سفارشات 35413111-051
صنعت چاپ کشور تا چند سال دیگر دچار فرسودگی خواهد شد

نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت چاپ ایران با بیان اینکه صنعت چاپ کشور تا چند سال دیگر دچار فرسودگی خواهد شد، گفت: بدون سرمایه‌گذاری و حمایت دولت در صنعت چاپ هیچگاه شاهد ارتقای این صنعت نخواهیم بود.

به گزارش آژآنس خبری چاپ و بسته بندیایران، سعید بهنام‌جو، مدیر چاپخانه سلطان چاپ درباره مشکلات پیش روی صنعت چاپ، بیان داشت: صنعت چاپ ایران به علت عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت در حال فرسایش است یعنی الی بیش از 4 سال است که بر روی این صنعت هیچ نوع  سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: ماشین‌آلات چاپ که اکنون در چاپخانه‌های سراسر کشور مورد استفاده واقع شده‌اند، نیازمند نوسازی و به‌روز کردن هستند یعنی ماشین‌آلات جدید چاپ باید جایگزین ماشین‌های فرسوده شود که این مهم بدون حمایت دولت امکان ‌پذیر نیست.

بدون سرمایه‌گذاری دولت در صنعت چاپ هیچگاه شاهد ارتقای  آن نخواهیم بود

بهنام‌جو ادامه داد: ارزان‌ترین ماشین چاپ رول از یک میلیون یورو شروع می‌شود و تا بیش از 3 و نیم میلیون یورو به فروش می‌رسد حال یک چاپخانه‌دار که از هیچ حمایتی برخوردار نیست چگونه خواهد توانست این ماشین‌آلات را خریداری کند؟

به گفته وی، صنعت چاپ کشور نیازمند حمایت جدی دولت در این بخش است یعنی دولت باید در این بخش سرمایه‌گذاری کند تا بازتاب آن را ببیند، اما بدون سرمایه‌گذاری و حمایت هیچ تغییر و تحولی در این صنعت رخ نخواهد داد.

تأثیر گرانی مواد اولیه بر کندی صادرات محصولات چاپی به سایر کشورها

مدیر چاپخانه سلطان چاپ درباره قیمت مواد اولیه در ایران، بیان کرد: مواد اولیه در ایران بسیار گران است و ما نمی‌توانیم محصولات چاپی خود را به سایر کشور‌ها صادر کنیم به طور مثال در گذشته کشور تاجیکستان، ارمنستان و افغانستان مشتری چاپ ایران بوده آن هم به دلیل قیمت خوب چاپ ایران، اما با گران شدن مواد اولیه قطعاً ما در حوزه چاپ مشتریان اصلی خود را از دست خواهیم داد.

وی عنوان کرد: به طور مثال قیمت اولیه فیلم «اوپی‌پی (OPP)» در دبی یک دلار و نود است و در 10 سال گذشته هم همین مقدار مانده است اما در ایران این قیمت بالا می‌رود یعنی برخی از شرکت‌ها این فیلم را با قیمت‌های بسیار بالا آن هم طی چند ساعت یا چند روز به فروش می‌رسانند.

لزوم کاهش تعرفه مواد اولیه چاپ توسط دولت

بهنام‌جو ادامه داد: اگر دولت تعرفه مواد اولیه را کاهش دهد، قطعاً به سمتی خواهیم رفت که بتوانیم با سایر کشورها در بخش صادرات رقابت بهتری داشته باشیم اما الان با قیمت گزاف مواد اولیه این کار صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که برای احداث یک چاپخانه به بیش از 23 میلیارد تومان نیازمند هستیم، افزود: به نظر بنده با ارائه وام‌های بانکی با سود 22 درصد یا 33 درصد نمی‌توان به ارتقای صنعت چاپ پرداخت یعنی نه می‌توان کارخانه‌ای را ایجاد کرد و نه کاری را پیش برد.

صنعت چاپ کشور تا چند سال دیگر دچار فرسودگی خواهد شد

این کارشناس صنعت چاپ گفت: در دنیا اگر می‌خواهند طرح توجیه برای یک صنعتی بنویسند معمولاً بر اثر 30 درصد سود ناخالص آن را حساب می‌کنند که حدود 12 درصد بین کارگر، انرژی و دیگر مخارج در نظر گرفته می‌شود، 10 درصد هم معمولاً قسط‌های بانکی و موارد دیگر است. 7 یا 8 درصد برای بخش خصوصی باقی می‌ماند اما الان با ارائه وام‌هایی با بهره‌های بالا هیچ سودی نصیب بخش خصوصی نمی‌شود به همین علت الان در حوزه صنعت چاپ کسی سرمایه‌گذاری نمی‌کند و کم‌کم شاهد از بین رفتن چاپخانه‌ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ تا چند سال دیگر دچار فرسودگی خواهد شد، بیان کرد: معتقدم دولت باید در این صنعت با ارائه پول ارزان به سرمایه‌گذاری بپردازد، به گونه که در دوره قبلی ریاست جمهوری این سرمایه‌گذاری به فنا رفت یعنی سرمایه‌ها به کسانی داده شد که اصلاً صنعت چاپ را نمی‌شناختند و سرمایه 8 الی 100 میلیارد تومانی کردند ولی یکسال و نیم کارخانه‌ها باز بودند و سپس تعطیل شدند. که الان 3 الی 4 کمپانی بزرگ صنعت چاپ که به آنها سرمایه‌های کلان ارائه شده بود، در حال ورشکستگی هستند آن هم به دلیل اینکه اصلاً به این صنف تعلق نداشتند و از صنف دیگری بودند. فقط به خاطر اینکه نقدینگی را دریافت کنند، تنها به سرمایه‌گذاری در این بخش پرداختند.

بهنام‌جو افزود: اگر دولت بخواهد به سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ بپردازد باید برای احراز صلاحیت افراد برای تأسیس چاپخانه‌ یا تجهیز چاپخانه‌ها از اتحادیه‌های چاپ کمک بگیرد تا دوباره شاهد هدر رفتن سرمایه‌های کشور در جاهای بیهوده نباشیم.


نوشته شده در تاریخ ۱۷ / ۰۶ / ۱۳۹۳ در ساعت : ۲۹ : ۱۶ 
آژانس خبری چاپ و بسته بندی