سفارشات 35413111-051
پیگیری معافیت مالیاتی چاپ و مناسب‌سازی تسهیلات صندوق توسعه ملی

مشاور علمی و مدیریتی معاونت فرهنگی در جلسه هم‌اندیشی اهالی فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد، خواستار معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران و متناسب‌سازی تسهیلات صندوق توسعه ملی برای این قشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین نشست اهالی فرهنگ و هنر با علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی عصر دوشنبه هفتم مهرماه در وزارت اقتصاد برگزار شد. در این نشست علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی ارشاد، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت ارشاد، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، علی نیکوسخن رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان تهران، علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی، ایرج راد به نمایندگی از صنف تئاتر، مرتضی کاظمی مشاور وزیر ارشاد در امور اقتصادی، حمیدرضا نوربخش، مدیر خانه موسیقی، مجید ملانوروزی مدیر مرکز تجسمی وزارت ارشاد و ... حضور داشتند.
 
همایون امیرزاده، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در این نشست با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده در زمینه معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان گفت: خوشبختانه اخیراً طلسم 13 ساله‌ای که در حوزه معافیت مالیاتی کتابفروشان وجود داشت‌، از میان برداشته شده است. روز نخستی که این کارگروه در معاونت فرهنگی شکل گرفت ما همه کاربران را به شفافیت مالی که حق سازمان مالیاتی است هدایت کردیم.
 
هنوز معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران لحاظ نشده است
وی ادامه داد: متأسفانه با وجود همه اقدامات مثبت انجام شده در طول یک سال و نیم گذشته هنوز چاپخانه‌داران ما از معافیت مالیاتی بی‌بهره هستند، معافیت مالیاتی برای آن بخشی از چاپ که به تولید فراورده فرهنگی و کتاب منجر می‌شود، لحاظ نشده است. همچنین بحث دیگر به تفویض مجوزها مربوط است. براساس بند «ل» ماده 139 مجموعه فعالیت‌های فرهنگی که از وزارت ارشاد مجوز دارند معاف از مالیات هستند، اما وزارت ارشاد خود بخشی از وظایفش را به اتحادیه‌ها تفویض کرده است. ما درخواست داریم که این تفویض‌ها قانونی تلقی شود و فرایندی تعریف کنیم تا اگر صدور مجوز به اتحادیه‌ها تفویض شد، بازهم آن قشر مشمول معافیت مالیاتی شود.
 
تسهیلات صندوق توسعه ملی مناسب ناشران و چاپخانه‌داران نیست
امیرزاده با اشاره به تسهیلات صندوق توسعه ملی برای ناشران وچاپخانه‌داران گفت: پس از اعلام موافقت با اعطای این تسهیلات به این قشر اگر چه واحدهای چاپی و نشری اقدام به ثبت نام کرده و نزدیک به 700 واحد در کشور برای دریافت اعلام آمادگی کرد، اما اخیراً و پس از پرداخت استقبال اندکی وجود داشته است،‌ چرا که دوره تنفس این تسهیلات بسیار کوتاه و سودهای بالای 24 درصد انگیزه را برای استقبال از این تسهیلات فراهم نمی‌کند.
 
صنعت نشر و کتابفروشی مظلوم‌ترین شغل در کشور
نادر قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در سخنانی با بیان این مطلب که صحبت‌های وزیر اقتصاد مرا به دهه نخست انقلاب برد؛ دهه‌ای که همه پاک بودیم شهید می‌دادیم و ارزشمدار بودیم. باید بگویم 48 سال از عمر شصت ساله‌ام را در کتابفروشی کوچکم گذرانده‌ام و اکنون شهادت می‌دهم که مظلوم‌ترین شغل در کشور صنعت نشر و کتابفروشی است. من در این 50 سال ندیده‌ام ناشران موفقی را که فرزندانشان نیز راه آنها را ادامه دهند.
 
وی افزود: مشکل مالیاتی ناشران و کتابفروشان تا جایی بوده که 15 سال پیش مأمورهای مالیاتی با مراجعه به دفاتر نشر میزهای موجود را شمارش کرده و برآن اساس مالیات وضع می‌کردند. درسال 80 نیز که عملاً ناشران و کتاب فروشان طبق مصوبه مجلس معاف شدند، کمتر از هشت ماه بعد قانون مصوب از دور خارج شد. طی پنج سال گذشته ناشران از بند «ج» به بند «ب» آن هم بدون هیچ اطلاع رسانی شفافی منتقل شدند، بنابراین 99 درصد ناشران از این‌که باید دفاتر خود را بنویسند، بی‌اطلاع بوده است،‌ بنابراین محکوم به پرداخت مالیات شدند.
 
تشکیل ممیزی‌های مالیاتی خاص برای ناشران در مرکز تهران
قدیانی تاکید کرد: من خواهش می‌کنم که ممیزی‌های حوزه خاص برای ناشران در مرکز تهران شکل گیرد، ناشران حرفه‌ای فعال به واقع امروز بیش از 300 ناشر نیستند. ناشری که در سال بیش از دو عنوان کتاب چاپ نمی‌کنند، چرا باید دفاتر مالیاتی بنویسد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با 800 میلیارد تومان تولید کتاب در سال که 25 درصد آن در نمایشگاه‌های بین‌المللی فروخته می‌شود، 15 درصد توسط ارگان‌ها و سازمان ها پدیداری می‌شود و مابقی در طول سال‌های طولانی توسط مخاطب خریداری می‌شود. چگونه می‌توان انتظار داشت که مالیات نیز پرداخته شود. اگر تک تک این کتاب‌ها نیز فروخته شود به جرات به 20 میلیارد تومان هم نخواهد رسید.

قوانین معافیت مالیاتی همدیگر را نقض نمی‌کنند
محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که با اشاره به معافیت مالیاتی ناشران و کتاب فروشان گفت: معافیت مالیاتی ناشران و کتاب فروشان نخستین بار در سال 76 مطرح شد که قرار بود به مدت پنج سال لازم الاجرا باشد. قبل از خاتمه این پنج سال در اردیبهشت 1380 ماده واحده معافیت مالیاتی کتابفروشان و موسسات انتشاراتی به تصویب مجلس رسید که شامل دو شغل است اما ویراستاری و ترجمه و تألیف را در برمی‌گیرد و در بهمن 80 قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم به مجلس رفته و تصویب شد. این دو قانون نه تنها یکدیگر را نقض نمی‌کنند، بلکه همپوشانی دارند.
 
وی ادامه داد: در قانون اردیبهشت 80 از دو شغل خاص نام برده شده و در قانون بهمن 80 از چهار فعالیت انتشاراتی فرهنگی، هنری و مطبوعاتی که مجموعه‌ای از مشاغل مختلف را قرار می‌گیرند، صحبت شده است. از طرفی در دولت تدبیر و امید نیز مقرر شده از تصدی‌گری دولت کاسته شود و از آن پس زمانی که به شرح وظایف وزارت ارشاد نگاه می‌کنم. خیل عظیمی از فعالیت‌ها را مشاهده می‌کنیم که در گرو سایر دستگاه‌ها است. در بحث معافیت مالیاتی پاسخگوی نهادهای مختلف مرتبط با خود باشد و از طرف دیگر وزارت اقتصاد در زمینه این معافیت تصمیم بگیرد.
 
آموزگار عنوان کرد: سال گذشته ما خدمت آقایان عسگری و وکیلی رفتیم، پیشنهاد دوستان این بود که کارگروهی تشکیل شد تا مصادیق این حوزه را در این کارگروه که متشکل از نماینده وزارت ارشاد، نماینده وزارت اقتصاد و نماینده صنوف است تشخیص دهند.
 
میزان مالیات چاپخانه‌ها بیش از سرمایه آنهاست
علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به مالیات سه هزار میلیاردی کالای چاپی به کشور گفت: این در شرایطی است که مأموران مالیاتی مالیات‌هایی بر چاپخانه‌ها وضع می‌کنند که بیش از سرمایه اولیه آنهاست در حالی که طبق بند «ل» قرار بوده تمام فعالان فرهنگی که از وزارت ارشاد پروانه فعالیت می‌گیرند، معاف از مالیات شوند.
 
وی افزود: طی سال‌های اخیر سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پی در پی نامه نوشته‌اند که چاپ از مصادیق بخش فرهنگی است و تا چاپ نباشد کتابی نیز منتشر نمی‌شود، اما نمی‌دانم چرا هنوز توجهی به معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران نمی‌شود، علاوه بر آن به صراحت در قانون آمده است که واحدهای جدید صنعتی که در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی می‌شوند تا پنج سال از معافیت مالیاتی بهره‌مند هستند، اما بنده خودواحدی را در یکی از این شهرک‌ها راه‌اندازی کرده‌ام که تاکنون بیش از 20 نامه برای حضور کارشناس سازمان مالیاتی در واحدم ارسال کردم و هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام.
 
وی در پایان با اشاره به این‌که بانک‌ها اگر قرار است جوایز مادی به مشتریان خود ارائه دهند باید ملزم به اعطای کالای ایرانی شوند و اقتصاد مقاومتی در همه رشته‌ها باید رخ دهد. در حوزه چاپ نیز باید بگویم ما به توسط چاپ با یک بسته آدامس نیز می‌توانیم فرهنگ ایران را به جهان صادر کنیم.
 
ممیزان مالیاتی استاندارد عمل نمی‌کنند
علی نیکوسخن، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان تهران نیز در سخنانی گفت: صنعت چاپ که طلایه‌دار فرهنگ و هنر در هر کشوری است در دوره های مختلف دستخوش سلایق مسئولان قرار گرفته است. در حالی که صنعت چاپ در کشورهای مختلف در ردیف چهار صنعت نخست دنیا قرار دارد و گردش مالی آن در حدود 865 میلیارد دلار است. از زمانی که مالیات بر ارزش افزوده برقرار شد قرار بود به تولید کمک شود نه تنها به تولید کمکی نشد بلکه تولید عملا خوابید.
 
وی در ادامه افزود: متأسفانه ممیزان مالیاتی نیز استاندارد عمل نمی‌کنند آنها زمانی که به یک چاپخانه مراجعه می‌کنند اگر محلی 200 متری با یک دستگاه چاپ را مشاهده کنند براساس متراژ یعنی 200 متر مالیات تعیین می‌کنند این اقدامات موجب شده بخشی از چاپخانه‌داران شغل خود را رها کرده و یا تغییر کاربری دهند. در این موقعیت استدعا دارم که حداقل بخشی از چاپ که به حوزه کتاب مربوط می‌شود از معافیت مالیاتی برخوردار شود.

منبع : www.ibna.ir