سفارشات 35413111-051
هیچ چیز جای کاغذ را نمی‌گیرد.

نیکلاس متیو هلموت استاد دانشگاه اتریش در حوزه «لارج فرمت» معتقد است «به رغم این پیشرفت‌های تکنولوژیک در چاپ دیجیتال، هیچ چیز جای کتاب‌ها و نشریاتی را که چاپ شده‌اند و می‌شوند، نمی‌گیرد».

هلموت به تبیین جایگاه صنعت چاپ دیجیتال و معرفی تکنولوژی‌ها و دستاوردهای نوین این صنعت پرداخت. در این میان فرصتی به وجود آمد تا گپ و گفتی کوتاه با پروفسور هلموت درباره حال و آینده چاپ دیجیتال که در زیر از نظر می‌گذرد:

در دنیای امروز چاپ دیجیتال نسبت به سایر روش‌های چاپی از چه موقعیتی برخوردار است؟

ویژگی و شاخصی که دیجیتال را با چاپ‌های دیگر مقایسه می‌کنیم، این است که چاپ دیجیتال در حال پیشرفت است. اگر شما به روش‌های چاپ دیگر توجه کنید مثل چاپ اسکرین که چاپ روی تی‌شرت و پارچه است، هر جای دنیا که بروید پیشرفت آن نزدیک به صفر است چون هیچ اتفاقی در آن حوزه نمی‌افتد. اما با چاپ دیجیتال خیلی چیزها را می‌شود چاپ کرد که با چاپ‌های دیگر نمی‌شود.

سهم چاپ دیجیتال را نسبت به سایر روش‌های چاپی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر چاپی سهم خودش را از بازار دارد. شما با یک چاپگر دیجیتال نمی‌توانید روزنامه چاپ کنید یعنی حتماً دستگاه افست رول مخصوص خودش را می‌خواهد و این چیزی نیست که برایش سهم‌بندی شود ولی در بعضی موارد چاپ دیجیتال توانسته بازار را از دیگر رقبا بگیرد.

قدری درباره محدودیت‌های کار در چاپ‌های غیردیجیتال توضیح می‌دهید؟

یکی از معایب چاپ افست این است که یکسری دستگاه هست که خیلی فضا اشغال می‌کند و در واقع قدیمی هستند نه از نظر سال ساخت، از نظر تکنولوژی که دارند. شما خیلی راحت می‌توانید با یک دستگاه دیجیتال همان کار را انجام دهید. دیجیتال یک سهمی از فلکسوگرافی را هم به خودش اختصاص داده، به وسیله چاپ روی متریال‌های مختلف. وقتی شما یک دستگاه فلکسوگرافی دارید، فقط می‌توانید از یک فایل چاپ کنید ولی چاپ دیجیتال به شما این اجازه را می‌دهد که قسمت به قسمت یک فایل چاپی و سطح چاپ‌شونده را با اطلاعات متغیر پُر کنید و این چیزی است که دیجیتال می‌تواند انجام دهد و هر روز در حال رشد است.

فکر می‌کنید چاپ دیجیتال رقیب سایر انواع چاپ است؟

قطعا رقیب محسوب می‌شود، علی‌الخصوص برای چاپ فلکسوگرافی و همینطور چاپ افست و مصداقش هم این است که شما در چاپ افست یک فایل را می‌توانید پرینت بگیرید ولی با دستگاه دیجیتال می‌توانید یک مجله را به زبان‌های مختلف در تعداد مختلف تکثیر کنید.

فکر می‌کنید نشرالکترونیک (E book) می‌تواند سهم چاپ دیجیتال را در صنعت نشر کاهش دهد؟

برای من قطعا هیچ چیز جای کتاب‌ها و نشریاتی را که چاپ شده‌اند و می‌شوند، نمی‌گیرد. ترجیح خودم هم این است که از چیزهایی استفاده کنم و کتاب‌هایی را بخوانم که چاپ شده باشند. من یک کتابخانه خیلی بزرگ دارم و گاهی اوقات که جاهایی هستم و دسترسی به کتاب ندارم، آن موقع اگر بخواهم کتابی را مطالعه کنم، از اینترنت استفاده می‌کنم. هیچ چیز برای من کاغذ نمی‌شود.

با توجه به مزیت ای‌بوک‌ها نسبت به کتاب‌های چاپی، فکر می‌کنید می‌توانند حلقه‎های توزیع را از بین ببرند و هزینه‌های سربار را کم کنند و به عبارت روشن‌تر می‌توانند جای چاپ دیجیتال را بگیرند؟

این اتفاق الان هم افتاده است. نسل جدید ما بیشتر آشنا هستند با تبلت، اگر یک روزنامه به آنها بدهید مثل تبلت ورق می‌زنند و اصلاً آشنایی ندارند چون تمام اطلاعاتی که لازم دارند، از این قبیل دستگاه‌ها می‌گیرند و این نسل به نسل عوض خواهند شد و مطمئناً این اتفاق خواهد افتاد. شما در بعضی فیلم‌ها مشاهده می‌کنید یک نفر روی هوا چیزی می‌نویسد یا روی فضا یک صفحه‌ای برای خودش باز می‌کند. این چیزی است که اتفاق خواهد افتاد.


نوشته شده در تاریخ ۳۰ / ۰۵ / ۱۳۹۳ در ساعت : ۵۵ : ۱۰ 
آژانس خبری چاپ و بسته بندی