سفارشات 35413111-051
بررسی موضوع مرکب از منظر یک مدیرصنفی

مرکب همواره یکی از ارکان اصلی تولید یک محصول چاپ بحساب می آید، اما با توجه به رشد نرخ ارز و همچنین اعمال تحریم های ناجوانمردانه برعلیه ایران چندی است که مارک های و برندهای مختلفی از کشورهای درجه سه وارد بازار داخلی شده است.
  به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران ، از این رو با یکی از مدیران صنفی و پیشکسوت صنعت چاپ در ارتباط با نقش مرکب و معایب استفاده از نوع نامرغوب آن  به گفتگو نشستیم، بهمن پورمند، که بیش از 50 سال سابقه فعالیت در صنعت چاپ کشور دارد، در 14 سالگی به این صنعت وارد و به مرور علاقه‌مند این حرفه شد و تحصیلات خود را در ایران و آلمان در حوزه چاپ ادامه داد.
  پورمند معتقد است آسیب و دغدغه اصلی دست اندرکاران صنعت چاپ عدم ثبات قیمت مواد اولیه مصرفی برای چاپ آثار مکتوب است و با بالا رفتن دلار و یورو، ما هر روز شاهد قیمت گذاری‌های مختلف هستیم. از سوی دیگر با افزایش قیمت کالاهای وارداتی، مواد اولیه اروپایی که مرغوب تر و با کیفیت تر هستند به کشور وارد نمی‌شود و مواد بی کیفیت جایگزین آن شده اند.
  بطور مثال برخی واردکنندگان اظهار می‌کنند که مرکب‌ را از آلمان وارد می‌کنند در حالی که وقتی بهای آن را با قیمت یورو محاسبه می‌کنم متوجه نبود صداقت در حرف‌های‌شان می‌شویم و وقتی به آنها اعتراض می‌کنیم، بیان می‌کنند که این مرکب زیر نظر کشور آلمان در یک کشور سوم تولید شده است. متأسفانه فضای نه چندان خوبی در حوزه مواد اولیه ایجاد شده است. 
  نکته تاثیر گذار بعد ورود افراد غیرحرفه‌ای به عرصه واردات مرکب است، می‌توان گفت درصد بالایی از واردکنندگان کنونی، افراد غیرحرفه‌ای هستند که اصلاً مرکب را نمی‌شناسند و فقط برای رسیدن به سودهای کلان این کار را انجام می‌دهند. 
  در حال حاضر از میان مرکب‌های قابل استفاده در کشور فقط یک درصد آنها از شرکت های اصلی و مرجع اروپایی تهیه می‌شوند و قابل اطمینان هستند. 
از سوی دیگر استفاده از این نوع مرکب باعث بروز مشکلات برای ماشین آلات چاپخانه و هزینه های جانبی زیادی می شود که با محاسبه این هزینه ها علاوه بر هدر رفت زمان بیش از قیمت مرکب های استاندارد هزینه می شود.
  رییس هیات مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران همچنین پیشنهاد کرد: معتقدم تمام فروشگاه‌هایی که مرکب عرضه می‌کنند و تخصص این کار را ندارند باید تعطیل شوند و در مقابل شرکت‌ها و مراکزی که با شرکت‌های معتبر و برندهای کارآمد قرارداد دارند حمایت و به عنوان مراکز و مراجع قابل اعتماد به دست اندر کاران و اهالی صنف معرفی شوند، البته در تعاونی چاپخانه‌داران چند بار برای نیل به این مقصود مذاکره شده است اما مبلغ پیشنهادی آنها برای اجرای این طرح توجیه اقتصادی نداشت. 
  در ارتباط با مرکب‌های ایرانی باید گفت که اغلب دارای کیفیتی معمولی هستند، از این رو برای ماشین‌های چهاررنگ کاربرد ندارند، و بیشتر برای ماشین‌های تک رنگ و دورنگ مناسب هستند.البته لازم بذکر است حجم تولید مرکب در داخل کشور بالا نیست و تنها دو کارخانه در این حوزه کالا تولید می‌کنند که محدود است.
  عضو هیات مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران در پایان گفت:برای تولید مرکبهای مرغوب وبا کیفیت مذاکرات و تبادل نظرهای با پژوهشکده رنگ داشتیم، اما به دلیل گرانی و تحریم برخی مواد اولیه امکان ساخت مرکب‌های جدید و حرفه‌ای فعلا امکان پذیر نیست.