سفارشات 35413111-051
چاپخانه‌داران از مالیات معاف‌اند، ولی مالیات بر ارزش افزوده بپردازند!

نشست وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی با حضور مدیران دو وزارتخانه ارشاد و امور اقتصادی دارایی در محل این وزارتخانه برگزار شد که وزیر از معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران سخن گفت، در حالی که واحدهای چاپی مشمول معافیت مالیاتی نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صنعت چاپ ایران،علی طیب‌نیا دراین نشست که معاونان وزیر ارشاد در امور هنری، سینمایی، فرهنگی و جمعی از اهالی تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، ناشران و گالری‌داران حضور داشتند، با اعلام این که معافیت مالیاتی در دنیا وجود ندارد، وجود معافیت مالیاتی در حوزه‌های فرهنگی و هنری را به دلیل نبود درآمد در این حوزه‌ها دانست.

وی گفت: در دنیا بحث مالیات بر درآمد بسیار جدی پیگیری می شود و معافیت مالیاتی معنایی ندارد اما در ایران فعالیت های فرهنگی از معافیت مالیاتی برخوردارند که ما هم در شرایط کنونی به آن قائل هستیم. ولی اگر روزی اقتصاد فرهنگ رونق بگیرد و درآمدهای آن زیاد شود معافیت مالیاتی را حذف خواهیم کرد اما در حال حاضر درآمد بخش فرهنگ به اندازه ای نیست که بخواهیم که بر دریافت مالیات از آن اصرار کنیم. در حال حاضر داشتن نگاه درآمدی به حوزه فرهنگ را دنبال نمی کنیم و دقیقا به همین دلیل است که حتی آگهی های مطبوعات نیز شامل مالیات نشده اند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به بسته شدن حساب‌های روزنامه ایران به دلیل راه‌اندازی شرکت تبلیغاتی و ضرورت پرداخت مالیات از سوی دو موسسه مطبوعاتی همشهری و ایران به مالیات بر ارزش افزدوه هم اشاره کرد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده قابل حذف نیست. مالیات بر ارزش افزوده به اعتبار کالا است نه خریدار آن، بنابراین مطبوعات اگرچه از مالیات بر درآمد معاف هستند اما باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند. همچنین درباره چاپخانه دار اگر معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده مربوط به مالیات بر درآمد است ولی اگر کالایی خریداری کنند باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت کنند.

در این نشست اهالی فرهنگ و هنر درباره معافیت مالیاتی کتابفروشان، سینماگران و مسایل مالی و اقتصادی عرصه فرهنگ و نقش هنرمندان در زمینه سازی برای رونق فعالیت اقتصادی جامعه، مشارکت مردم در اقتصاد و زمینه سازی خروج از رکود با استفاده از هنر سخن گفتند.

طیب نیابه سوابق فرهنگی خود اشاره کرد و گفت: در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب مدیریت رادیو اصفهان برعهده من بود در همان سال ها دو گروه موسیقی را در این استان راه‌اندازی کردم در نتیجه می توانم بگویم با عرصه فرهنگ و هنر بیگانه نیستم.

طیب نیا در این نشست با اشاره به ارتباط نزدیک میان مقوله اقتصاد و فرهنگ و هنر گفت: بی جهت نیست که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کردند و این نشان می دهد که این دو مقوله هم بسیار مهم هستند هم ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

وی افزود: تحولات فرهنگی و انقلاب فرهنگی همیشه مقدم بر انقلاب صنعتی بوده است. همانطور که در اروپا انقلاب فرهنگی در قرن 14 و 15 رخ داد و متعاقب آن انقلاب صنعتی بوجود آمد بنابراین تحولات فرهنگی مقدم بر تحولات اقتصادی است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اثرگذاری مقوله فرهنگ و هنر در حوزه اقتصاد تاکید کرد: آثار فرهنگی و هنری تاثیر انکارناپذیری بر مقوله اقتصاد داشته است چرا که اقتصاد نتیجه کنش های افراد در جامعه است و این رفتار متاثر از دیدگاه و ارزشها و باورهای مردم است که این ارزشها و باورها را فرهنگ می سازد. هنرمندان در طول تاریخ بیشترین نقش را در جامعه ایفا کرده اند و به طور مثال تاثیر یک اثر هنری از جمله نقاشی با ساعت ها سخنرانی و کتاب هایی که نوشته می شود برابری می کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: تحولات اقتصادی در ایران و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار بدون پیش نیازهای فرهنگی امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه در وزارت اقتصاد یک برنامه راهبردی برای مجموعه وزارتخانه و سازمانهای تابعه آن در 7 محور تهیه شده است، بیان کرد: دستیابی به اهداف این برنامه مستلزم همراهی و مشارکت اهل فرهنگ و هنر است که از جمله مهمترین این اولویت‌ها تقویت توان ثروت آفرینی و تولید کشور در عرصه های داخلی و خارجی است.

طیب نیا ادامه داد: اولین پیش نیاز رسیدن به این اهداف این است که ایجاد درآمد به عنوان ارزش مثبت در جامعه شناخته شود و برای نیروی کار و سرمایه ارزش قائل شویم. در حال حاضر هنوز آثار گرایش به این باور که سرمایه دار و سرمایه گذار به عنوان افراد نامطلوب تلقی می شوند در جامعه وجود دارد که این تلقی باید اصلاح شود چرا که اسلام دین رهبانیت و پرهیز از رفاه نیست و تغییر این باور و نگاه و تبدیل آن به مشارکت در تولید مستلزم کار فرهنگی گسترده است که هنرمندان می توانند نقش بی بدیلی در این زمینه داشته باشند. آنها با خلق آثار هنری می توانند این ذهنیت را در مردم ایجاد کنند که خرید اجناس خارجی افتخار محسوب نمی شود و حتی نوعی ضد ارزش تلقی است.

طیب‌نیا در بخش دیگر صحبت هایش تاکید کرد: یکی از رویکردهایی که ما دنبال می کنیم و هنرمندان نیز می توانند در ترویج آن ما را یاری دهند، ترویج کسب درآمد از راه حلال و افتخار به ایرانی بودن است. ایرانیان حداقل در نیمی از تاریخ خود ابرقدرت و پیشتاز بوده‌ اند در نتیجه هرگز نباید خودباخته باشیم.

به گفته وی، خرید جنس خارجی و فرار از مالیات نباید افتخار باشد و اخلاق حرفه‌ای در کسب و کار لازمه توسعه اجتماعی است و از این مسیر است که در جامعه و میان کاسبان اعتماد به وجود می آید.

این مدیر اقتصادی تاکید کرد: امروز در پیچ تاریخی سخت هستیم و باید از آن به سلامت عبور کنیم. امروز با وجودی که تحریم‌ها پابرجاست اما کاهش معنادار تورم و ثبات و آرامش در جامعه حاکم شده و چرخ‌های تولید به حرکت درآمده است.

وزیر اقتصاد در خاتمه تاکید کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر در کشور ما در وضعیت مناسبی قرار ندارد در حالی که در سایر کشورها این حوزه پولساز و درآمدزا است. ما وظیفه خود می دانیم که با شما هنرمندان همکاری داشته باشیم و سعی می کنیم در زمینه مشکلات مالیاتی هنرمندان و اهالی فرهنگ پیشقدم باشیم و در جهت حل مشکلات آنها گام برداریم و با همکاری شما زمینه پررونق شدن اقتصاد هنر را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر لزوم پر کردن اظهارنامه مالیاتی عنوان کرد: پر کردن اظهارنامه به منظور شفافیت است نه اینکه معنای آن این باشد که لزوما باید مالیاتی پرداخته شود.

طیب‌نیا ادامه داد: ما به دنبال اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی هستیم و تاکنون نیز اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده و بیش از 500 میلیارد تومان در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری هزینه کرده ایم. با ارائه سامانه جامع اطلاعاتی از هزینه ها و درآمدهای همه مؤدیان بخش زیادی از عیب و نقص های سیستم مالیاتی کشور برطرف می شوند و با این تکنولوژی دیگر ارتباط بین مؤدیان مالیاتی با افراد قطع خواهد شد و دیگر سلیقه های شخصی اعمال نمی شود و زمینه های فساد نیز از بین خواهند رفت. از دیگر ویژگی های طرح جامع مالیاتی این است که رسیدگی به امور مردم از حالت پرونده محور بودن خارج می شود و نکته مهم دیگر این است که علی الرأس به طور کامل از ادبیات مالیاتی کشورمان حذف خواهد شد.

این وزیر دولتی در پایان سخنانی خود درباره تأمین امورات مالی بخش فرهنگ از راه بازار سرمایه اینگونه توضیح داد: این طرح خوبی است که از سوی اهالی فرهنگ پیشنهاد شده و ما هم می توانیم در این باره جلسه ای با سازمان بورس و اهالی فرهنگ برگزار کنیم.

منبع : www.ipina.ir