سفارشات 35413111-051
پورمند: اصلاحات ساختاری را از اتحادیه چاپخانه‌داران آغاز کردیم/ یکی شدن سه اتحادیه حوزه چاپ موجب قدرت گرفتن این صنعت می‌شود

بهمن پورمند، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران با حضور در غرفه «ایبنا» در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی با اشاره به برنامه‌های خود در دوره جدید مدیریت این اتحادیه، یكی شدن سه اتحادیه چاپخانه‌داران، لیتوگرافان و صحافان را فرصتی برای تبدیل شدن به قدرتی بزرگ در صنعت چاپ دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بهمن پورمند که سابقه بیش از نیم قرن تجربه در مدیریت چاپخانه و لیتوگرافی دارد، چند ماهی است که عهده‌دار ریاست اتحادیه چاپخانه داران شده است. حضور وی در غرفه خبرگزاری کتاب ایران در بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی بهانه‌ای شد تا درباره برنامه‌های وی در دوره جدید مدیریت اتحادیه چاپخانه‌داران و آینده این صنعت با وی به گفت‌وگو بنشینیم.
 
اتحادیه چاپخانه داران در دوره مدیریت شما با چه تغییراتی روبه‌رو خواهد بود؟
 باید بگویم حال اتحادیه خوب است. من از ابتدای ورودم به این اتحادیه سعی کردم با ایجاد یک سری تغییرات کلی بین بخش‌های مختلف آن تعامل برقرار کنم. تا قبل از این، اتحادیه به شیوه سنتی و با مناسبات غیر ضروری اداره می‌شد. من بسیاری از برنامه‌های زائد را حذف کردم و به جای آن با خود کارمندان اتحادیه جلسات روزانه گذاشته و از  نظرات آنها استفاده می‌کنم.

 من اعتقاد دارم هر تغییری از داخل مجموعه باید آغاز شود نه از خارج آن و به همین دلیل ما به اصلاحات ساختاری از داخل پرداخته‌ایم.
 
مشکل عمده اتحادیه چاپخانه‌داران را در گذشته چه می‌دانستید؟
مدیریت اتحادیه ضعیف بود در حالی که توانایی و قدرت  خودِ مدیر باعث قوت بخشی به مجموعه می‌شود. مدیر برای مجموعه خود الگوست و وقتی زیر دستان توانایی‌های او را ببینند خودبه‌خود تأثیر می‌گیرند و بهتر کار می‌کنند. مدیریت مثل رانندگی است که مدیر باید فرمان را به دست بگیرد و درست براند و مواظب همه چیز باشد.
 
حضور و مشارکت چاپخانه‌داران را در این نمایشگاه چگونه می‌بینید؟
گرچه رویکرد کلی این نمایشگاه چاپ و بسته بندی است و به آن صورت به موضوع نشر نمی‌پردازد اما به هر حال کتاب از چاپ جدا نیست. نمایشگاه محل تبادل افکار و آراء و اندیشه‌هاست و همیشه سبب رونق بیشتر و بهتر آن صنعت می‌شود. ارتباط مستقیم و مؤثر با مراجعان همیشه کیفیت کار را بالا می‌برد.
 
اتحادیه در ارتباط با تحول چاپ در زمینه بسته‌بندی چه می‌کند؟
 
متاسفانه اکثرمردم و حتی خود مسئولان وقتی صحبت از چاپ می‌شود اول به یاد کتاب می‌افتند که البته این دیدگاه به تدریج در حال تغییر است. خوشبختانه رویکرد مثبت خود وزیر و آقای صالحی نشان دهنده عزم آنها به تغییرات جدی در چاپ و رونق چاپ بسته‌بندی است اما این موضوع تا حد زیادی به خود چاپخانه‌داران باز می‌گردد.
 
ما الان در چاپ بسته‌بندی وضعیت خوبی نداریم و بیش از 70 درصد کارهای چاپی بسته‌بندی ما از خارج از کشور می‌آید و این آمار مطلوبی نیست. برای تغییر کار چاپخانه‌ها به چاپ بسته‌بندی باید ماشین‌های فرسوده کنار گذاشته شوند و ماشین‌های جدید بیایند. تکنولوژی جدید می‌تواند سبب شود در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.
 
در ارتباط با یکی شدن سه اتحادیه چاپ چه نظری دارید؟
من خیلی با این اتفاق موافقم. در حال حاضر سه اتحادیه چاپخانه‌داران، لیتوگرافان و صحافان خیلی از هم جدا هستند. مصداق همان داستان قدیمی که هر کداممان به تنهایی توانایی محدودی داریم، اما یکی شدنمان ما را تبدیل به یک قدرت بزرگ می‌کند و توانمان را چندبرابر می‌گرداند.
 
نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
امسال چون من خودم عضو ستاد برپایی نمایشگاه بودم و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتم، نسبت به نمایشگاه‌های گذشته پیشرفت خوبی داشتیم. استقبال آن قدر زیاد بود که سه سالن اضافه کردیم. با وجود ضعف‌های موجود، استقبال از نمایشگاه خوب بود و شرکت‌های داخلی و خارجی مشارکت چشمگیری داشتند.

سمینارهای متعددی برای بسته شدن قراردادهای بزرگ با شرکت‌های آلمانی و چینی برگزار شده و موقعیت‌های مساعد دیگری که همه با وجود نمایشگاه پا گرفته‌اند.
 
نقش خبرگزاری کتاب را در عرصه چاپ کشور چگونه می‌بینید؟
خبرگزاری نقش کلیدی در این میان ایفا می‌کند. نقش اطلاع رسانی صحیح و آشنا کردن اذهان عمومی با اخبار و رویدادهای فرهنگی کشور کار کمی نیست. ما از گذشته اثر مثبت این خبرگزاری را در این عرصه دیده‌ایم.

منبع:www.ibna.ir

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳