سفارشات 35413111-051
آغاز حرکت مجلس برای خودکفایی در حوزه تولید کاغذ

رئیس کارگروه بررسی مشکلات کاغذ در کمیسیون فرهنگی مصوبات جلسه هفته گذشته این کارگروه را تشریح کرد،‌ بر این اساس وزارتخانه‌های دولتی موظف به تأمین کاغذ مورد نیاز خود از تولید داخلی شده و افزایش تعرفه واردات کاغذ نیز در دستور کار وزارت صنعت قرار گرفت.

به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، سید‌رمضان شجاعی رئیس کارگروه بررسی مشکلات کاغذ در کمیسیون فرهنگی با اشاره به جلسه هفته گذشته این کارگروه  به تسنیم گفت:‌ در این جلسه نماینده وزیر آموزش و پرورش، نماینده وزیر اقتصاد و امور دارایی،‌ نماینده وزیر ارشاد و نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند. هم‌چنین مدیران کارخانه چوب و کاغذ مازندران و کاغذ پارس آقایان روغنی و مقدم،‌ نمایندگانی از اتحادیه‌های چاپ و نشر تهران و قم نیز حضور داشتند.

وی افزود:‌ در این کارگروه ابتدا مشکلات تولید کاغذ و موانع موجود مطرح شد،‌ مسائلی از جمله رکود در بازار،‌ مشکلات تأمین مواد اولیه، عدم همکاری و همراهی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و ...؛ هم‌چنین بر لزوم حمایت وزارتخانه‌های مربوطه از تولید کاغذ در کشور و خودکفایی تأکید شد.

شجاعی افزود:‌ یکی از مصوبات این کارگروه که به تأکید کمیسیون نیز خواهد رسید،‌ این بود که وزارتخانه‌های ارشاد،‌ آموزش و پرورش و صنعت و معدن می‌بایست کاغذ مورد نیاز خوداعم از تحریر و ... را از کارخانه‌های تولید داخل تأمین کنند،‌ از سوی دیگر شرکت‌های چوب و کاغذ مازندران و کاغذ پارس نیز موظف شدند تا سطح کیفی محصولات خود را افزایش دهند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ با توجه به اینکه نیاز کشور به کاغذ در سال 300 تن است‌ و مجموع تولید این دو کارخانه روی هم 130 تن،‌ مقرر شد که این دو کارخانه نیز سطح تولید خود را افزایش دهند تا نیاز کمتری به واردات کاغذ داشته باشیم.

افزایش تعرفه واردات کاغذ از دیگر موضوعات بحث شده در این جلسه کارگروه بود که شجاعی به آن اشاره کرد و افزود:‌ نماینده وزیر ارشاد و نمایندگان چاپخانه‌داران و ناشران با این پیشنهاد مخالفت داشتند‌، اما به هر روی برای رسیدن به خودکفایی کاغذ باید از برخی موارد چشم‌پوشی کرد و باید حمایت همه‌جانبه داشت،‌ ما در مقابل آن‌ها را به استفاده از کاغذ تولید داخلی تشویق کرده و صاحبان کارخانه‌ها را نیز به تولید کاغذ‌هایی با کیفیت بالاتر. در نهایت مقرر شد،‌ وزارت صنعت و معدن و تجارت این موضوع یعنی افزایش تعرفه واردات کاغذ را در دستور کار قرار دهد.

شجاعی هم‌چنین از برگزاری دو جلسه دیگر این کارگروه ظرف امروز و فردا خبر داد و گفت:‌ قرار است مدیران عامل بانک‌ها و رئیس سازمان جنگل‌ها نیز در جلسه‌ای که فردا برگزار خواهد شد،‌ حضور داشته باشند،‌ در این جلسه قرار است،‌ درباره کاهش آسیب‌‌ها به جنگل‌ها و مراتع در حوزه تولید کاغذ و حمایت بانک‌ها از خوکفایی صنعت کاغذ و پرداخت تسهیلات مناسب گفت‌وگو شود.

وی گفت:‌ باید تکلیف خود را مشخص کنیم‌، اگر قرار است در بحث کاغذ خودکفا شویم باید کارخانجات تولیدی را سرپا نگه داریم و این مقدور نیست مگر با همکاری همه‌جانبه دولت و بخش‌های خصوصی‌.

شجاعی در پایان درباره ضمانت اجرایی مصوبات این کارگروه برای بخش‌های مختلف گفت:‌ زمانی که مواردی در کارگروه تصویب می‌شود،‌ باید به تایید کمیسیون فرهنگی نیز برسد،‌ با توجه به اینکه در جلسه هفته گذشته اکثریت اعضای کمیسیون حضور داشتند،‌ وفاق کلی بر مصوبات جلسه وجود داشت و به زودی با تایید رسمی کمیسیون این مصوبات لازم الاجرا خواهد شد.

منبع:www.papna.ir

لیتوگرافی دیجیتال گویا اسکنر مشهد