سفارشات 35413111-051
فشارهای مالی امان چاپخانه‌ها را بریده!

بهمن‌ پورمند (عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه چاپخانه‌داران) در تشریح اجمالی وضعیت چاپخانه‌ها در سال94 گفت: وضعیت چاپخانه‌ها در سال 94 مناسب و مثبت ارزیابی نمی‌شود و بیشتر همکاران ما چه آن‌‌ها که جزو اتحادیه هستند یا هنوز به عضویت صنف درنیامده‌اند؛ از وضعیت جاری امسال راضی نبوده و نیستند.

پورمند گفت: رکود و رخوت فعلی که گریبان صنعت چاپ را گرفته عمدتا ناشی از مشکلات اقتصادی و نبود تسهیلات درکنار فشار مضاعی است که بحث مالیات و ارزش افزوده به چاپخانه وارد می‌کنند و حتی می‌توان گفت امان آن‌ها را بریده‌اند.

عضو هیئت مدیره‌ی اتحادیه چاپخانه‌داران اضافه کرد: در تمام کشورهای دنیا این صنوف کوچک و متوسط هستند که چرخه‌ی اقتصاد را می‌چرخانند. کشور ما هم ظاهرا از همین قاعده پیروی می‌کند ولی فشارهای مالی و اقتصادی موجود در مسیر چنین صنوفی واقعا زیاد و موقف‌کننده است.

رئیس سابق اتحادیه چاپخانه‌داران درباره‌ی فشارهای مالی مضاعف که به فعالان صنعت چاپ وارد می‌شود نیز یادآور شد: مالیات‌‌‌های چاپخانه‌ها که همه علی‌الراس و بدون توجه به دفاتری که چاپخانه‌دار تکمیل و به اداره مالیات ارائه داده است؛ تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده هم معضل بزرگ دیگری است که بر سر راه فعالیت چاپخانه‌ها سنگ‌اندازی می‌کند. مثلا چنانچه در بحث مالیات بر ارزش افزوده سخت‌گیری زیادی وجود دارد و درصورت نبود 9 درصد تعیین شده در فاکتورهای یک چاپخانه؛ سازمان مالیاتی جریمه‌ی سنگینی برایش درنظر می‌گیرد.

پورمند ادامه داد: مشکل اینجاست که ممیزان مالیاتی کل محاسبات را خودشان انجام می‌دهند و توجهی به دفترنویسی‌های چاپخانه‌داران ندارند. درثانی براساس قانون هم درج 9درصد مالیات بر ارزش افزوده برای صنوف مختلف الزامی است و ممیزان نیز موظف هستند به همین بار حقوقی اکتفا کنند، حال اینکه الزام به پرداخت آن وقتی در زمان خرید چنین مالیاتی درج نمی‌شود؛ چه مسائلی به‌وجود می‌آورد اصلا درنظر گرفته نمی‌شود.

او همچنین با اشاره به بحث‌های مطروحه برای افزایش تعرفه‌های واردات کاغذ و مقوا، تاکید کرد: خازج از بحث فشارهای مضاعف هیچ حمایتی از چاپخانه‌ها نمی‌شود. نه تنها تسهیلاتی برای به‌روز شدن آن‌ها وجود ندارد بلکه افزایش تعرفه‌های کالاهای موردنیاز وارداتی هم تهدیدی جدید در مسیر فعالیت‌های چاپخانه‌هاست. به عنوان مثال با تلاش فراوان بحث افزایش تعرفه‌ی کاغذ را منتفی کردیم ولی حالا می‌گویند، تعرفه‌ی مقوا باید بالا برود.

این چاپخانه‌دار افزود: مقوا از ملزومات صنعت چاپ در حوزه‌ی بسته‌بندی به‌شمار می‌آید. هر کالایی باید با چاپ و بسته‌بندی به دست مصرف‌کننده برسد و بالا رفتن تعرفه‌ی مقوا یعنی افزایش قیمت تمام شده و فروش انواع کالاها. باید به صنعت چاپ به عنوان یکی از صنوفی که اشتغال‌زایی مفیدی دارد برای ادامه‌ی حیاتش کمک کرد نه اینکه زمینه‌‌ساز رکود و تعطیلی چاپخانه‌ها یکی پس از دیگری بشویم.

پورمند در پایان از تعدیل ماشین‌آلات و نیروی تعداد قابل توجهی از چاپخانه‌ها در سال 94 خبر داد و گفت: به دلیل رکود، نبود سفارش و کم‌کاری چاپخانه‌ها در همین سال گذشته تعدادی از همکاران ما مجبور شده‌اند یا تغییر کاربری بدهند و یا نسبت به تعدیل ماشین‌آلات و نیروهای خود اقدام کنند. مطمئنا چنین اتفاقی برای دولت هم خوشایند نیست چراکه اشتغال‌آفرینی را از بین می‌برد.


منبع:خبرگزاری ایلنا

لیتوگرافی دیجیتال گویا اسکنر مشهد