سفارشات 35413111-051
اغلب سفارش‌های چاپی راهی چاپخانه‌های دولتی می‌شود

اسکندر خمسه‌پور و محمدعلی اقبال از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ معتقدند که فعالیت گسترده چاپخانه‌های دولتی و نهادها و ارگان‌ها، باعث بروز خسارات فراوانی به بخش خصوصی شده است. آنها عقیده دارند باید مانند سال ۱۳۶۲ کمیسیون تقسیم‌کار تشکیل شود.

به گزراش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اسکندر خمسه پور، رئیس هیات مدیره انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ در دو بخش لیتوگرافی و چاپ اظهار کرد: صنعت چاپ مانند بدن انسان است. بدنی که دارای اجزاء مختلف است. در ایران قلب این بدن هنوز می‌زند و کار می‌کند اما بقیه اجزاء این بدن بیمار است. به‌بیان‌دیگر در میان چاپخانه‌های کشور شرکت‌هایی که برای بسته‌بندی‌های خاص کار می‌کنند، سفارش دارند. سفارش‌های خاص دولتی که همیشه به یکسری چاپخانه‌های خاص داده می‌شود اما باقی چاپخانه‌ها بی‌کارند.

خمسه پور افزود: حتی مواد مصرفی اولیه چاپخانه‌ها در حال حاضر تأمین نمی‌شود. ارتباط نابسامان صادرات محصولات چاپی کشور با سایر کشورها سبب شده ثباتی در این حوزه وجود نداشته باشد؛ به‌عنوان‌مثال چاپخانه‌دار سفارش کار از کشوری می‌گیرد و بعد ارتباط دو کشور دچار مشکلاتی می‌شود و این میان چاپخانه‌دار است که باید ضرر هنگفتی متقبل شود.

وی ادامه داد: اصلاح این وضعیت منوط به یک ارگان نیست بلکه کار بزرگی است که باید از سوی مسئولان بالادستی درست شود. از یک سو باید تلاش جدی شود تا تحریم‌ها برداشته شود و از سویی سامان جدی اوضاع داخلی صورت گیرد.

چاپخانه‌ها ماشین‌آلات خود را می‌فروشند تا بدهی‌هایشان را بدهند


محمدعلی اقبال نیز از پیشکسوتان صنعت چاپ و مدیر باسابقه چاپخانه اقبال توانا نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران درباره وضعیت صنعت چاپ گفت: بیشتر چاپخانه‌ها در حال تعطیلی هستند و کارگران خود را به حداقل رسانده‌اند. و حتی مجبورند با فروش ماشین‌آلات خود بدهی‌هایشان را بپردازند.

وی صدور بی‌رویه جواز چاپخانه از سوی وزارت ارشاد و درعین‌حال تأسیس چاپخانه‌های دولتی بزرگ را دلیل این رکود بیان کرد.

اقبال یادآور شد: سفارشات چاپ تنها محدود به چاپخانه‌های دولتی است و کاری برای چاپخانه‌های خصوصی باقی نمی‌ماند.

اقبال گفت: حتی الآن، که باوجود بالا رفتن قیمت یورو، و ارادت چاپ قطع‌شده، هنوز برای چاپخانه‌های خصوصی امکان فضای بهتر کاری مهیا نشده و این به دلیل انحصار کار در دست یک عده خاص است.

عضو انجمن پیشکسوتان صنعت چاپ، نمونه این مشکلات را در چاپ انحصاری دفتر کل و دفاتر روزنامه بیان کرد.

وی گفت: به هر اداره‌ای برای دریافت دفتر کل یا دفتر روزنامه مراجعه کنید شما را به دفاتر خاصی که چاپ چاپخانه به‌خصوصی است ارجاع می‌دهند.

اقبال که نخستین کارشناس دادگستری در صنعت چاپ در ایران و نخستین کارشناس فارغ‌التحصیل در رشته صنعت چاپ است راه‌حل این مشکل را در بازگشت به لایحه سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ می‌داند که در آن کمیسیون تقسیم‌کار تشکیل‌شده بود و سفارش کارهای دولتی را میان چاپخانه‌های خصوصی تقسیم می‌کرد که البته محدود به همان سال‌ها بود.


منبع : www.papna.ir