سفارشات 35413111-051
معاون فرهنگی وزیر ارشاد: صنعت چاپ نیازمند حمایت ویژه دولت، مسئولان و دست‌اندرکاران است

با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد‌ مقدس، مراسم رونمایی از پوستر شانزدهمین نمایشگاه کتاب مشهد و همچنین همایش تجلیل از پیشکسوتان و دست‌اندرکاران صنعت‌ چاپ خراسان‌رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مراسمی که با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی برگزار شد، از پوستر شانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس رونمایی شد. 

در این مراسم، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر شناخت استعدادها و لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های کتاب به‌ویژه در بخش فرهنگی تاکید کرد. 
صالحی عنوان کرد: باید نمایشگاه‌های کتاب به بستر مناسبی برای تولید علم و دانش تبدیل و قابلیت‌های آنها در این بخش جهت‌دهی شود. 

وی ادامه داد: باید از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان‌ها به‌عنوان فرصت مناسبی برای یک اتفاق و رویداد مهم فرهنگی بر محور کتاب و عرضه این محصول فرهنگی و افزایش سطح دسترسی عمومی مردم جامعه بهره گرفت. 

صالحی افزود: امیدواریم نمایشگاه‌های کتاب که کانون و مرکز تمدن‌سازی و تمدن‌پروری است به یک جشنواره بزرگ فرهنگی بر محور کتاب تبدیل شوند. 

وی با اشاره به پیشگامی مشهد در حوزه‌های فرهنگی، افزود: مشهد این قابلیت و ظرفیت را دارد که در برگزاری نمایشگاه کتاب نیز پیشگام بوده و برای سایر استان‌ها الگوسازی کند. 


صنعت چاپ نیازمند حمایت ویژه دولت است همچنین معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 

در همایش تجلیل از پیشکسوتان، دست‌اندرکاران چاپ و بسته‌بندی خراسان‌رضوی به قابلیت‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: تعامل مسئولان و بخش خصوصی در حوزه زیرساختی، عامل مهم موفقیت صنعت چاپ و نشر است. 

وی افزود: بخش خصوصی و تشکل‌های فعال صنعت چاپ و نشر باید با عزم جدی، رقابت‌های مضر را از این صنعت حذف کنند. 

صالحی عنوان کرد: با رویه‌های گذشته ـ ولو در صورت حمایت مسئولان دولتی ـ باز هم نمی‌توان این صنعت را به‌خوبی اداره کرد؛ این رویه‌ها باید تغییر کنند. 

وی ادامه داد: صنعت چاپ و نشر از صنایع مهم ارتباط دهنده اقتصاد و فرهنگ و از معدود حوزه‌هایی است که با مولفه‌ها و بخش‌های گوناگون مرتبط است.

به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید ضمن رفع مشکلات موجود، از ظرفیت‌های صنعت چاپ و نشر برای رفع کاستی‌ها استفاده کرد. 

صالحی با بیان این‌که عرصه چاپ و نشر عرصه ارتباطی میان کتاب و فرهنگ است، افزود: صنعت چاپ یک هنر است و ویژگی آن زمانی ارزشمند است که در کنار رقابت، به ظرافت نیز توجه کند. این صنعت با هنر پیوند دارد. 

وی بیان کرد: حوزه‌هایی داریم که نیاز به فناوری جدی دارند که یکی از آنها حوزه چاپ است. رشدی که صنعت چاپ ایجاد کرده بحث روزآمدی فناوری و اطلاعات آن را مهم کرده است. 


19 مهر 1393 ساعت 13:16
خبرگزاری کتاب ایران