سفارشات 35413111-051
صنعت چاپ به پشتوانه آموزشی و تحقیقاتی غنی نیازمند است/ ایجاد تحول در صنعت چاپ مستلزم مشارکت تمام دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط است

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته، ضمن برشمردن چالش‌های این صنعت گفت: اگر می‌خواهیم صنعت چاپ پا به پای سایر صنایع فعال حرکت کند، به پشتوانه آموزشی و تحقیقاتی غنی نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بیست و یکمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته دقایقی پیش با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی‌فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، مدیران فرهنگی، مسئولان و پیشکسوتان صنعت چاپ و بسته‌بندی افتتاح شد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: اگر بخواهیم از میان اختراعات بشری به چند اختراع که نقش مؤثری در تمدن بشری داشته‌اند اشاره کنیم، بدون تردید در بین آنها خط و ماشین چاپ در رده‌های نخستین قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: امروزه صنعت را چاپ نه به‌عنوان مقوله‌ای درگیر کتاب نشریات و مطبوعات، بلکه به عنوان صنعتی که در تمام امور بشری دخالت دارد می‌شناسیم؛ به‌طوریکه در وجوه مختلف اقتصادی، خدماتی و کشاورزی رد پای صنعت چاپ دیده می‌‍شود و هیچ بخشی از زندگی بشر از فضای صنعت چاپ خالی نیست.

صالحی با تأکید بر اینکه دیگر نمی‌توان صنعت چاپ را در محدوده کتاب و نشریات خلاصه کرد توضیح داد: امروزه کتاب با 5 درصد و نشریات با 15 درصد نقش محدودی در فراورده‌های صنعت چاپ ایفا می‌کنند که این آمار به‌تدریج رو به تقلیل است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: به‌درستی آمار رشد و توسعه کشورها با آمار رشد صنعت چاپ آنها ارتباط تنگاتنگ و معنادار دارد و صنعت چاپ، حوزه‌ای است که می‌تواند مورد توجه جدی مسئولان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قرار بگیرد.

صالحی با اشاره به اینکه در ایران، مردم ارتباط دیرینه‌ای با صنعت چاپ دارند افزود: همین قدمت و ارتباط تاریخی به‌همراه شرایط منطقه‌ای و بومی فرصتی طلایی برای صنعت چاپ محسوب می‌شود؛ اما متاسفانه این صنعت با مسائل عدیده‌ای مواجه است که حل آنها به تنهایی از عهده یک مجموعه خارج است. بلکه باید ترکیبی از نهادها و تشکل‌های صنفی در راستای حل آنها گام بردارند.

وی ضمن تشریح چالش‌های پیش‌روی صنعت چاپ و بسته‌بندی، حل این مسائل را مستلزم مشارکت جمعی دانست و گفت: صنعت چاپ متأسفانه گرفتار وابستگی است. بر اساس آمار موجود در اداره چاپ وزارت ارشاد، حدود 70 هزار تُن محصولات واردات چاپی در کشور وجود دارد. بدون شک اینها سرمایه و ارزی است که از کشور خارج می‌شود، در حالی‌که می‌توان در داخل کشور جایگزینی برای این موضوع پیدا کرد.

صالحی افزود: اگر سخن از اقتصاد مقاومتی است، باید بخش قابل توجهی از همت را به رفع وابستگی از صنعت چاپ اختصاص داد. تا زمانی که درگیر وابستگی جدی در صنعت چاپ هستیم، نمی‌توانیم شعار اقتصاد مقاومتی بدهیم.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های صنعت چاپ گفت: صنعت بسته‌بندی هم در حفظ و زیبایی کالا تاثیر به‌سزایی دارد. کشور ما در این زمینه روند رو به رشدی داشته است، اما با شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی دارد؛ متاسفانه هنوز بخش عظیمی از ارزش افزوده کشور به دلیل همین ارزش افزوده به تاراج می‌رود. بنابراین برنامه‌ریزان و حامیان صنعت چاپ باید به مقوله بسته‌بندی در این صنعت توجه ویژه‌ داشته باشند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد، ضعف آموزش و تحقیقات در صنعت چاپ را از دیگر چالش‌های این صنعت دانست و افزود: متاسفانه صنعت چاپ برخلاف برخی دیگر از حوزه‌ها پشتوانه آموزشی و تحقیقاتی ندارد. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم پا به پای سایر صنایع فعال کشور حرکت کند، به پشتوانه آموزشی و تحقیقاتی غنی نیازمند هستیم.

صالحی افزود: نبود نگرش حمایتی و غلبه نگرش نظارتی بر صنعت چاپ از دیگر چالش‌های این صنعت به شمار می‌آید. این صنعت نیازمند یک خط ارتباطی فعال است تا آن را به یک مسئله ملی تبدیل کند. تحقق این موضوع مستلزم این است که همه آنهایی که می‌توانند در این مسیر گرد هم آیند به فریاد صنعت چاپ برسند که از آن جمله می‌توان به شورای عالی صنعت چاپ اشاره کرد؛ این شورا می‌تواند در یک جریان ولو کوتاه‌مدت، برای تکان دادن این صنعت به سمت شرایط مطلوب گام بردارد.
 
وی در پایان سخنانش گفت: در این راستا هم باید اجزای دولتی که مرتبط با صنعت چاپ هستند مانند وزارت اقتصاد و گمرک و همچنین بخش‌هایی از مجلس شورای اسلامی که به صنعت چاپ مرتبط‌ اند و نهادها صنفی چاپ در مسیر رشد و تعالی این صنعت حرکت کنند.

منبع: www.ibima.ir

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳