سفارشات 35413111-051
طرح‌ها و برنامه‌های کلان نیاز پیشرفت در حوزه چاپ

محمودرضا برازش، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تجلیل از پیشکسوتان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ خراسان‌رضوی در مشهد مقدس، گفت: استان خراسان‌رضوی به بازیگران بزرگ در صنعت چاپ نیاز دارد. بازیگران بزرگ این حوزه باید طرح‌ها و برنامه‌های کلان ارائه کنند تا خراسان‌رضوی در این حوزه هم پیشگام و پیشرو باشد. 

وی افزایش واردات و هزینه‌ها را از معضلات صنعت چاپ و نشر برشمرد و گفت: نرخ دستمزد کارگران و فعالان این بخش طی 10 سال گذشته، شش درصد و هزینه چاپ، از جمله روزنامه‌ها بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته است. 

برازش با اشاره به این‌که افزون بر 95 درصد نیاز موجود صنعت چاپ و کالاها و مواد اولیه نشر و بسته‌بندی کشور از خارج کشور وارد می‌شود، گفت: این واردات بی‌رویه از طرفی نشان‌دهنده نیاز بالای کشور و از طرف دیگر یکی از معضلات و مشکلات مهم اقتصادی این صنعت است که دست‌اندرکاران آن را با تنگناهایی مواجه می‌کند. 

وی گفت: باید با رفع مشکلات موجود و حمایت از دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر و بسته‌بندی و همچنین توسعه و رونق اقتصادی این بخش، شاهد کاهش واردات مواد چاپی از خارج کشور و تولیدات جایگزین آنها در داخل باشیم. 

مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بررسی مسائل و مشکلات این صنعت و حمایت از فعالان این بخش و تجهیز و نوسازی وسایل مورد نیاز، برای رفع تنگناهای فعالان چاپ و نشر تلاش می‌کند. 

برازش گزارشی از وضعیت صنعت چاپ و بسته‌بندی در خراسان‌رضوی ارائه کرد و گفت: صنعت چاپ در کشور ما نسبت به سایر کشورها خیلی پیشرفته نیست هر چند وضعیت خراسان‌رضوی نسبت به بقیه استان‌ها وضعیت خوبی دارد اما اگر این صنعت رشد و توسعه پیدا نکند در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

19 مهر 1393 ساعت 13:16خبرگزاری کتاب ایران