سفارشات 35413111-051
صالحی: خراسان رضوی می‌تواند قطب فرهنگ مکتوب جهان اسلام باشد

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس افتتاح شد.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس، گفت: خراسان رضوی به‌ویژه مشهد مقدس، با صبغه طولانی در کتابخوانی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد در نشر و توزیع کتاب، ظرفیت تبدیل شدن به قطب فرهنگ مکتوب کشور و حتی جهان اسلام را دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس جمعه (3 آبان‌ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد.

سیدعباس صالحی در این مراسم با بیان این‌که نمایشگاه کتاب هم زمینه معرفی آثار جدید ناشران و دسترسی متقاضیان به کتاب‌های خوب با قیمت مناسب را فراهم می‌کند و هم فرصتی برای رونق اقتصاد نشر است، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب این رویداد فرهنگی بزرگ در بازه زمانی یک هفته‌ای می‌تواند فرصتی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به افق توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور باید هفته برگزاری نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف کشور به یک جریان فرهنگی پویا و مستمر در طول سال تبدیل شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خراسان رضوی فرصت‌های بی‌نظیری برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مکتوب در کشور و جهان اسلام را دارد که در هیچ استانی حتی تهران فراهم نیست.

صالحی در تشریح این فرصت‌ها، گفت: خراسان رضوی بعد از قم و تهران، سومین قطب انتشاراتی کشور است و همچنین دو قطب علمی و حوزوی مقتدر دارد که در تولید، ترویج، تبلیغ و مصرف کتاب می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

وی افزود: خراسان رضوی همچنی به اعتبار برخورداری از فرصت زیارتی و حضور سالانه 25 میلیون زائر داخلی و خارجی دارای همه حلقه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی شامل تولید، توزیع، ترویج و مصرف است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سالانه شمار زیادی از پدیدآورندگان آثار مکتوب به مشهد مقدس می‌آیند که با یک برنامه‌ریزی مطلوب و برگزاری نشست‌های مشترک می‌توان از حضور موثر آنها در ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی و تبلیغ کتاب‌های خوب بهره گرفت.

وی حلقه ارتباطی خراسان با کشورهای فارسی‌زبان را از دیگر ظرفیت‌های قابل استفاده برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مکتوب دانست و گفت: همه خاطرات فارسی‌زبانان دنیا با خراسان و مشهد مقدس پیوند خورده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خراسان رضوی دروازه ورود به ایران فرهنگی است که فرصتی مطلوب برای جذب ناشران و پدیدآورندگان آثار مکتوب و معرفی کتاب‌ها و نویسندگان ایرانی را فراهم می‌کند.

صالحی با اشاره به عقبه خوب خراسان رضوی در توزیع کتاب، گفت: تجارب ارزشمند ناشران و عقبه مطلوب کتابفروشی در خراسان رضوی همراه با ابتکارات مختلف در حوزه توزیع و نشر، فرصتی بی‌نظیر برای ارتقای کیفی آثار مکتوب و تبدیل این استان به قطب فرهنگ مکتوب کشور به شمار می‌رود.

وی وجود کتابخانه‌های بزرگ و قدیمی، رسانه‌های پُرقدرت و مقتدر، مراکز علمی ـ فرهنگی عالی، نهادهای صنفی و فرهنگی و خودجوش در حوزه نشر را از دیگر فرصت‌های بی‌نظیر خراسان رضوی برای تبدیل شدن به قطب فرهنگ مکتوب جهان اسلام عنوان کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی که کتابشناسی برجسته و کتابخوانی ممتاز هستند و خود را موظف به ترویج کتابخوانی می‌دانند، اهل خراسان‌اند و ارتباط مستمر با این منطقه دارند که این موضوع نیز، فرصت تبدیل شدن خراسان رضوی به قطب فرهنگ مکتوب کشور را تسهیل می‌کند که این امر نیازمند همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی است.

وی بیان کرد: باید نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس زمانی برگزار ‌شود که پایان آن به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی متصل شده تا بتوان از فرصت‌های تبدیل خراسان رضوی به قطب فرهنگ مکتوب بهتر استفاده کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امسال در هفته کتاب ستادهای اجرایی در همه استان‌های کشور راه‌اندازی شده است تا به صورت جدی‌تر و موثرتر به مسئله کتاب و کتابخوانی بپردازند.

700 ناشر در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس

سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم گفت: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس با حضور 700 ناشر از سراسر کشور و 60 نمایندگی نشر از 20 کشور جهان در 20 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی در مشهد برپا شده است.

وی افزود: نمایشگاه امسال مشهد مقدس در مقایسه با سال گذشته از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است به‌طوری که ستاد اجرایی آن از ماه‌ها قبل برای ارتقای کیفی نمایشگاه آغاز به کار کرده است.

سرابی بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس از نظر کمی و برخورداری از فضای نمایشگاهی به نقطه مطلوب رسیده است تلاش ستاد اجرایی این نمایشگاه در سال جاری معطوف به ارتقای کیفی سطح نمایشگاه و استفاده از ناشران برجسته ملی و بین‌المللی بوده است.

وی ادامه داد: در این راستا امسال تلاش شد از 26 ناشر برجسته بین‌المللی در نمایشگاه بهره گرفته شود تا تازه‌ترین حوزه‌های نشر با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی قرار گیرد.

دبیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس افزود: این نمایشگاه از نظر کمیت و کیفیت در مقایسه با نمایشگاه‌های مشابه در سایر نقاط کشور نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و مشهد بعد از تهران باسابقه‌ترین نمایشگاه کتاب را در سطح کشور دارد.

سرابی با اشاره به همزمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس با ماه محرم‌الحرام از اجرای برنامه‌های هنری، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا، تعزیه‌خوانی و استفاده از نمادهای عاشورایی برای ایجاد پیوند بین این نمایشگاه با ماه محرم خبر داد.

وی با بیان این‌که در حوزه برنامه‌های جانبی نمایشگاه امسال سعی شده است برنامه‌ها جذاب‌تر، خلاقانه‌تر و متناسب با نیاز روز اجرا شود، افزود: رونمایی از کتاب‌های فاخر و تازه‌تالیف، برگزاری مسابقات فرهنگی، نشست‌های تخصصی کتاب، آیین‌های عاشورایی و تعزیه‌خوانی، شب‌های فرهنگی شهرستان‌ها، برپایی کارگاه‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی اظهار کرد: برای نخستین‌بار نمایشگاه سراسری رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات همزمان با شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد برپا شده است؛ این نمایشگاه با هدف جریان و بسترسازی برای تولید محتوا و توجه به فرهنگ بومی در عرصه‌های رسانه‌های دیجیتال برگزار شده است.

صالحی ادامه داد: 122 رسانه از سراسر کشور برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند که باتوجه به کمبود فضا از این تعداد، 60 رسانه مورد پذیرش قرار گرفتند؛ شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مبتنی بر خط و شبکه، تلفن همراه، عرصه‌های نرم‌افزاری و نشر دیجیتال در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

تجلیل از 16 برگزیده انتخاب کتاب سال خراسان رضوی

همزمان با برگزاری آیین گشایش شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس 16 برگزیده انتخاب کتاب سال خراسان رضوی تجلیل شد.

در این مراسم کاهانی مقدم، دبیر کمیته انتخاب کتاب سال خراسان رضوی گزارشی از روند اجرایی این دوره از انتخاب کتاب سال ارائه داد و پس از آن بر اساس اعلام هیات داوران، کتاب‌های «پیوند اعضا و مرگ مغزی» اثر سیدمحسن مرتضوی، «پرتوی از مکتب عاشورا» اثر دکتر محمدحسن حائری، «تفسیر آیات متشابه» اثر حسین صابری، «کودک و طبیعت» اثر  مشترک عبدالحسین وهاب‌زاده و آرش حسینیان، «شمشیر و جغرافیا» اثر محمد کاظم کاظمی، «شام برفی» اثر محمد محمودی نورآبادی، «فرهنگ خرد در شاهنامه» اثر بهروز طالبی و محمدرضا راشد محصل، «فلسفه ذهن» اثرعلی اکبر ضیایی به‌عنوان برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

همچنین «مجالس‌المومنین» اثر مشترک ابراهیم عرب‌پور، منصور ستایش، محمدرضا محمدیان، محمدحسن خزایی، محمدعلی علی‌دوست، «تاریخ معاصر مشهد» اثر دکتر یوسف متولی حقیقی، «تاریخ ایران در حوزه کودک و نوجوان» اثر جواد نعیمی، «معماری و معماران سبزوار» اثر حمید معماری، «سلسله مباحث اقتصاد و سبک زندگی» اثرجواد ایروانی، «سبک زندگی» اثر محمد دشتی نیشابوری، «شناخت تابران» اثر مشترک رجبعلی و مجید لباف خانیکی، محمود طغرلی، بهزاد نعمتی و محمود بختیاری و «نام آوران توس» اثر مشترک مهدی سیدی و جعفر یاحقی از دیگر آثار برگزیده کتاب سال خراسان رضوی بودند.

بر اساس این گزارش در این مراسم از سیدجواد رسولی، مدیر مسئول انتشارات آهنگ قلم، جواد استوار، مدیر مسئول انتشارات استوار، فریده مدرس‌زاده، مدیر مسئول انتشارات سپیده باوران و فریده سلطانی، مدیر مسئول انتشارات طنین قلم به‌عنوان ناشران برتر استان در طول یک سال گذشته، تقدیر به عمل آمد.

رونمایی از «مفتون و فیروزه» در نمایشگاه کتاب مشهد مقدس

در آیین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس از رمان «مفتون و فیروزه» به نویسندگی سعید تشکری رونمایی شد؛ چاپ نخست «مفتون و فیروزه» در 624 صفحه توسط انتشارات نیستان منتشر شده است.

پس از آیین رونمایی، سعید تشکری، نویسنده کتاب با بیان این‌که در این کتاب نشان داده شده است ما در دهه 50 در چه موقعیت فرهنگی بودیم، گفت: من فکر می‌کنم انتشارات نیستان وظیفه خودش را برای مشهد انجام داده است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد مقدس تا نهم آبان‌ماه از ساعت 14 تا 21 میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نمایشگاه‌های استانی کتاب با همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود.

منبع : www.ibna.ir