سفارشات 35413111-051
سیمرغ چاپ هویت جدیدی به جشنواره صنعت چاپ می‌دهد / مسابقات چاپ باید به صورت منطقه‌ای برگزار شود

امیر شهرابی طراح و مدیر هنری درباره طراحی پوستر جشنواره صنعت چاپ توضیحاتی ارایه کرد. همچنین رییس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان به برگزاری مسابقات چاپ به صورت منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیر شهرابی طراح و مدیر هنری درباره طراحی پوستر و تندیس این دوره از جشنواره صنعت چاپ گفت: پیش از این تندیسی شبیه به سیمرغ ساخته شده بود و بنا بود که بار دیگر این تندیس بازسازی شود زیرا از نظر تکنیک مشکلاتی در تندیس سابق وجود داشت. 

وی با اشاره به تغییرات انجام شده در تندیس چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ گفت: کلمه سیمرغ چاپ به عنوان یک جایزه معتبر در این دوره از جشنواره هویت جدیدی پیدا کرده است. سال‌ها بود که جوایز جشنواره صنعت چاپ عنوان مشخصی نداشت و غالبا از عنوان تندیس برای آن استفاده می‌شد. بر اساس هماهنگی‌های انجام شده نام سیمرغ چاپ برای جوایز این جشنواره انتخاب شده است. 

شهرابی ادامه داد:‌ برای طراحی سیمرغ چاپ نیز یک لوگو تایپ بر اساس خط ثلث طراحی شد. همچنین تندیس نیز بر اساس این لوگو تایپ طراحی شده است.

این طراح هنری با اشاره به استفاده از طرح مُهر در طراحی پوستر مسابقات علمی و آثار چاپی جشنواره صنعت چاپ گفت: در طراحی این پوستر از تصویر مُهر استفاده شده است. مُهر یکی از قدیمی‌ترین انواع چاپ محسوب می‌شود که حتی پیش از چاپ سنگی نیز رواج داشته است. در گذشته از مُهر برای اینکه تصویری را روی بر روی سطوح مختلف چاپ کنند، استفاده می‌شد. از این رو از قدیمی‌ترین گونه چاپی در طراحی این پوستر استفاده شده است. 

وی افزود: همچنین حضور مُهر در پوستر این جشنواره جنبه اعتباربخشی نیز دارد و نشان می‌دهد که اثر برگزیده یا فرد انتخاب شده مُهر تاییدی از سوی هیات داوران و برگزیدگان جشنواره دارد. 

رییس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان: مسابقات باید به صورت منطقه‌ای برگزار شود
 
محمدعلی انصاری پور، رییس اتحادیه چاپخانه داران اصفهان اظهار کرد: فضای مسابقات در کل مطلوب است اما اگر می‌خواهیم شاهد مسابقات واقعی‌تری باشیم باید اقلیم و امکانات هر منطقه را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: برگزیدگان مسابقات معمولا از تهران هستند و به درستی هم انتخاب می‌شوند زیرا امکانات لازم را در اختیار دارند اما این اتفاق در دراز مدت باعث یاس و نامیدی سایر شرکت‌کنندگان می‌شود و به تدریج مسابقات از نظر کمی و کیفی افت خواهد کرد.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان خواهان برگزاری مسابقات به صورت منطقه‌ای شد و بیان داشت: اگر به دو دهه قبل بازگردیم، پیشکسوتان به خاطر می‌آورند که مسابقات به صورت استانی برگزار می‌شد و هر استان بر اساس ظرفیت‌های خود سنجیده می‌شد که اقدام بسیار درستی بود و امیدوارم که در این مسابقات نیز چنین اتفاقی رخ دهد.

وی ادامه داد: داوری‌ها و انتخاب برگزیدگان در سال‌های گذشته نشان داده که داوری‌ها مشکلی ندارد و کاملا صحیح است اما این خواهش را از برگزارکنندگان داریم تا به هر استان سهمیه‌ای بدهند و به داوران بگویند که بر اساس سهمیه هر استان برگزیدگان را مشخص کنند.

انصاری پور در پایان اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی سیاست‌های مسابقات در حال تغییر است، به شخصه اعتقاد دارم که اگر سیاست‌های کلی تغییر کند می‌توان منتظر یک مسابقه بی‌نقص بود اما اگر تنها افراد برگزار کنند و پوستر تغییر کند، شاهد پیشرفتی نخواهیم بود.

منبع: www.ibna.ir

شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳