سفارشات 35413111-051
پدر صحافی نوین ایران درگذشت.

«حسینعلی متین رضا» پیشکسوت صنعت چاپ که بسیاری او را پدر صحافی نوین ایران می‌دانند، شب گذشته در ۸۶ سالگی بدورد حیات گفت.

استاد حسینعلی متین رضا از استادان پیشکسوت صنعت چاپ و به ویژه صحافی ایران شب گذشته در پی یک دوره طولانی بیماری در تهران درگذشت.

 زنده‌‌یاد متین‌رضا این اواخر هفته‌ای ۳ بار دیالیز می‌شد و نهایتاً بر اثر مشکلات و زحمات ناشی از این بیماری و نیز کهولت سن، شب گذشته بدورد حیات گفته است.

 مراسم تشییع این هنرمند پیشکسوت صنعت چاپ در روز یکشنبه ۱۸ مرداد ساعت ۹ صبح از روبروی خانه هنرمندان انجام خواهد شد. همچنین مراسم ختم مرحوم حسینعلی متین‌رضا روز سه‌شنبه ۲۰ مرداد در مسجد نور از ساعت 14 تا 15:30 برگزار می‌شود.

حسینعلی متین رضا، متولد اول اردیبهشت سال ۱۳۰۸ بود. وی بعد از دریافت تصدیق ششم ابتدایی در سال ۱۳۱۱ وارد مدرسه خان مروی جهت تحصیل علوم حوزوی شد.

خودش اولین تجربه‌اش را در صنعت چاپ اینگونه بازگو می‌کند: «برای شروع می‌بایست از کتاب جامع‌المقدمات استفاده می‌شد و چون امر چاپ در ایران خیل محدود بود و اغلب کتب حوزوی با چاپ سنگی چاپ شده بود و کمیاب که بعد از گشتن بسیار یک جلد کتاب مذکور را پیدا کردم که بسیار نابسامان و درهم ریخته و کثیف بود. ناچار اقدام به ترمیم آن نمودم، لب کتاب که حداق هفتاد هشتاد سال پیش چاپ شده بود چندش‌آور بود. به فکر آن بودم که لب کتاب را چه‌کار کنم. روزی از بازار حلبی‌سازها (بین‌الحرمین) رد می‌شدم که دیدم ماشینی کاغذها را می‌برد از صاحب مغازه خواستم تا کتاب مرا ببرد. او قبول کرد و دور آن را برید. یکباره مثل حالت کوری که بینا می‌شود دنیا را چگونه می‌بیند، من هم همان حال را پیدا کردم و از همان زمان به کار دلبسته شدم. در حال تحصیل کتاب‌های استادم، مرحوم آقا سیدهادی ورامینی (مشهور به سیبویه) که مردی بسیار کریم‌النفس و معتقد و متعهد و استادی توانا بود، پنهانی تک تک می‌بردم و ترمیم می‌کردم. آهسته آهسته آلوده به فن صحافی شدم...».

متین رضا از سال ۱۳۴۷ مغازه‌ای در خیابان بوذرجمهری غربی راه‌اندازی کرد و صحافی شغل قطعی و اصلی او شد. او ابداعات و ابتکارات بسیاری در کار صحافی انجام داد به گونه‌ای که به جرات باید گفت که توانست صحافی را تبدیل به یک هنر کند.

منبع: www.ipina.ir