نبود حمایت‌های لازم، از امکانات، به‌خوبی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در وضع فعلی، دغدغه ارائه کالای نفیس وجود ندارد زیرا متقاضیان، کار را به چاپخانه‌ای می‌دهند که محصول را ارزان‌تر چاپ می‌کند و کیفیت برایشان اهمیتی ندارد.
 
جلیل‌ثانی تشکیل بانک جامع اطلاعاتی صنعت چاپ را ضروری دانست و افزود: تشکیل بانک جامع اطلاعاتی می‌تواند به آینده این صنعت کمک شایانی کند، چرا که با تشکیل این بانک، مسئولان هر استان می‌توانند بر اساس اطلاعات موجود برنامه‌ریزی کنند تا مجوزها بر اساس نیاز استان‌ها ارائه شود.
 
وی با اشاره به حضور فعال بانوان در صنعت چاپ، ادامه داد: در سال 85 تلاش‌هایی برای تشکیل چنین بانکی در حوزه بانوان انجام دادیم اما متأسفانه موفق نشدیم، براساس اطلاعاتی که در سال 89 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردم، بیش از سه هزار خانم در بخش‌های مختلف صنعت چاپ فعالیت می‌کنند که از آن میان 75 خانم در چاپ سرمایه‌گذاری کردند و نشان دادند که فضای خشن و سخت چاپخانه‌ها نمی‌تواند مانع حضور آنها در این بخش از جامعه شود.

مدیرعامل شرکت چاپ و بازرگانی مجلسی در توضیح مشکلات صنعت چاپ، گفت: اکنون در حوزه نشر، وام‌های خوبی داده می‌شود، اما در صنعت چاپ این امکانات وجود ندارد و این در وضعیت است که صنعت چاپ نیاز به حمایت‌های دولت دارد.
 
وی افزود: خوشبختانه در فضایی که دولت یازدهم فراهم کرده موقعیت برای ورود ماشین‌آلات درجه یک چاپی وجود دارد، اما به دلیل نبود خروجی لازم از سرمایه‌گذاری در  صنعت چاپ، چاپخانه داران مایل به خرید این دستگاه‌ها نیستند.
 
جلیل‌ثانی با اشاره به چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ اظهار کرد: جشنواره باید محل شناسایی کاستی‌ها و رفع آن باشد زیرا تمجید از خوبی‌ها دردی را دوا نمی‌کند و برای پیشرفت باید ابتدا کاستی‌ها را برطرف کرد. اگر خواهان پیشرفت در صنعت چاپ هستیم باید به سوی آن حرکت کنیم و نباید منتظر تسهیلات دولت بمانیم چراکه با اعتراض و اشاره به مشکلات، چیزی تغییر نمی‌کند. 

منبع : www.ibna.ir

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳