سفارشات 35413111-051
صنعت چاپ به توانمندسازی نیازمند است

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری این هفته خود، از سیاست‌های این وزارتخانه برای توانمندسازی صنعت چاپ، جشنواره شعر فجر و شرایط تمدید مجوز ناشران ممنوع‌الفعالیت دوره قبلی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (9 دی) در سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد.
 
وی در ابتدای این نشست، با اشاره به اینکه حماسه 9 دی اوج احساسات دینی و ملی مردم ایران علیه کسانی بود که با تعرض به احساسات دینی و مذهبی ملت، قلب مردم را جریحه‌دار کردند اظهار کرد: 9 دی نشان داد که ملت ایران، ملت بصیری است. 9 دی پاسخ کوبنده‌ای بود به کسانی که خط قرمز‌ها را عبور کردند. ملت ایران تحمل سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف سیاسی را دارند اما تحمل وابستگی به بیگانه و تحمل تعرض به منافع ملی و مصالح کشورشان را ندارند.
 
نوش‌آبادی با بیان این‌که 9 دی، اوج شکوه ولایت‌پذیری بود گفت:‌ این روز حماسه‌ای بود در امتداد حماسه‌هایی که ملت ایران قبلاً خلق کرده بود. حماسه 9 دی غبارروبی از چهره انقلاب اسلامی و به احتزاز درآوردن پرچم غیرت ایرانی ـ اسلامی بود.

صنعت چاپ به حمایت جدی نیازمند است
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های اخیر این وزارتخانه اظهار کرد:‌ در هفته جاری بیست و یکمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته با مشارکت خوب و گسترده صنوف چاپ، نشر و بسته‌بندی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار و با استقبال خوب مردم مواجه شد.
 
وی ادامه داد: معتقدیم صنعت چاپ و بسته‌بندی به حمایت جدی نیازمند است. متأسفانه پیکره این صنعت فرتوت شده است و به احیا و توانمندسازی نیاز دارد. رویکرد وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی به این صنعت، علمی و حمایتی است.
 
نوش‌آبادی توضیح داد: صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی می‌تواند سهم مهمی در تولید داخلی و رشد تولید ناخالص ملی داشته باشد. ساماندهی و مدیریت این صنعت می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال‌ انبوه در کشور باشد. با نوسازی و مدیریت علمی در این صنف، می‌توان به سمت تراز مثبت صادرات حرکت کرد.
 
اجرای سیاست واسپاری وزارت ارشاد در عرصه چاپ
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که برای حمایت از این صنعت باید کارهای جدی و اساسی صورت بگیرد افزود: وضعیت واردات محصولات چاپی در کشور نگران‌کننده است؛ ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت برای فعالان صنعت چاپ، اقدامات کاربردی و مالی در این عرصه، توجه مدیران مالی کشور به توانمندسازی این صنعت، شاید بتوانند بخشی از این نگرانی‌ها را از بین ببرند.
 
وی بیان کرد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید، واسپاری امور قابل واگذاری به بخش غیردولتی و خصوصی است؛ بدون تردید این سیاست در عرصه چاپ، نشر و بسته‌بندی نیز به طریق اولا دنبال خواهد شد.
 
حمایت ارشاد از اقداماتی که رونق صنعت چاپ را در پی داشته باشد
نوش‌آبادی افزود: در بازدیدی که از بیست و یکمین نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و صنایع وابسته داشتم، از نزدیک با چالش‌های این حوزه آشنا شدم و اغلب فعالان صنف چاپ خواستار پیشرفت این صنعت شدند. چرا که اگر این صنعت در کشور رونق یاید، زمینه ظهور و بروز حدود 30 تا 40 هزار اشتغال در کشور فراهم می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا از هر اقدامی که باعث توسعه صنعت چاپ و بسته‌بندی و رونق این صنعت شود حمایت می‌کند.

ارتقای سطح امنیت شغلی نویسندگان
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های اخیر این وزارتخانه گفت: به‌تازگی نخستین نشست مدیران و کارشناسان حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ برگزاری چنین نشست‌هایی به لحاظ دنبال کردن سیاست‌هایی که ارتقای سطح امنیت شغلی برای صاحبان آثار و پدیدآورندگان آثا فرهنگی و هنری را منجر می‌شوند، از اهمیت برخودار است. این نشست‌ها نقش مهمی در دفاع از حقوق دولت و بیت‌المال، فعال کردن چرخه اقتصاد فرهنگ و تقویت بنیه‌های کارشناسان حقوقی وزارت ارشاد ایفا می‌کنند.
 
برسی لایحه نظام حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار در مجلس
نوش‌آبادی با اشاره به دیگر فعالیت‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه با توجه به این‌که توجه ویژه‌ای به حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار دارد و در راستای تأمین حقوق نویسندگان و هنرمندان، همایش ملی مالکیت فکری و معنوی آثار را در اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار کرد؛ ارائه لایحه نظام حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار، از ثمرات این همایش بود. این لایحه به‌منظور بررسی‌های کارشناسانه به مجلس شورای اسلامی رفته است و امیدواریم به‌زودی به تصویب مجلس نیز برسد.

پایان دی‌ماه؛ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره شعر فجر
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. وی درباره وضعیت جشنواره شعر فجر و برگزاری این جشنواره گفت: اکنون در حال تدوین آیین‌نامه جدید جشنواره شعر فجر و اصلا‌ح آیین‌‌نامه هستیم؛ به همین دلیل کارهای مربوط به این جشنواره با اندکی تأخیر آغاز شده است، اما هیچ مانعی برای برگزاری آن وجود ندارد و در سال جاری بدون تردید شاهد برپایی آن خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: فراخوان جشنواره شعر فجر منتشر شده است و علاقه‌مندان تا پایان دی‌ماه مهلت دارند تا نسبت به ارسال آثار خود به دبیرخانه این جشنواره اقدام کنند. اول بهمن‌ماه نیز هیأت انتخاب شعر و محتوای شعر نیز تعیین خواهد شد و بدون تردید در اسفندماه سال جاری شاهد برگزاری این جشنواره خواهیم بود.

تا زمانی که ناشری منع قانونی نداشته باشد، مانع تمدید مجوزش نمی‌شویم
در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید: «اخیراً شاهدیم برخی ناشرانی که در دولت قبلی ممنوع‌الفعالیت شده بودند، در این دولت موفق به تمدید مجوز خود شده‌اند. انتشارات امید ایرانیان، یکی از این انتشاراتی‌‌ها است. آیا سایر ناشران ممنوع‌الفعالیت دوره قبلی نیز می‌توانند برای تمدید مجوز خود در این دوره، اقدام کنند؟»

نوش‌آبادی در پاسخ به این پرسش گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز براساس قوانین به تمدید مجوز این انتشاراتی اقدام کرده است. ما تا زمانی که کسی، منع قانونی نداشته باشد نمی‌توانیم مانع تمدید مجوز وی شویم.
 
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  ادامه سخنانش گفت: تمدید صدور مجوز به معنای پذیرفتن عقاید سیاسی یک فرد یا یک جریان نیست. ممکن است رویکردهای سیاسی افراد با وزارت ارشاد مغایرت داشته باشد، اما به لحاظ ایرانی بودن‌شان مجوز به آنها تعلق می‌گیرد. البته این صدور مجوزها به معنای نفی نظارت بر فعالیت انتشاراتی‌ها نیست.
 
وی در پایان سخنانش با بیان این‌که سیاست دولت، بسترسازی برای جذب حداکثری افرادی است که به نوعی از دولت فاصله گرفته‌اند گفت: هیچ ناشری با تمدید مجوزهایش از سوی ارشاد، مصونیت فرهنگی پیدا نمی‌کند، بلکه باید همچنان براساس چهارچوب‌های قوانین فعالیت کند. هر ناشری موظف است برای چاپ هرکدام از آثارش، مجوز دریافت کند و همچنین آثارش از فیلتر ممیزی نیز عبور کند.

منبع: www.ibna.ir

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳