سفارشات 35413111-051
پورتال جامع صنعت چاپ، نیمه نخست سال آینده آماده می‌شود/ آمادگی اداره چاپ ارشاد برای حمایت از استان‌ها

محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ، عنوان کرد: می‌کوشیم پورتال جامع صنعت چاپ را در نیمه نخست سال آینده نهایی و ارائه کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برازش در حاشیه نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران؛ مسابقات آثار و پژوهش‌های چاپی برتر در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره علت مورد غفلت واقع شدن بخش صادرات صنعت چاپ در این جشنواره، گفت: قصد ما ارتقای صنعت چاپ در کشور است و به همین منظور با بخش‌های مختلف صنفی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تعامل خوبی داریم؛ به‌گونه‌ای که در دو هفته گذشته جلسه مشترکی با محوریت توجه ویژه به صنعت چاپ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دو تَن از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
 
وی توضیح داد: جایگاه صنعت چاپ ایران به‌گونه‌ای است که بتواند در بحث صادرات ورود پیدا کند. امسال بخش علمی ـ پژوهشی به جشنواره ملی صنعت چاپ افزوده شد و امیدواریم در سال آینده شاهد افزوده شدن بخش صادرات این صنعت در این جشنواره باشیم. به این منظور به کمک‌ اتحادیه‌های صنفی و اداری صنعت چاپ که مجوز کالاهای چاپی را صادر می کنند، نیازمندیم.
 
برازش در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «آمارها نشان می‌دهند که به دلیل استقرار فعالیت‌های صنعت چاپ در تهران، متأسفانه شانس بقیه استان‌ها برای شرکت در مسابقات جشنواره صنعت چاپ بسیار کم است؛ برای رفع این معضل و به منظور رعایت عدالت در این عرصه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟» گفت: تاکنون در استان‌ها و شهرهای مختلف به وفور شاهد برگزاری مسابقات آثار چاپی و تجلیل از برگزیدگان این مسابقات بوده‌ایم و هستیم.
 
وی ادامه داد: اداره چاپ وزارت ارشاد در راستای تعامل با همه استان‌ها، بازدیدهای مختلفی از استان‌های سراسر کشور به عمل می‌آورد؛ به طور مثال حدود دو هفته پیش در بوشهر حضور داشتیم و شاهد بودیم که در این شهر خوشبختانه چاپخانه‌های خوبی با دستگاه‌های مجهز راه‌اندازی شده است.
 
مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست جدید این اداره مبنی بر تمرکززدایی فعالیت‌ها و واگذاری امور به صنوف مرتبط، افزود: البته نباید فراموش کرد که برخی چاپخانه‌های خیلی بزرگ و مجهز در استان‌ها و شهرهای مختلف وجود دارند که تمایلی برای شرکت در جشنواره ملی صنعت چاپ ندارند. همچنین برخی چاپخانه‌ها در شهرهای مختلف وجود دارند که به دلیل فرایند کاری‌شان، اثر ویژه‌ای که در ارتباط با جشنواره ملی صنعت چاپ باشد، ندارند در نتیجه در این جشنواره شرکت نمی‌کنند.
 
برازش به خبرنگار دیگری که از نبود بانک جامع اطلاعات در صنعت چاپ و نشر سخن گفت، پاسخ داد: از همان نخستین روزهای ورودم به اداره چاپ وزارت ارشاد جلسات متعددی با مسئولان ارشاد برگزار کردیم. از جمله فعالیت‌هایی که قرار شد پیگیری شود، می‌توان به راه‌اندازی پورتال جامع صنعت چاپ اشاره کرد؛ تاکنون جلسات کارشناسی بیش از 17 مرحله مختلف راه‌اندازی این پورتال، برگزار شده است. همچنین در این راستا بخش IT وزارت ارشاد با شرکت‌های مختلف، جلسات متعددی را برگزار کرده است.
 
وی ادامه داد: کارشناسان، این پورتال را از ماه آینده تحلیل خواهند کرد. امیدواریم در نیمه نخست سال آینده شاهد نهایی شدن و آغاز به‌کار این پورتال باشیم.
 
مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید: «آیا قصد ندارید برای آثار جشنواره ملی صنعت چاپ، نمایشگاه برگزار کنید؟» گفت: فضایی در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه آثار صنعت چاپ با عنوان نمایشگاه دائمی توانمندی‌های صنعت چاپ اختصاص یافته است. این نمایشگاه از سه بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش نخست به عرضه کتاب‌های چاپ و نشر اختصاص دارد، بخش دوم، آثار برتر چاپی را دربردارد و در بخش سوم، شاهد آثار وارداتی صنعت چاپ هستیم.
 
برازش در پایان سخنانش، عنوان کرد: اداره چاپ وزارت ارشاد این آمادگی را دارد با استان‌هایی که تصمیم دارند نمایشگاه‌های مختلف صنعت چاپ برگزار کنند، تعامل و همکاری لازم را به عمل آورد.
 
نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران؛ مسابقات آثار و پژوهش‌های چاپی برتر امروز (30 دی‌ماه) در مرکز مشارکت‌های فرهنگی و هنری با حضور محمودرضا برازش، مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین رحیمی‌یگانه، دبیر علمی مسابقات آثار چاپی جشنواره و محمدحسن فکری، دبیر علمی مسابقات علمی و پژوهشی جشنواره برگزار شد.

منبع: www.ibna.ir

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳