سفارشات 35413111-051
جعفری: مشکل، کمبود چاپخانه نیست بلکه نامتوازن بودن عرضه و تقاضاست

پیشکسوتان و فعالان از وضعیت صنعت چاپ کشور می‌گویند.

میر یونس جعفری از فعالان صنعت چاپ مشکل اصلی این صنعت را تناسب نداشتن میان عرضه و تقاضا می‌داند. به عقیده او ازدیاد چاپخانه‌ها و تأسیس بی‌رویه واحدهای صنفی چاپ، خصوصاً در مراکز دولتی به کار این صنعت در بخش خصوصی لطمه زده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - بهاره بهنام‌نیا: میریونس جعفری درباره مشکل اساسی صنعت چاپ امروز ایران عنوان کرد: ما باید عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم، میزان چاپخانه‌ها در هر دوره زمانی باید متناسب با رشد جمعیت باشد درحالی‌که تنها در شهر تهران این آمار با میزان تقاضای جامعه تناسب ندارد و تعداد واحدهای چاپی بیشتر از تقاضاست.
این چهره‌ ماندگار عرصه صنعت چاپ گفت: این مساله که هر مرکز دولتی برای خودش یک چاپخانه تاسیس کرده و کارهای چاپی خود را انجام می‌دهد سبب رکود کار چاپخانه‌دارهای خصوصی است. ازدیاد بی‌رویه این واحدهای دولتی که هیچ نیازی به وجود آنها نیست در فعالیت چاپخانه‌های خصوصی اختلال ایجاد کرده است.
جعفری افزود: ما به ازدیاد چاپخانه‌ها نیازی نداریم، بلکه نیاز اصلی ما تبدیل همان چاپخانه‌های قدیمی به مجموعه‌های پیشرفته است.

فعالان این صنعت از آموزش بی‌نیاز نیستند
میر جعفری که از سنین نوجوانی وارد این عرصه شده و بیش از 55 سال سابقه کار در این صنعت را دارد افزود: من در تمام طول این سال‌ها، هیچ‌گاه این صنعت را از آموزش بی‌نیاز ندیدم، در حال حاضر مشکل چاپخانه‌های کوچک نبود آموزش برای کارگران است که در پی آن امکان کار بیشتر در این عرصه محدود می‌شود. کار آموزش در صنعت چاپ هیچ‌گاه نباید متوقف شود.


ما به ازدیاد چاپخانه‌ها نیازی نداریم، بلکه نیاز اصلی ما تبدیل همان چاپخانه‌های قدیمی به مجموعه‌های پیشرفته است
این فعال عرصه چاپ در ادامه گفت: من گمان نمی‌کنم در حال حاضر هیچ چاپخانه‌ای مشکل سفارش کار داشته باشد. ممکن است سفارش کارشان کم باشد اما به‌هرحال کار هست. به‌عنوان مثال چاپخانه‌ای که ماشین چهار رنگ دارد دستگاه چهار رنگ را راه می‌اندازد اما با دو رنگش کار می‌کند و هزینه‌های خودش را درمی‌آورد.
جعفری درباره مشکلات صنعت چاپ می‌گوید: متأسفانه اداره مالیات وضعیت امروز ما را در نظر نمی‌گیرد. افزایش مدام مالیات‌ها باوجودی که درآمد، افزایشی ندارد، فشار مضاعفی بر چاپخانه‌دارها می‌آورد. درحالی‌که بیمه به‌خوبی باما همکاری کرده و این امکان را داده تا حتی با پنج نفر بتوانیم کارگران را بیمه کنیم.
وی که از اولین تحصیل‌کرده‌های این رشته در آلمان است از ایجاد بانک اطلاعاتی در صنعت چاپ خبر داد و گفت این بانک از این لحاظ که فهرست کاملی از امکانات چاپی و چاپخانه‌ها وجود داشته باشد و به‌آسانی سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده قابل‌ردیابی باشد بسیار خوب است و به نظم کارها و تسریع در امور، کمک مؤثر خواهد کرد.

کم شدن واردات به رونق این صنعت کمک می‌کند
میر جعفری در پاسخ به این پرسش که اکنون وضعیت صادرات و واردات در صنعت چاپ چگونه است اضافه کرد: اکنون خوشبختانه واردات کم شده، کم شدن واردات به رونق بیشتر کارها کمک می‌کند. وضعیت صادرات ما هم خوب است. چاپ ما تا حد زیادی برای سایر کشورها قابل‌قبول است. من خودم محصول چاپی برای اربیل عراق تاجیکستان می‌زنم. کیفیت محصولات چاپی ایران برای بسیاری از کشورها قابل‌قبول است.
مدیر چاپخانه جامی با بیش از ۳۳ سال سابقه مدیریت در صنعت چاپ در ارتباط با صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد درباره واگذاری این صنعت به بخش خصوصی این‌گونه اظهارنظر کرد: این صنعت در طول تمام سال‌هایی که از عمرش می‌گذرد، همیشه زیر نظر بخش دولتی بوده. ازنظر فرهنگی از سوی وزارت ارشاد و ازنظر ماشین‌آلات از سوی وزارت صنایع و معادن حمایت‌شده‌ایم. حالا باید دید که اگر زیر چتر حمایت بخش خصوصی قرار بگیریم، آنها برای ما چه خواهند کرد.

وی افزود: مشکل این بوده که هیچ‌گاه سهمیه ارزی برای ما در نظر نگرفته‌اند. هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری نبوده تا برای این بخش سرمایه‌گذاری کند، برای ما قطعات بیاورد یا لوازم و ماشین ما را تأمین کند. همیشه روال این بوده که خودمان باید برای تمام این بخش‌ها پول می‌دادیم و این‌که بخش خصوصی چه خواهد کرد باید در آینده نتیجه را دید.

میر جعفری درباره آیین‌نامه صنعت چاپ گفت: آغاز تصویب و نوشتن این آیین‌نامه به همان حدود ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد اما هرچند وقت یک بار به‌روز می‌شود. به‌تازگی هم این اتفاق افتاده است و سعی می‌شود مدام آن را با تغییرات این صنعت در دنیا پیش ببریم.

این چهره ماندگار صنعت چاپ به جشنواره‌هایی که در این رشته برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: ازاین‌ نظر که این صنعت را فراموش نمی‌کنند و آن را گرامی می‌دارند جای تشکر دارد.
جشنواره‌ها، جشن‌ها و مسابقاتی که برگزار می‌شود همه نشانه اهمیت این صنعت و درعین‌حال موجب دلگرمی و پویایی آن است.
جعفری با انتقاد از عملکرد برگزارکنندگان جشن امسال صنعت چاپ، از این‌که جشن کارگران این صنعت برگزار نشد گله کرد.


منبع :www.ibna.ir